#18 , 20 jan 2015 19:37
Er wordt hier inderdaad veel door elkaar gepraat.
1) Enerzijds is er de discussie van wat juridisch kan, anderzijds de ethische discussie.
2) Enerzijds zijn er voorbeelden gegeven waarbij er stiekem druk wordt uitgeoefend om iets regelen, anderzijds is er een voorbeeld waarbij er overleg is geweest.
3) Enerzijds is er een discussie van iemand die zijn/haar kinderen wil beschermen, anderzijds is er de discussie waarbij een ouder zichzelf of zijn/haar andere kinderen wil beschermen.
Het lijkt me logisch dat er na open overleg één der wat besloten kan worden, en dat niemand daar commentaar op moet hebben.
Het lijkt me logisch dat een nieuw samengesteld gezin de belangen van de oorspronkelijke kinderen behartigt, in open overleg.
Het lijkt me logisch dat, in geval van een schenking (geen lening), het aan het kind is om te beslissen wat er met het geld moet gebeuren bij zijn/haar overlijden. Het is niet aan de ouders om beperkingen op te leggen aan de afspraken en latere huwelijkse afspraken tussen hun kind en de (latere) partner.
Het lijkt me logisch dat druk uitoefenen op een kind om zijn/haar partner te benadelen wel eens moeilijk kan liggen bij sommigen.
Het lijkt me uiterst vreemd en uitzonderlijk dat iemand na eigen overlijden en het vervolgens overlijden van haar kind, alsnog zou willen dat het geld dat het kind ooit had geërfd, toch nog terug moet naar de zus van het kind.
Mijn excuses Mariette als ik denigrerend overkwam. Dat was niet de bedoeling, ik ben vooral geërgerd. Ik denk dat het voor u een vanzelfsprekendheid is om alles zoveel mogelijk in de familie te houden. Maar ik begrijp niet waarom u dat zo vanzelfsprekend vindt. Stel nu nog dat we uw mening volledig respecteren, hebt u er dan ooit bij stilgestaan, dat u uw kind op die manier ontzegt om zelf te kiezen waar een groot deel van zijn/haar vermogen naar toe gaat bij zijn/haar overlijden? Had u het leuk gevonden, mocht u vroeger na uw huwelijksaanzoek bij de notaris zou zijn te weten gekomen dat uw toekomstige echtgenoot bijna niets in gemeenschap kan brengen, omdat uw schoonmoeder dat zo heeft geregeld? U perkt de vrijheid van uw kind in. Ik roep u op uw kind los te laten en diens autonomie te respecteren. Ik meen dit echt!
Bovendien wil ik nog dit zeggen. In België bestaat er een verbod op toekomstige erfovereenkomsten. Concreet wil dat zeggen dat u, enkele zeer beperkte uitzonderingen uitgezonderd, geen geldig legaat kan maken zoals u het voorstelt. Het legaat dat u voorstelt is niet wettelijk.
Hopelijk kan een expert op dit forum dit bevestigen...