Geen EOT mogelijk?

belbo
Topic Starter

Geen EOT mogelijk?

#1 , 25 jan 2015 13:17

Ik ben op zoek naar advies. De scheiding gaat ingezet worden, ik heb een verslaving die al jaren aansleept, mijn vrouw pikt dit niet meer. Wij hebben 2 kleine kinderen. Ik probeer tot een overeenkomst te komen en een vechtscheiding te vermijden.
Ik was bereid 350euro allimentatie te betalen en de kinderbijslag mocht ze ook houden (250). Omdat ze een goede moeder is en ik de kinderen niet heen en weer wil slingeren stelde ik voor dat ik de kinderen om de twee weekends van zaterdag tot zondag mocht ophalen, en de helft van de vakanties. Van de inboedel heb ik bijna niets gevraagd.
Maar zij wil via advocaat en wil dit voorstel niet aanvaarden? Ik heb mijn kinderen nooit misbruikt, of verwaarloosd, ook niet in mijn verslaving. Maar de omgeving heeft natuurlijk wel geleden hieronder, ook mijn vrouw. Dat ontken ik ook niet. Wat moet ik nu verwachten? Kan zij verbod opleggen tot mijn kinderen? Dat ik ze enkel op de twee weekends op zondag tussen 10 en 18 mag komen halen (nog niet gepraat over vakantie).
De kinderen zijn nu ook bij haar, dat mag ze van mij, maar ik heb zelfs nog geen tijdelijke regeling, dus ik zie ze nu ook niet meer. Wat niet makkelijk is. Hoe kijken advocaten/rechters tegen verslavingen? Ik ga hiervoor wel in behandeling binnenkort.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 25 jan 2015 16:48

u kan ondanks uw verslaving inderdaad een goede vader zijn. Advies: u start meteen uw behandeling en laat u op alle mogelijke manieren begeleiden en ondersteunen om de verslaving onder controle te krijgen. U consulteert een advocaat om het uitoefenene van uw vaderschap te kunnen eisen voor de famillierechtbank. Want een rechter kan dit zeker toestaan. Ook al omdat u geen 50/50 verblijfsregeling eist, maar een vakantie/weekendregeling. Daar heeft u recht op, ondanks uw verslaving. Uw vrouw maakt nu een grote fout door u nu niet toe te staan de kinderen te zien. Want zelfs zonder vonnis is dat een standaardrecht: dat elke ouder omgang moet kunnen hebben met zijn kind. Bekijk ook in uw omgeving wie u kan steunen en helpen om voor de kinderen een aangenaam en verantwoord verblijf te organiseren als ze bij u zijn. Zodanig dat het buiten twijfel staat dat u goe en veilig met uw kinderen kan omgaan. Kunnen uw ouders en/of famillie u mee terug op de goede weg helpen? Probeer met uw advocaat alle negatieve argumenten die uw vrouw zou kunnen aandragen nu goed te ontkrachten. Sluit aan bij een oudervereniging en bouw terug een sociale vriendenkring op. Courage!

duma

#3 , 26 jan 2015 09:47

Misschien ook nog: Zorg ervoor dat uw vrouw niet kan argumenteren dat u nu geen interesse hebt in de kinderen. Ga langs om de kinderen te zien en bij geen gehoor, stuur uw vrouw een schrijven dat u de kinderen wil zien, desnoods bij haar thuis. U kan geen klacht neerleggen als u ze niet te zien krijgt, maar u kan wél een melding maken van het feit dat uw vrouw dit weigert zodat er duidelijke bewijzen zijn dat u uw kinderen wel wou zien.

Verder nog: Zolang de scheiding niet uitgesproken is en er geen vonnis is ivm de kinderen, hebt u evenveel rechten als de mama. Het is niet aan haar om te beslissen wie de kinderen wanneer heeft en al helemaal niet om te zeggen dat u ze niet te zien krijgt.

Reclame

belbo
Topic Starter

#4 , 26 jan 2015 11:40

Dat kan ze niet argumenteren. Want ik heb al een paar keer gevraagd wanneer ik ze mag zien. Maar ik krijg weinig gehoor. Het is niet dat ze zegt dat ik ze niet mag zien maar er komt ook geen actie. Ik heb geen zin om bij haar aan te kloppen en tot een geroep en een getier te komen. Ze bellen direct de politie, enz...
Het gaat ook om een gokverslaving, ik kan hier eerlijk toegeven dat mijn kinderen hier (nog) nooit last van hebben ondervonden. Ik heb hun zeker niet verwaarloosd. Maar ik begrijp ook wel dat als er aan mijn verslaving niets kan gedaan worden, dat er zeker stappen zullen volgen om ze niet meer te kunnen zien.

duma

#5 , 26 jan 2015 13:11

U zegt dat ze dat niet kan argumenteren, want dat u dat al een paar keer gevraagd hebt.
Hoe hebt u dat gevraagd? Hebt u daar bewijzen van?

