aanpassing kadastraal inkomen

moonman
Topic Starter

aanpassing kadastraal inkomen

#1 , 13 sep 2014 12:26

Het huis dat wij willen kopen wordt verkocht onder klein beschrijf (KI<745€).

Op het document voor het bod (dat de makelaar ons overhandigde) staat er dat het BASIS KI 456€ is.

In het bijgevoegd document van het kadaster staat er toestand op 08/09/2014, bedrag : 456€.

Moeten wij hiermee rekening houden met de Indexatiecoëfficiënt van 1.7000?

Of is dit reeds geïndexeerd?

Hebben wij recht op klein beschrijf of groot beschrijf?

Alvast bedankt voor jullie informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 sep 2014 12:52

De laatste algemene herziening van de kadastrale inkomens dateert van 1981. Maar tegenwoordig dient bij elke verkoop van een onroerend goed een herwaardering gevraagd te worden. Een indexering van 1.7 is niet de bedoeling , dat is een fiscaal gegeven. Wat wel een hoger KI bepaalt is het feit of er wijzigingen zijn gebeurd aan het huis : CV aangelegd, kamer of veranda bijgezet. Indien die woning geen noemenswaardige 'uitbreiding' ( in brede betekenis) heeft ondergaan , zal het KI niet veel veranderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

moonman
Topic Starter

#3 , 13 sep 2014 13:50

Dus, als ik het goed begrijp, is het bedrag (456€) vastgelegd op 08/09/2014 een herwaardering voor verkoop?

Waarvoor staat dan die indexatie voor kadastraal inkomen?
Is dit het kadastraal inkomen uit 1981 dat met factor 1.7 moet vermenigvuldigd worden?
Is in dit geval dan het KI uit 1981 456€ of is 456€ het KI dat reeds is aangepast naar de huidige situatie voor verkoop?

Sorry voor de vele vragen. Maar het is mij gewoon nogal onduidelijk.

In ons geval is klein beschrijf nog een beetje spaargeld over, of groot beschrijf al het spaargeld in de woning en geen spaarreserves meer...

Ik weet gewoon graag waaraan ik mij mag verwachten alvorens mijn handtekening te plaatsen...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2014 15:19

Laatste perequatie (herziening) was in 1977 meen ik te weten. Voor verkoop wordt er geen herwaardering opgemaakt. Dat zal enige tijd na de verkoop gebeuren, al of niet na bezoek van de ambtenaar van het kadaster. Dubbel glas, CV, nieuwe badkamer, ingerichte keuken, ingerichte zolder, 2de badkamer, enz. komen in aanmerking voor een verhoging van het KI, voor zover die in 1977 niet aanwezig waren in het pand.
Het KI op de legger is het NIET geïndexeerde KI. Het is ook dat KI dat je dient op te geven op uw belastingaangifte. De overheid maakt de berekening voor u. :)

wanton

#5 , 13 sep 2014 16:55

Dat bedrag van 456 , was dat voor of na herziening? In onze gemeente gebeurt de herschatting voor de verkoop. Dan weten notaris, verkoper en kopers waar ze aan toe zijn.
U hoeft slechts met dat opgegeven bedrag rekening te houden.
De perequatie van 1981 had eigenlijk in 1975 gemoeten. Sindsdien wordt het systeem van indexatie toegepast : idd nu 1.7 voor berekening O.V., personenbelasting. Men moet zelf zich nergens iets aantrekken van de indexatie. Steeds het BASIS KI vermelden.
Wat zegt de makelaar of notaris van dit KI? Ik begrijp dat het voor u een heel pak geld uitmaakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jvdp
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 sep 2014 16:09

Het niet-geïndexeerd KI is van belang voor de toepassing van klein beschrijf. Als u aan de andere voorwaarden voldoet zal u kunnen aankopen aan 5% registratierechten.

Sirkii

#7 , 14 sep 2014 23:48

Uw notaris zal aan het kadaster vragen of het huidige KI mag behouden blijven of dient herzien te worden. Het antwoord hierop is van belang om een definitief klein beschrijf te krijgen. Zoals hoger reeds geschreven zijn verbouwingen etc mogelijks een reden om het KI op te treken.

Terug naar “Kopen”