Is een sociaal statuut eigenlijk wel verplicht?

De Swa
Topic Starter

Is een sociaal statuut eigenlijk wel verplicht?

#1 , 24 mar 2015 13:48

Ik ben momenteel zelfstandig zaakvoerder, maar ik overweeg om mijn zaak te liquideren en dan tot aan mijn pensioen met die opbrengst te "rentenieren". Alleen vraag ik mij af: tijdens die periode ben ik zeker geen werknemer, maar eigenlijk ook geen zelfstandige (meer). Onder welk stelsel ga ik dan vallen? Moet ik dan nog sociale bijdragen betalen, en zo ja, onder welk statuut, aan welke kas en hoe lang?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 mar 2015 13:49

U bent dan een rentenier.
Niet verplicht bijdragen te betalen.
U bent dan wel niet meer sociaal verzekerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#3 , 24 mar 2015 13:52

Niemand is verplicht om sociale bijdragen te betalen. Als je echter wil recht hebben op (goedkopere) doktersbezoeken, geen 10000 euro wil betalen voor een "eenvoudige" botbreuk, geen honderdduizend euro (letterlijk) kwijt te zijn bij een optredende kanker, dan maakt u best dat u sociale bijdragen betaalt. U kan dat, zonder prestaties als zelfstandige te leveren, door het betalen van zo'n 650 euro per kwartaal aan de mutualiteit, tot u terug een (vervangings)inkomen heeft dat minstnes als halftijds beschouwd wordt. Die jaren zullen dan nog altijd geen recht geven op werkloosheidsuitkeringen of het opbouwen van een pensioen. Het kan er ook voor zorgen dat u pas aan 67 jaar op pensioen kan gaan.

Reclame

roharro

#4 , 24 mar 2015 13:58

@JPV: indien TS gedurende een aantal jaar werkelijk geen inkomsten meer heeft dan moet hij toch geen 650 EUR/kwartaal betalen aangezien dat het maximumbedrag is (in functie van de inkomsten).
Maar als hij geen of bijna geen inkomsten meer heeft dan zal dat bedrag toch lager liggen of zelfs 0 EUR bedragen?

JPV

#5 , 24 mar 2015 14:13

kan zijn. Ik dacht echter dat men in zo'n gevallen naar ALLE inkomsten kijkt, ook die uit rente.

De Swa
Topic Starter

#6 , 24 mar 2015 14:55

kan zijn. Ik dacht echter dat men in zo'n gevallen naar ALLE inkomsten kijkt, ook die uit rente.
Dat wordt dan moeilijk kijken, want ik ga helemaal geen inkomsten uit rente hebben. Ik ga gewoon het geld dat de liquidatie opbrengt, opdoen. Elk jaar een beetje. Tot aan mijn 67.

JPV

#7 , 24 mar 2015 15:00

dan renteniert u niet. En waarschijnlijk is er, als u het niet actief belegt (wat u in principe moet aangeven als dit een beroepsbezigheid wordt), dan ook geen probleem.

De Swa
Topic Starter

#8 , 24 mar 2015 15:16

dan renteniert u niet. En waarschijnlijk is er, als u het niet actief belegt (wat u in principe moet aangeven als dit een beroepsbezigheid wordt), dan ook geen probleem.
Mijn vraag was dan ook niet of er al dan niet een probleem zou zijn, maar onder welk stelsel ik dan val, en of ik bijdragen moet betalen?

roharro

#9 , 24 mar 2015 15:35

"Diegenen die geen inkomen genieten en ook niet als persoon ten laste ingeschreven kunnen worden, krijgen het statuut van ingezetene op voorwaarde dat ze officieel gedomicilieerd zijn in België."
Vraag de details omtrent de bijdrage die u zou moeten betalen aan uw ziekenkas.
Zij kunnen u die zo direct geven.

De Swa
Topic Starter

#10 , 24 mar 2015 15:35

... geen 10000 euro wil betalen voor een "eenvoudige" botbreuk, geen honderdduizend euro (letterlijk) kwijt te zijn bij een optredende kanker,....
Dergelijke kosten worden toch gedekt door mijn hospitalisatieverzekering? Waarom zou je dan daarvoor ook nog eens sociale bijdragen moeten betalen bovenop de polispremie?

roharro

#11 , 24 mar 2015 15:39

... geen 10000 euro wil betalen voor een "eenvoudige" botbreuk, geen honderdduizend euro (letterlijk) kwijt te zijn bij een optredende kanker,....
Dergelijke kosten worden toch gedekt door mijn hospitalisatieverzekering? Waarom zou je dan daarvoor ook nog eens sociale bijdragen moeten betalen bovenop de polispremie?
Courant misverstand: die betalen enkel het deel terug dat niet door de ziekteverzekering wordt terugbetaald;

De Swa
Topic Starter

#12 , 24 mar 2015 15:45

Courant misverstand: die betalen enkel het deel terug dat niet door de ziekteverzekering wordt terugbetaald;
Wel dan, wat als er helemaal geen terugbetaling van de ziekteverzekering (meer) is, betalen die dan alles integraal terug?

roharro

#13 , 24 mar 2015 15:56

Wel dan, wat als er helemaal geen terugbetaling van de ziekteverzekering (meer) is, betalen die dan alles integraal terug?
Neen natuurlijk niet. Dan trekken ze het bedrag dat de ziekteverzekering zou hebben terugbetaald er gewoon vanaf.

De Swa
Topic Starter

#14 , 24 mar 2015 16:00

Neen natuurlijk niet. Dan trekken ze het bedrag dat de ziekteverzekering zou hebben terugbetaald er gewoon vanaf.
Maar hoe kunnen ze dan bepalen wat een ziekteverzekering zou hebben terugbetaald, als je geen statuut (meer) hebt?

roharro

#15 , 24 mar 2015 16:04

Maar hoe kunnen ze dan bepalen wat een ziekteverzekering zou hebben terugbetaald, als je geen statuut (meer) hebt?
Onder andere bij het RIZIV.
Je kan al die terugbetalingstarieven op veel websites van ziekenkassen en van het RIZIV zelf terugvinden.

Terug naar “Andere”