Als ik u was, zou ik haar op voorhand laten weten dat u nu sinds xx/xx/xxxx uw kinderen al niet gezien heeft, dat u genoeg heeft van de situatie en dat u op xx/xx/xxxx de kinderen zal komen ophalen, tenzij ze een tegenvoorstel heeft waar u mee akkoord gaat.
Doe dat best aangetekend. Dat is DUIDELIJK én dan heeft u bewijs dat u wel degelijk om contact met uw kinderen verozcht heeft.

En het is niét omdat u een verslaving heeft dat u geen contact meer zou mogen hebben met uw kinderen. U beseft blijkbaar zelf dat u niet zo goed bezig bent en zelfs al slaagt u er niet van de eerste keer in om met uw gokprobleem te stoppen, is dat géén reden om de kinderen hun vader te ontzeggen. Er zijn genoeg andere manieren om ervoor te zorgen dat u en uw kinderen op een veilige manier van elkaar kunnen genieten.

belbo
Topic Starter

#6 , 29 jan 2015 07:50

Gisteren zou ze de scheiding bij advocaat hebben aangevraagd. Hoe snel moet ik hier nu nieuws verwachten?
Haar voorstel is dat ik de kinderen elk weekend op zaterdag van 10-18u kan zien en de week erop op zondag. Geen vakantieregeling. Dat totdat ze naar school gaan (krokus 2016). Dan zou overnachting mogelijk zijn. Misschien ook wel iets tijdens een vakantie, maar niks officieel. Als ik niet akkoord ga, gaat ze dit proberen af te dwingen bij haar advocaat.
Ik heb de kinderen ondertussen niet meer gezien vanaf vorige zaterdag (30min).
Wat moet ik nu doen, want ik wil een vechtscheiding nog altijd vermijden. Ik zou willen dat in de toekomst er nog altijd min of meer overleg mogelijk is. Maar ja, welke band kan ik opbouwen als de kinderen niet meer bij mij zijn dan 8uurkes per week, waarvan ik ze dan nog moet wegbrengen, halen, slapen, enz...

duma

#7 , 29 jan 2015 11:45

Het klinkt als de omgekeerde wereld, maar als je in de toekomst overleg wil, moet je NU laten zien dat je het meent.
Als je nu akkoord gaat met haar regeling en voor de vakanties jezelf laat afhangen van haar goodwill, denk je dan dat ze met jou zal overleggen?
Neen, dan denkt ze net dat zij toch maar te belissen heeft.

Een goede, wettelijke regeling is de basis voor ouders die op een bepaald moment niet meer overeen komen. Dan is er een regeling om aan vast te houden en daarover heeft niemand te beslissen om die te wijzigen.
Als er iemand dan eens een uitzondering nodig heeft, kan dat in onderling OVERLEG. Dus dan moét ze wel langs jou passeren.

Ik zou sowieso doen, wat hierboven al aangeraden. Stuur dat aangetekend schrijven, maak haar duidelijk dat u uw kinderen wil zien.

Moest het tot een rechtszaak komen (die kans is heel groot), heb je bewijs dat je zeker en vast je kinderen wil zien en dat je hen niet aan hun lot hebt overgelaten.
Als je ex dan haar regeling eist, eis dan week/week en in onderliggende orde een opbouwende regeling. Kans is heel groot dat je dat laatste zal toegekend worden en zo werk je dan toe naar de week/week.

Laat je niet doen. Het is niet omdat je één fout maakt in je leven op een bepaald vlak, dat je daar op andere vlakken voor moet boeten.
Je voelt je waarschijnlijk schuldig tov je ex, maar dat is géén reden om op dit vlak toegevingen te doen.

belbo
Topic Starter

#8 , 29 jan 2015 11:59

Duma, ik had al iets uitgewerkt. Maar ik ga nu ook nog eens goed nadenken over uw bericht!

Omdat ik de kinderen niet drastisch van ene naar andere wil laten slingeren. En gewoon wil worden om bij mij een week te verblijven zou ik een volgend voorstel willen doen. Dat dan nu vastgelegd kan worden. Het is wel vanaf de periode dat ze naar kleuterschool gaan (de periode tot dan moet ik nog nadenken).

Van kleuterschool tot studiejaar:
Week 1 woensdagmiddag + zaterdag 10 - zondag 18
Week 2 woensdagmiddag
Week 3 woensdagmiddag + zaterdag 10 - zondag 18
Week 4 woensdagmiddag
Met vakantieregeling, bijv ivm verlengde weekends bij pasen/kerst en groot verlof al 2x een week.

Van studiejaar tot middelbaar:
Week 1 woensdagmiddag + vrijdag 18 - zondag 18
Week 2 woensdagmiddag - donderdagmorgen
Week 3 woensdagmiddag + vrijdag 18 - zondag 18
Week 4 woensdagmiddag - donderdagmorgen
Helft vakanties

Is dit realistisch, tov de kinderen? Gaan ze hier problemen van ondervinden?

duma

#9 , 29 jan 2015 13:33

Ik zou die opbouw niet op zo"n lange baan schuiven en zorgen dat je voor ze zes jaar zijn in de definitieve regeling steken.
Des te kleiner, des te gemakkelijker gaan veranderingen! Een kind van zes gaat dat al wat minder gemakkelijk laten passeren.

