miserie opkuisen

haissa
Topic Starter

miserie opkuisen

#1 , 06 okt 2014 15:00

Beste mensen,

Ik had graag wat advies bij het volgende:
Mijn man en ik (3 kids) hebben een zeer moeilijke periode doorsparteld. Financieel een hel, veel tegenslagen enz... dus héééél veel dingen niet betaald, afbetalingsplannen niet nagekomen enz, geen officieel adres meer,...
We hebben beiden terug werk en willen graag aan de opkuis beginnen.

Hoe pakken we dit het best aan? Ik heb een onwijse grote angst dat de deurwaarders ons direct zullen vinden, we moeten voldoen aan niet-haalbare betalingen enz,...

Graag advies waar we echt iets aan hebben.

Merci

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 06 okt 2014 15:15

U heeft vermoedelijk nood aan een procedure collectieve schuldenregeling (CSR). Kijk alvast eens op http://www.tussenstap.be" onclick="window.open(this.href);return false; en contacteer een advocaat.

Deze advocaat kan een verzoekschrift CSR opstellen en neerleggen. U bent dan beschermd tegen beslag en aanverwanten. De aanvraag en de bijstand daarbij van een advocaat is bovendien kosteloos.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

haissa
Topic Starter

#3 , 06 okt 2014 15:41

Ik wil het graag zonder die collectieve proberen, indien mogelijk.

We hebben al heel wat negatieve zaken gehoord over dat soort regelingen. Mensen die na jaren nog aan het afbetalen zijn en nog niet weten waar ze staan. We zijn geen luxe-mensen en hebben het met zeer weinig moeten stellen.

Ik dacht om gewoon stilaan te starten met betalen en voor iedere deurwaarder die zich meldt, een regeling voor te stellen.

Vermoedelijk zal een deurwaarder toch ook wel liever hebben dat er gestort wordt ipv een open dossier, of zie ik dat fout?

ALvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2014 15:47

Heb je al eens je licht opgestoken bij het OCMW of het CAW hun dienst schuld bemiddeling ?

Lees ook eens deze link

http://www.eerstehulpbijschulden.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

haissa
Topic Starter

#5 , 06 okt 2014 15:55

Beste,

Neen, verder nog geen hulp gezocht. Alleen geploeterd om te overleven met de kinderen. Uit schaamte,....

sloeberken

#6 , 06 okt 2014 16:21

Ik denk dat je best CRS doet, zodat je over enkele jaartjes een volledige nieuwe start kunt maken. Als u beiden werkt zal het ook niet lang duren voor er loonbeslag is.
Met schaamte ga je niks oplossen. OCMW en CAW zal niks oplossen als je beiden werkt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

haissa
Topic Starter

#7 , 06 okt 2014 16:27

Als je nu met de schuldeisers een regeling kan treffen,....wat kan CRS dan nog meer of extra voor je doen?

Wat is het voordeel dat je er dan nog uit kan halen tov het feit dat je alles zelf zou regelen?

Mvg

sloeberken

#8 , 06 okt 2014 17:03

Sorry maar dan begrijp ik u vraag niet, is altijd beter dat je het zelf kunt oplossen. Bij CRS word je beschermd door de wet van u schuldeisers, anderzijds kost het ook geld.

giserke

#9 , 06 okt 2014 18:12

Als je nu met de schuldeisers een regeling kan treffen,....wat kan CRS dan nog meer of extra voor je doen?

Wat is het voordeel dat je er dan nog uit kan halen tov het feit dat je alles zelf zou regelen?

Mvg
Wat gaat U zelf regelen met de schuldeisers? Ik zal het U beantwoorden: niets
De praktijk leert dat de reguliere schuldeisers: banken, krediet maatschappijen, nutsmaatschappijen enz... bijzonder hardhorig zijn als particulieren met deze vraag afkomen.
U kunt dit absoluut niet alleen!
Zoals eerder vernoemd, hebt U echt juridische ondersteuning nodig. Om in de eerste plaats te onderzoeken of uw schulden wel schulden zijn en U wel alle wettelijke mogelijkheden gebruikt in uw voordeel.
Als U instapt in het CRS traject staat U sterker tov schuldeisers dan dat U het op uw eentje zou proberen.

