voldoende ruimte om te kopen?

plovier
Topic Starter

voldoende ruimte om te kopen?

#1 , 17 jan 2015 16:09

beste,

ik en men vriendin verdienen 3500 euro samen netto.

we hebben een huis gevonden (nieuwbouw).
het leenbedrag per maand zou 1520 euro per maand zijn.
we hebben ook een auto lening van 350 euro per maand.

is 1870 euro ong.

lijkt me veel?

nu we kunnen de auto in 1 keer afbetalen. en de tuinaanleg uitstellen.

zou op 1520 euro per maand komen uiteindelijk.

mijn vraag is. zou ik die auto meteen afbetalen?
of toch eerste 2jaar 1870 euro afbetalen en daarna pas 1520 euro

of zeg je, vergeet dat project.

ps dit huis is volledig onze goesting en een grote tuin enzo..

is dit te veel volgens ons inkomen?

graag jullie eerlijke mening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2015 16:25

Dit is zeer veel, normaal spreekt men over 1/3 van het inkomen voor afbetaling leningen.

Er zijn hier mensen die in de banksector zitten die weten dit wel beter, en hebben daar ervaring mee.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

plovier
Topic Starter

#3 , 17 jan 2015 16:27

men zegt ook dat je met 1500 euro toekomt om de maand door te brengen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2015 16:31

men zegt ook dat je met 1500 euro toekomt om de maand door te brengen.

dit vind ik voor twee personen zeer weinig, rekent eens je vaste kosten eens gas, elektriek, benzine wagen, verzekeringen, water, TV distributie enz.... en men mag niet ziek of werkloos worden.
En men moet nog leven ook.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VDG2

#5 , 17 jan 2015 16:55

Reken de afbetaling eens uit in het worst case scenario. (Bv. Werkloosheid/invaliditeit). Als u dan nog uw afbetaling van 1520€ per maand kan betalen (eventueel met inleg uit uw persoonlijke spaarpot die u hopelijk heeft), alsook de bijkomende kosten (schuldsaldo verzekering, onroerende voorheffing, brandverzekering, EGW, Internet, telefoon, autoverzekering, belastingen, taksen etc.), zou ik zeggen go for it. Maar die kans is mijn inziens bijzonder klein.

Ons gezamenlijk nettoloon ligt gelijkaardig en wij kijken uit naar een absoluut maximum van 1000€/maand. En dan nog zal de broekriem serieus aangetrokken moeten worden. Ik vrees dat u het iets te optimistisch ziet. Bezint eer ge begint.

Turaki

#6 , 17 jan 2015 17:11

Persoonlijk meen ik ook dat 1500 iets te veel is, maar iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoeveel je kan afbetalen. Mocht je er toch voor gaan, zou ik zeker eerst de autolening volledig aflossen. Geeft je wat minder reserve om te beginnen, maar kan een verschil maken voor de rente, plus dat je dan later in de maand meer over houdt. Probeer wel het bedrag dat je normaal voor de wagen moest aflossen opzij te zetten (misschien moeilijk in het begin), zo heb je toch een spaarpotje voor als het nodig is.

basejumper

#7 , 17 jan 2015 17:24

In de banksector bekijkt men vandaag de situatie op basis van de gezinssamenstelling. een koppel met 2 kleine kinderen zal dus een hoger restinkomen moeten hebben dan een koppel zonder kinderen. daarnaast wordt ook rekening gehouden met niet-monetaire vergoedingen (maaltijdcheques, firmawagen met of zonder tankkaart enz) Tot slot kijkt men niet zozeer naar het maandinkomen maar wel naar het netto jaarinkomen. er wordt dus ook rekening gehouden met 13) en 14° maand, produktiepremies, eindejaarspremies enz.
De 3500 wordt bvb dikwijls x 13,85/12 gedaan om dit te corrigeren. dan kom je rond de 4000 € uit. Een maandlast van 1870 € geeft dan een restinkomen van circa 2100 €. Dat is haalbaar. Veel hangt af van de levensstijl. Ik ken veel koppeltjes arbeiders die het daarmee redden. tegelijk zijn er nog meer koppels kaderleden die met 3000 € restinkomen niet overleven; Twee wagens, skiverlof + zomervakantie, wekelijks restaurant en merkkleding...
De kernvraag is : hoeveel heeft u de afgelopen 2 jaar gespaard per maand? Als Uw spaarinspanningen na de investeringen grosso modo gelijklopen met de maandlast is er geen probleem. Als u er vandaag niet in slaagde om ernstig te sparen moet u bekijken of uw levensstandaard dit toelaat. Bijkomend gegeven is de eigen inbreng. Beperkter inkomen maar ernstige eigen inbreng (20 % of meer) zal dit project weinig problemen opleveren. Hetzelfde verhaal met 100 % financiering is daarentegen moeilijker.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

plovier
Topic Starter

#8 , 17 jan 2015 20:33

bedankt voor de nuttige informatie.

we hebben 24000 euro op spaarrekening.
het zou dan op een 1350 euro komen.

maar we hebben besloten om het niet te doen.
en 2jaar extra sparen.

zodat we een 50 000 euro ong hebben. mss kunnen we dan kijken om zelf te bouwen. en volledig ons zin te doen.

nogmaals bedankt!!

Terug naar “Kopen”