In je voorstel vind ik het zeker goed dat ook mama een weekend heeft, zodat ook de lusten verdeeld zijn.
Woensdagmiddag: Ik neem aan dat jij dan thuis bent en mama moet werken?
Zeer goed dat je ook direct begint met een overnachting, dat daar geen gezevr over kan bestaan.

Ik vind het eerlijk gezegd een zeer beperkt voorstel. T.e.m. hun zes jaar zou je maar 2.5/14 hebben en vanaf dan 3.5/14.
Als je dat zelf goed vindt, mij niet gelaten, maar ik zou voor meer gaan, zeker op de langere termijn.
Als dit eenmaal in een vonnis staat, zal je goede argumente moeten hebben om het te veranderen en zal je zeer zeker mogen uitleggen waarom je het toen niet wou en dan plots wel.

belbo
Topic Starter

#10 , 29 jan 2015 14:07

Ik zou die opbouw niet op zo"n lange baan schuiven en zorgen dat je voor ze zes jaar zijn in de definitieve regeling steken.
Des te kleiner, des te gemakkelijker gaan veranderingen! Een kind van zes gaat dat al wat minder gemakkelijk laten passeren.
Was vooral voor de kinderen, om ze niet teveel op en neer te bewegen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 jan 2015 14:08

Volg @Duma.
Vanaf nu tot pasen uw eerste regeling -paasverlof al naargelang u het aankan al zeker een dag of 5 aaneengesloten + verleng WE.
Daarna zeker ook één WE vanaf vrijdag per maand.
Minstens drie weken in vakantie en vanaf volgend schooljaar 50/50 standaard co-ouderschap.Gezag co-ouderschap hebt u zo wie zo.
ter (achtergrond) info
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=56819" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=60685" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... rschap.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://onderwijs.vlaanderen.be/node/152 ... rtikel=317" onclick="window.open(this.href);return false;
http://financien.belgium.be/nl/particul ... uderschap/" onclick="window.open(this.href);return false;

belbo
Topic Starter

#12 , 13 feb 2015 15:16

Ik kan helemaal niet meer volgen. Mijn vrouw zegt nu dat ik een brief ga ontvangen van haar advocaat (was aangetekend maar ligt bij post omdat ik er niet was) waarbij ik nu maandag voor de familierechtbank moet komen om 9u. Daar gaan ze dan een beslissing nemen over de goederen? Kinderen? Scheiding?

Ik heb niet eens een advocaat, ik heb altijd geprobeerd om tot een overeenkomst zelf te komen? Of is dit standaard? gaan ze daar een beslissing nemen? Tijdelijk? Haar voorstel is dus dat ik ze elk weekend zie ofwel op zaterdag, of op zondag, van 10-18u. Zonder vakantieregeling? Dat tot ze volgend jaar naar school gaan in februari, dan zijn ze 2.5 jaar.
Maar ik moet dat toch zomaar niet aanvaarden? En als ik dat niet aanvaard, gaat een rechter dan maandag al beslissen? Zonder dat ik argumenten kan bovenhalen?

belbo
Topic Starter

#13 , 16 feb 2015 15:37

Dat was tof deze morgen. Vorige vrijdag om 17u een aangetekende brief dat ik voor de familierechtbank moest verschijnen voor de eerste maal, vandaag om 9u00. Zijn dit gekende praktijken van advocaten? Ik snap niet dat een rechter zoiets kan toelaten? Ik had in het weekend toch geen enkele kans om zelf een advocaat te contacteren en te overleggen?
Gelukkig via via een advocaat kunnen contacteren die om uitstel kon vragen, maar ja, ik stond daar wel schoon zonder advocaat. Stel nu dat ik geen uitstel kon vragen? Dan was het toch genoeg voor mij om te zeggen dat ik niet akkoord ging met de omgangsregeling? Of moest ik dat gaan aantonen of staven?

Want als dat nu de manier van de advocaat van de tegenpartij was om mij onder druk te zetten, dan weet ik nog niet wat ze allemaal uit hun hoed durven toveren? Ik kan het gewoon niet begrijpen dat haar advocaat haar kan overtuigen dat de regeling die zij wenst, weekenddag 10-18 zonder vakanties, dat ze hier veel kans op gaat krijgen dat toegewezen te krijgen. Ja, ik ben gokverslaafd (een maand clean nu), ik heb vroeger gelogen, maar ik heb mijn kinderen nooit iets tekort gedaan, en ik zou ook niet weten welke argumenten ze hier voor zouden aanhalen? Ze zullen natuurlijk vanalles gaan aanhalen (hobby's, werk, aandacht). Maar echt harde bewijzen van verwaarlozing, misbruik zijn er gewoon niet.
Ik snap het gewoon niet? Ik weet dat ik de oorzaak ben van de scheiding, maar wat ik ook zeg of wil bemiddelen voor een opbouwende regeling, draait uit op een sisser.

Terug naar “Echtscheiding”