Welke stappen te ondernemen ?

Fellow
Topic Starter

Welke stappen te ondernemen ?

#1 , 22 jul 2015 22:43

Hey,

Ik hoop dat iemand kan antwoorden op mijn vraag of mij gewoon raad kan geven... (ik ben trouwens ingelogd via goede vriendin)

Ik ben sinds 2010 gehuwd volgens wettelijk stelsel met mijn huidige man, hij had zijn woonst al en deze is niet ingebracht in de gemeenschap. Ondertussen is daar ook een dochter bijgekomen, nu bijna 3jaar.
Ook ons bankrekeningen zijn gezamenlijk (schoonmoeder heeft algemene volmacht).

Ik verwacht moeilijkheden als ik ga zeggen dat ik niet meer verder wil en klaar ben met ons huwelijk.

Ik wil dan ook de woonst zo snel mogelijk verlaten, ik kan bij mijn ouders terecht voor (tijdelijk) onderdak.

Wat mag ik wettelijk doen en welke stappen onderneem ik best ?

Hartelijk dank !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veronique1

#2 , 22 jul 2015 23:02

Als bankier gesproken zou ik eerst zorgen dat je zelf een rekening hebt waar je loon op komt

duma

#3 , 23 jul 2015 08:40

Verhuis niet. Aangezien je getrouwd bent, wordt je geacht samen te wonen.
Als jij vertrekt, kan dat gezien worden als gezinsverlating en moest het tot een rechtszaak komen, kan dat in je nadeel spelen.
Ga naar de vrederechter voor voorlopige maatregelen. Die zal jullie toestemming geven om apart te wonen en beslissen wie in het huis mag blijven (al dan niet voorlopig).
Het is niet omdat het zijn huis is, dat hij dat zal zijn. Jij woont daar ook, het is jouw gezinswoning. De rechter zal een beslissing nemen kijkende naar 'the whole picture' en dus ook jullie dochter mee in rekening nemen.

Ga naar de bank en open neen nieuwe rekening op jouw naam. Laat je loon daar inderdaad op komen.
(en waarom heeft zijn moeder in godsnaam een volmacht op de rekening van twee volwassen mensen?)

Als er kleine dingen zijn die van jou zijn, zorg dat je die het huis uit krijgt (juwelen, parfum, (dure) schoenen, ....), want als het echt hard tegen hard zou worden, zijn dat de dingen die hij gemakkelijk kan laten verdwijnen en die je nooit meer terug zal zien.
Hetzelfde voor belangrijke papieren (bankzaken, verzekering, facturen die bewijzen dat iets van jou is (van voor het huwelijk dan). Verzamel ze al.

Ivm je dochter: zolang er geen regeling is die afdwingbaar is, moeten jullie samen beslissen over alles. Hou haar niet weg bij de vader, dat kan later alleen maar in je nadeel spelen.
Kom een voorlopige regeling overeen met hem. Wat zou hij willen? week/week?

Reclame

Fellow
Topic Starter

#4 , 23 jul 2015 09:15

Ok ! Bedankt zeg !

Ivm de woonst te verlaten, hij mag zijn huis hebben, ik wil er absoluut niet blijven ! Ik zal dit zeker melden aan de vrederechter !

Een nieuwe rekening openen was ik idd van plan gezien zijn ma een volmacht heeft (zij is dus ook medeschuldig waarom ik het niet meer zie zitten). En omdat ik ze in staat acht geld vd rek te halen als ze hoort dat ik weg ga zal ik tegelijk ook de helft van alles naar mijn rek brengen. Heb ik nagevraagd bij de bank en wettelijk mag dit.

Ivm die belangrijke papieren, uittreksels vd bank vd gezamenlijke rekening enkel van vóór het huwelijk kopieëren ? Kan ik deze niet zelf meer opvragen bij de bank ?
Enkel belangrijke dingen van vóór ons huwelijk dan, die kunnen aanduiden dat het van mij is ofwel gemeenschappelijk ?

