Zomervakantie-regeling

Motorsense
Topic Starter

Zomervakantie-regeling

#1 , 18 jul 2015 10:42

Mijn ex en ik zijn sinds 2 jaar gescheiden. Met onze zoon volgen we het traditionele co-ouderschap.

Tijdens de zomervakantie is er echter een uitzondering op de week-week regeling: in de onpare jaren mag ik als eerste een periode kiezen van 14 dagen, en ook mijn ex heeft dan recht op een periode van 14 dagen. In de pare jaren is dit omgekeerd: zij mag als eerste haar 14-dagen periode kiezen, dan ik.

In het echtscheideingsvonnis wordt gesteld dat de partner die het eerst mag kiezen zijn of haar periode moet doorgeven vóór 15 januari aan zijn/haar ex, rekening houdende met de data van het chirokamp. En daar knelt nu het schoentje: deze datum wordt door de jeugdbeweging pas gecommuniceerd in maart/april...

Dit heeft nu 2 jaar op een rij gezorgd voor een lange periode dat ik mijn zoon niet zie. Dit jaar is dat een volle maand:
- week 30: zoon bij mijn ex
- week 31: bij mij, maar zoon op chirokamp
- week 32 en 33: 14-dagen periode van mijn ex
= 4 weken dus zonder zijn mijn zoon.

Mijn ex treft hierin geen schuld: de samenloop van omstandigheden draait hier simpelweg (opnieuw) uit in mijn nadeel.

Toch kan dit vermeden worden. Het vonnis stelt immers een onmogelijkheid: een periode vastleggen vóór 15 januari rekening houdende met een chirokamp waarvan de data nog niet geweten is.

Graag had ik dus het vonnis laten aanpassen naar een continue 14-dagen regime tijdens de zomermaanden. Mijn ex gaat hier niet mee akkoord.

Heb ik een punt om mijn gelijk te halen voor de rechtbank? Kan ik dit eventueel doen zonder advocaat? Het probleem is immers vrij simpel: het vonnis stipuleert een onmogelijkheid dat leidt tot iets wat helemaal de bedoeling niet is: het niet zien van het kind gedurende een (te) lange periode...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 20 jul 2015 07:51

Waarom gaat je ex hier niet mee akkoord?
Voor hetzelfde geld gebeurt dit ook eens bij haar, niet?

Ja, je hebt een punt. Als je kan aantonen dat dit de voorbije jaren voor problemen heeft gezorgd, de data van het chirokamp niet beschikbaar zijn voor de datum gestipuleerd in het vonnis en bijgevolg de regeling soms uitdraait op zeer lange periodes zonder contact tussen het kind en één ouder, geef ik je zeker een kans.
Je kan dan als hoofdzaak vragen om er een 2 weken/2weken regeling van te maken, wat een vrij normale regeling is voor de zomervakantie. (denk dan wel na over wisselend beginnen met deze regeling (paar/onpaar); wanneer eindigt en begint de zomervakantie voor jullie?)
En indien de rechter dat niet toekent, kan je in tweede instantie vragen om het originele vonnis aan te passen en te zeggen dat je je periode van 14 dagen pas moet doorgeven na bekend maken van het chirokamp.

Argumenten tegen dat laatste: Als je daarop moet wachten (maart/april) is het te laat om zelf je zomervakantie te boeken.
Argument dat je ex misschien kan gebruiken: het chirokamp valt elk jaar in ongeveer dezelfde week, dus je zou het wel kunnen voorzien.

Ja, je kan dat zonder advocaat, maar ik raad het je niet aan als de tegenpartij wél een advocaat neemt.

Mariette

#3 , 20 jul 2015 12:53

In mijn vonnis stond ooit dat de verlofregeling maand juli / maand augustus betrof (andere verlofperiodes: ieder de helft).

Omdat we tijdens de even jaren "juli" hadden en oneven jaren "augustus" was dit heel eenvoudig en lang op voorhand geweten.
Ik ging dan ook altijd voor drie weken met de kinderen op verlof, had nog tijd om vooraf en achteraf de valiezen in orde te brengen en ze netjes met propere kleding en een volle valies af te leveren voor een maand verlof bij hun vader.

Ik begrijp niet goed waarom men daar nu 2/2/2/2/ van maakt.

Reclame

duma

#4 , 20 jul 2015 13:22

Tegenwoordig zijn de kinderen gemiddeld een pak jonger als de ouders uiteen gaan. Zie daar de voornaamste reden.
Kinderen van 8 jaar hebben daar zo'n last niet van, maar hier merken we dat drie weken toch maar nipt is.

Mariette

#5 , 21 jul 2015 14:14

Tegenwoordig zijn de kinderen gemiddeld een pak jonger als de ouders uiteen gaan. Zie daar de voornaamste reden.
Kinderen van 8 jaar hebben daar zo'n last niet van, maar hier merken we dat drie weken toch maar nipt is.
mijn kinderen waren 8 en 4.
Het klopt dat de jongste de eerste keer wat moeite had om haar mama een maand niet te zien, maar we hebben dat toen heel goed opgelost. Zowel ikzelf als hun vader trokken met de kinderen ieder 3 weken op verlof naar het zuiden. Ze hadden dus weinig tijd om de niet-aanwezige ouder te missen: veel te plezant in het zwembad.

Turaki

#6 , 21 jul 2015 17:28

Meeste kampen liggen al ruim voor januari vast. Jeugdbewegingen die in januari nog niet kunnen meegeven wanneer de kampen doorgaan, zijn dan ook eerder aan de late kant, en vormen meer uitzondering dan regel.

Heeft u al eens contact op genomen met de leiding hierover?

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 jul 2015 07:59

idd, vele kampen liggen zelfs al 3 jaar op voorhand vast. Bij grote organisaties ligt echter enkel het kamp vast, maar de periode wanneer men gaat per groep nog niet. Men huurt bvb de volledige maand juli af als kampplaats, maar beslist pas laat welke groep (8-jarigen, 14-jarigen, ..) wanneer komt.

Terug naar “Echtscheiding”