verloren post

le.samourai
Topic Starter

verloren post

#1 , 13 aug 2015 15:12

Beste,

Onlangs heb ik via een particuliere verkoper een goed gekocht voor 150 euro. De verkoper heeft deze met gewone post verstuurd (niet aangetekend, onbegrijpelijk, maar bon...). Dit pakket is nooit bij me aangekomen. Wat moet ik hiermee?
De verkoper heeft me voorgesteld de helft terug te storten zeggende dat dit een woord tegen woord situatie is, aangezien we niet zijn overeengekomen om deze aangetekend op te sturen. Verder vertelt deze ook dat hij niet verplicht is om deze regeling te treffen, maar dat hij dat het 'rechtvaardigst' vindt en dat hij als verkoper zeker geen klacht in de hand wil werken.
Moet ik het hierbij laten of heb ik effectief recht om de volledige som terug te eisen? Welke bepalingen zijn hier voor handen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 aug 2015 15:21

Tot bij ontvangst is het de verantwoordelijkheid van de verkoper.

Joeri_J

#3 , 13 aug 2015 15:27

Persoonlijk zou ik nooit iets van €150 versturen dat niet aangetekend is, tenzij koper er expliciet om vraagt en ik hiervan bewijs heb.
Anders zou ik het altijd zo versturen.

Is de verzendingswijze en kosten ter spraken gekomen?

In feite heb jij geen 'zaken' met de regeling en het verloren gaan van uw pakket bij de post.
de verkoper betaald voor de verzending en heeft een 'contract' met de post.
hij zal dan ook zelf klacht moeten indien etc...
en hiervoor de nodige bewijslast moeten leveren aan de post (datum afgifte, ticket, etc...)

Persoonlijk vind ik dat het voor de verkoper is,
maar of de wetgeving hierin volgt tussen particulieren...
ook geïnteresseerd in het antwoord.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2015 15:33

Voor zover ik weet zegt de wet hier niets specifieks over, maar ...
1. Er is een overeenkomst tussen koper en verkoper voor de verkoop van het goed.
2. De koper heeft een betalingsplicht.
3. De verkoper heeft een leveringsplicht.

Ik veronderstel dat 2 zeker te bewijzen is, 1 waarschijnlijk en 3 absoluut niet. Met andere woorden de verkoper heeft een probleem.

sloeberken

#5 , 13 aug 2015 15:38

Vraag de verkoper eens naar copy van zijn kasticket, dat hij krijgt bij de post. Maar hoe ga je bewijzen, dat je het niet ontvangen hebt.
Een pakket dat in de brievenbus past kan je met gewone post verzenden, andere niet daar is altijd een bewijs van met tracking nr.

http://www.bpost.be/site/nl/residential ... erior.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#6 , 13 aug 2015 16:31

Verkoper moet leveren, hoe hij dit doet is zijn zaak, en bijgevolg op eigen risico. U gaat dus niet akkoord met zijn voorstel, en vraagt een nieuwe levering, of minstens uw geld terug. Wetgeving zijn artikels 1604 en 1610 BW.

j.demoor

#7 , 15 aug 2015 11:16

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is. Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

WP002

#8 , 15 aug 2015 12:04

Hier spreekt een ervaringsdeskundige:
-> U moet volledig vergoed worden door de verkoper.
-> Die kan op zijn beurt de post aanklagen.
-> En van dat laatste komt in de praktijk niets uit de bus.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 aug 2015 12:34

Bpost ‘verliest’ dit jaar 120 miljoen brieven

Grote titel in DE STANDAARD van 07 augustus 2015

Het ging hier natuurlijk niet over kwijtgeraakte of verloren gelegde poststukken, maar een daling van hun omzet.

le.samourai
Topic Starter

#10 , 15 aug 2015 13:15

Bedankt voor de reacties.

Moest ik zelf vroeg of laat iets verkopen, hoe zou ik dat dan het best aanpakken om niet in dezelfde situatie terecht te komen als in mijn voorgaand geval?

sloeberken

#11 , 15 aug 2015 14:12

Pakketten versturen met de post, zijn verzekerd voor verlies, je kan ook duurder versturen dat het pakket verzekerd is voor beschadiging.
Je kan ook versturen met Kiala.

De uitleg van de verkoper klopt niet.

WP002

#12 , 15 aug 2015 15:27

hoe zou ik dat dan het best aanpakken om niet in dezelfde situatie terecht te komen als in mijn voorgaand geval?
In geen geval bpost gebruiken.

le.samourai
Topic Starter

#13 , 19 aug 2015 09:28

update: hij weigert de volledige terugbetaling. (eigen woorden: tenzij het mij via rechtswege wordt opgelegd), hij stelt ook zo dat elke koper zijn aankoop dan zou kunnen betwisten...

och ja, volgende stap een ingebrekestelling waarschijnlijk?

sloeberken

#14 , 19 aug 2015 09:48

Ook klacht indienen bij de politie.

Turaki

#15 , 19 aug 2015 11:04

Ook klacht indienen bij de politie.
Burgerlijke zaak, dus politie is onbevoegd. Zelf zaak starten voor het vrederecht. Daarvoor moet u 40€ rolrecht betalen, die u kan opnemen in uw eisenbundel.

Terug naar “Consumenten Koop”