En met schaamte bent U niets. Zij zullen ook niet beschaamd zijn, om uw huis leeg te halen indien ze hun deel opeisen met een deurwaarder.

sloeberken

#10 , 06 okt 2014 18:55

Het grote voordeel van CRS is dat er geen kosten of intresten meer bijkomen. Anderzijds is het een hard regime.

Rene

#11 , 06 okt 2014 19:28

Dat de banken of andere schuldeisers niet willen luisteren dat betwijfel ik.
Zelf heb ik meerdere mensen geholpen MET goed gevolg.
Beter nog. Ik stelde sommige voor om 3/4 van de schuld te betalen wat aanvaard werd. Alles was op een paar maanden betaald.
Een koppel zat in CSR en met een SBL die alleen maar zijn 'zakken' vulde. We hebben dat vrijwillig laten stopzetten. Nu minder dan 1 jaar later is alles opgelost.
O ja er was wel een bank die het saldo onmiddellijk opvroeg, met dikke intresten erbij. Wel die wachten nog, maar zullen vermoedelijk nooit geen euro meer zien.

Het kan dus wel. en zeker het proberen waard. Veel beter dan bij een slechte SBL te vallen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 okt 2014 21:03

U kan ook budgetbeheer of soortgelijk aanvragen dat is meestal via OCMW
Ga alles na wat kan dus CAW - OCMW - CSR
Er zijn al enkele nuttige links gegeven.
hier nog de regelgeving CRS -Schuldbemiddelaar
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... emiddelaar" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... dad4b1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#13 , 07 okt 2014 02:38

Persoonlijke mening? Csr is de beste oplossing.

- ze is de enige die u echt beschermt tegen schuldeisers.
- ze beschermt tegen restbedragen nadat de csr periode is verlopen.
- ze onderhandelt doorgaans het wegvallen van boetebedingen en nalatigheidsinteresten.
- ze verplicht bij betwisting van het voorstel van de advocaat dat de schuldeiser zich verdedigt voor de arbeidsrechtbank...

Nadeel? U zal een aantal jaren het met zeer weinig moeten doen, maar daarna bent u wel definitief van dat verleden af.

Zonder onbeschoft of cru te willen overkomen; u bent al een aantal jaren met zeer weinig moeten rondkomen zonder dat dit geholpen heeft om de situatie op te lossen. Indien u dit onder georganiseerde begeleiding voortzet voor een aantal jaren onder csr zal het wel wat oplossen en zal het u bovendien minder kosten.

giserke

#14 , 07 okt 2014 18:04

Persoonlijke mening? Csr is de beste oplossing.

- ze is de enige die u echt beschermt tegen schuldeisers.
- ze beschermt tegen restbedragen nadat de csr periode is verlopen.
- ze onderhandelt doorgaans het wegvallen van boetebedingen en nalatigheidsinteresten.
- ze verplicht bij betwisting van het voorstel van de advocaat dat de schuldeiser zich verdedigt voor de arbeidsrechtbank...

Nadeel? U zal een aantal jaren het met zeer weinig moeten doen, maar daarna bent u wel definitief van dat verleden af.

Zonder onbeschoft of cru te willen overkomen; u bent al een aantal jaren met zeer weinig moeten rondkomen zonder dat dit geholpen heeft om de situatie op te lossen. Indien u dit onder georganiseerde begeleiding voortzet voor een aantal jaren onder csr zal het wel wat oplossen en zal het u bovendien minder kosten.
Daar hoeft weinig aan toe gevoegd te worden.

Rene

#15 , 07 okt 2014 23:04

Hebben jullie al eens de ereloonnota's gezien van een schuldbemiddelaar? En hoe het in praktijk toegepast word?
VB hoe kunnen nu 2 advocaten (man en vrouw) tot 200 dossiers beheren? Als je zo iemand aangesteld krijgt weet je genoeg zeker.

De kans dat je een schuldbemiddelaar tegenkomt die zijn werk naar behoren doet is zeer klein hoor.
Maar ze bestaan. Ook al tegengekomen.

Ik kan jullie vreselijke verhalen vertellen van wanpraktijken hierover. Spijtig genoeg weinig positieve.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”