Ivm X weet ik pas wat hij zal willen als ik het hem zeg. Gezien hij in ploegen werkt zal het voor hem niet makkelijk zijn. Mss dat zijn ouders dan plots wel X willen opvangen, wat nu absoluut het geval niet is. Zo smerig en achterbaks zijn mijn schoonouders wel... Maar enfin.

Zijn er nog dingen waar ik mij een beetje kan op voorbereiden ?
Wat als hij geen EOT wilt ? Wat dan ?

Een goede vriendin zei ook al regeling op papier te zetten ivm dochterlief, zodat de vrederechter ziet dat ik al poging gedaan heb ?

Hartelijk dank !

Kali

#5 , 23 jul 2015 09:32

Sedert 1 september 2014 is de Vrederechter niet meer bevoegd maar de Familierechtbank!

duma

#6 , 23 jul 2015 10:46

Macht der gewoonte, 't is inderdaad de familierechter!

Als op de gezamenlijke rekening enkel geld staat dat tijdens het huwelijk werd verworven, mag dat inderdaad.

Ivm de papieren: dingen die bewijzen dat iets van hem is, daar bent u niets mee. U moet kunnen bewijzen wat van voor het huwelijk van u was. Of als er dingen zijn die gemeenschappelijk zijn, is het inderdaad ook handig om dat te kunnen bewijzen.
Echter: alles waar geen bewijs van is dat dat van een bepaalde persoon is; wordt geacht van jullie beiden te zijn.
Met uitzondering van gebruiksvoorwerpen die zeer duidelijk door iemand gebruikt worden (ik neem aan dat uw man geen bh draagt en u niet met zijn zwemshort zwemt)
Je moet dus vooral kunnen bewijzen wat van jou was van VOOR het huwelijk.

Ivm bankuittreksels: Enkel van belang als er speciale dingen mee gebeurd zijn. Je kan die later nog opvragen, maar dat kost geld.

Weet dat de regeling voor kinderen tegenwoordig bij voorkeur half/half is als een ouder er om vraagt. Enkel bij tegenindicaties, kan de rechter anders oordelen, maar dan moét hij motiveren.
Co-ouderschap heeft u sowieso, dat betekent niets meer en niets minder dan dat jullie steeds samen moeten beslissen over de belangrijke zaken in het leven van jullie kind: onderwijs (dus waar naar school ook!), medische zaken, opvoeding, verblijf, hobby, ...
Als jullie over iets niet overeenkomen, is enkel de familierechter bevoegd om die beslissing in jullie plaats te nemen en dus niét 1 van de ouders alleen. Dit ongeacht de verblijfsregeling.

Als hij geen EOT wil, zal het rechtbank worden; daar is weinig aan te doen.

En uiteraard is het goed dat u onderling overeen probeert te komen. De familierechtbank is een grote voorstander van bemiddeling en wil dat ouders er steeds zelf uitkomen.
Regelingen die zelf gemaakt zijn, worden geacht beter te zijn voor de onderlinge relatie.
De kans is dan ook groot dat de rechtbank bemiddeling zal opleggen als een eerste stap.
U kan ook steeds zélf bemiddeling voorstellen. Wie weet heeft het een positief resultaat en anders heb je die stap al gehad voor je naar de rechtbank trekt.
Kunnen aan tonen dat je probeert te communiceren met de papa en hem blijft erkennen in zijn vaderrol wordt inderdaad geapprecieerd. Ze zijn allergisch aan (vooral) moeders die zichzelf meer vinden dan de andere ouder en het kind proberen weg te houden.
Als je hem een voorstel doet, kan je dat eerst gewoon zo proberen. Lukt dat niet: gebruik dan een AS, zodat je steeds bewijs hebt.

Fellow
Topic Starter

#7 , 23 jul 2015 13:15

Wat is een "AS" ?

duma

#8 , 23 jul 2015 13:18

aangetekend schrijven

Bluemoon76

#9 , 23 jul 2015 17:37

Volgens mijn notaris kan je indien de woning nog afbetaald wordt, de helft terug eisen vanaf jullie huwelijk. Omdat het geld dan van de gemeenschappelijke rekening komt en je al die tijd samen afbetaald.

Terug naar “Echtscheiding”