Tijd voor financiële veranderingen! Goede raad nodig...

KimSe

Re: Tijd voor financiële veranderingen! Goede raad nodig...

#16 , 05 mei 2015 17:06

Trouwens, los van de morele redenen om dergelijke financiële structuur op te zetten kan het voor TS ook wel belangrijk zijn naar erfrecht toe (ik meen te lezen niet getrouwd, geen kinderwens...)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Boxstjen
Topic Starter

#17 , 05 mei 2015 18:58

Trouwens, los van de morele redenen om dergelijke financiële structuur op te zetten kan het voor TS ook wel belangrijk zijn naar erfrecht toe (ik meen te lezen niet getrouwd, geen kinderwens...)
Hoe bedoel je? En wie/wat is TS? :shock:

roharro

#18 , 05 mei 2015 19:01

TS ben jij (Thread Starter).
Er wordt bedoeld dat jullie niet van elkaar erven wegens niet gehuwd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Xenophon

#19 , 05 mei 2015 19:53

Ja, o.a. hier tussen mij en m'n echtgenote wordt proportioneel bijgedragen. Maar ik ben het deels oneens met de posters die niet akkoord gaan met een vrij zakelijke benadering. Bekijk de statistieken over echtscheidingen en stukgelopen relaties eens. Of all places denk ik dat ik hier niet moet beargumenteren dat rationeel praten over geld en verdeling nadat de relatie stukgelopen is, niet evident is. Het is mogelijk (imho) om die dingen zakelijk maar met respect en op een correcte manier te benaderen.

Mijn echtgenote en ik zijn gehuwd onder scheiding van goederen, bezitten elk een eigen huis. Tot voor een paar jaar heb ik omwille van mijn job in het buitenland gezeten, op een plek waar zij gewoonweg wettelijk niet bezoldigd mocht werken. Gelukkig was mijn inkomen toen een heel stuk hoger dan nu en ik betaalde haar een 'loon' uit dat naar Belgische normen marktconform zou geweest zijn. Je kan nooit alles compenseren (carriëremogelijkheden, pensioenrechten...) maar dat is tenminste al iets. Het huishouden betaalde ik volledig uit mijn inkomsten. Vond ik niet meer dan normaal, vanuit haar perspectief en gelet op het huwelijksvermogensstelsel was het risico anders waanzinnig hoog.

Nu zijn we terug in België, mijn vet expat-inkomen is de weg van de Griekse economie opgegaan en we werken beiden fulltime, hebben ongeveer hetzelfde inkomen (op 300 na ofzo) en dragen proportioneel bij in de kosten van de huwelijksgemeenschap, werkt perfect. Alleen voor de belastingaangifte doen we gewoon alles in twee, te veel werk om alles uit te pluizen en toe te wijzen. Communicatie en uzelf eens in de schoenen van de andere plaatsen is de sleutel.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Boxstjen
Topic Starter

#20 , 06 mei 2015 09:56

TS ben jij (Thread Starter).
Er wordt bedoeld dat jullie niet van elkaar erven wegens niet gehuwd.
Komt wettelijk samenwonen niet op hetzelfde neer? Thanks for the info! :wink:

KimSe

#21 , 06 mei 2015 09:58

wettelijk samenwonen heeft enkel invloed op de gezinswoning en huisraad (en dan nog enkel wat het vruchtgebruik betreft)
Wettelijk samenwonen heeft geen invloed op bvb je eigen spaarrekening...

Boxstjen
Topic Starter

#22 , 06 mei 2015 09:58

Ja, o.a. hier tussen mij en m'n echtgenote wordt proportioneel bijgedragen. Maar ik ben het deels oneens met de posters die niet akkoord gaan met een vrij zakelijke benadering. Bekijk de statistieken over echtscheidingen en stukgelopen relaties eens. Of all places denk ik dat ik hier niet moet beargumenteren dat rationeel praten over geld en verdeling nadat de relatie stukgelopen is, niet evident is. Het is mogelijk (imho) om die dingen zakelijk maar met respect en op een correcte manier te benaderen.

Mijn echtgenote en ik zijn gehuwd onder scheiding van goederen, bezitten elk een eigen huis. Tot voor een paar jaar heb ik omwille van mijn job in het buitenland gezeten, op een plek waar zij gewoonweg wettelijk niet bezoldigd mocht werken. Gelukkig was mijn inkomen toen een heel stuk hoger dan nu en ik betaalde haar een 'loon' uit dat naar Belgische normen marktconform zou geweest zijn. Je kan nooit alles compenseren (carriëremogelijkheden, pensioenrechten...) maar dat is tenminste al iets. Het huishouden betaalde ik volledig uit mijn inkomsten. Vond ik niet meer dan normaal, vanuit haar perspectief en gelet op het huwelijksvermogensstelsel was het risico anders waanzinnig hoog.

Nu zijn we terug in België, mijn vet expat-inkomen is de weg van de Griekse economie opgegaan en we werken beiden fulltime, hebben ongeveer hetzelfde inkomen (op 300 na ofzo) en dragen proportioneel bij in de kosten van de huwelijksgemeenschap, werkt perfect. Alleen voor de belastingaangifte doen we gewoon alles in twee, te veel werk om alles uit te pluizen en toe te wijzen. Communicatie en uzelf eens in de schoenen van de andere plaatsen is de sleutel.
Hier kan ik me volledig in vinden. Geld is voor mij iets zakelijks en dat benader ik dan ook op die manier. Mezelf iets meer in de schoenen van haar plaatsen kan uiteraard nooit geen kwaad. Bedankt!

Boxstjen
Topic Starter

#23 , 06 mei 2015 09:59

wettelijk samenwonen heeft enkel invloed op de gezinswoning en huisraad (en dan nog enkel wat het vruchtgebruik betreft)
Wettelijk samenwonen heeft geen invloed op bvb je eigen spaarrekening...
Ahja, juist. :wink: Ik had er even niet aan gedacht dat we vanaf nu ook aparte rekeningen hebben. Deze komen dan niet mee in het erfrecht neem ik aan?!
De gezamenlijke spaarrekening is wel erfbaar als je wettelijk samenwoont?

KimSe

#24 , 06 mei 2015 10:13

de gezamenlijke spaarrekening zal toekomen voor de helft aan je partner en voor de helft aan je erfgenamen (ouders, broers, zussen...)

je kan hier natuurlijk wel van afwijken met een testament...

Boxstjen
Topic Starter

#25 , 06 mei 2015 10:24

de gezamenlijke spaarrekening zal toekomen voor de helft aan je partner en voor de helft aan je erfgenamen (ouders, broers, zussen...)

je kan hier natuurlijk wel van afwijken met een testament...
Bedankt!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”