Hulp voor een starter nodig bij belastingen betalen

A.Hoebeeck
Topic Starter

Hulp voor een starter nodig bij belastingen betalen

#1 , 11 sep 2015 00:56

Dag Juridisch Forum!

Sinds februari heb ik een eigen zaak opgestart en ik heb hiervoor gekozen om BTW aan te rekenen. Omdat ik nog weinig inkomsten heb doe ik dit zelf en niet door een boekhouder. Ik moet dus elke 3 maand mijn belastingsaangifte indienen. Enkele weken (een maand?) later krijg ik dan een brief van de overheid met hoeveel btw ik terug kan vorderen of moet betalen.

Aan dat betalen ben ik in mijn tweede kwartaal van mijn bedrijf gekomen... En ik weet helemaal niet wat te doen en ik weet ook niet aan wie ik hulp kan vragen. Ik ben nog student naast mijn eigen zaak en ik voel mij eigenlijk plots heel klein in de wereld zonder ergens ook maar een uitgestoken hand te zien. De informatie die ik op het internet vind is vaak hetzelfde en geeft geen antwoord op mijn vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze volgende vragen, ookal is dit misschien geen boekhoudforum.

1. Ik krijg x tijd na mijn kwartaalaangifte een brief met de stand van zaken betreffende mijn inkomende en uitgaande btw. Ik moet (vb.) 99,- EUR btw betalen aan de overheid.

1a. Moet ik wachten met een voorschot te betalen van 1/3 tot ik deze brief heb gekregen of moet ik de 33,- EUR al betalen pakweg de dag nadat ik mijn kwartaalaangifte heb ingediend?
1b. Heeft deze brief enig juridische draagvlakte?
1c. Zijn er een exact aantal dagen/weken na mijn kwartaalaangifte dat ik deze brief ontvang?
1d. Mag ik het volledige verschuldigde bedrag betalen in 1 keer of ben ik verplicht slechts 1/3 te betalen?
1e. Waar vind ik de gegevens voor de betaling aan te doen?

2. Ik moet nu eigenlijk 0,65 EUR betalen. Het kan goed zijn dat ik dus al te laat ben met mijn 1/3 te betalen. Wat zijn de sancties voor het te laat betalen?

3. Zijn er officiële instanties die ik kan mailen met dergelijke vragen?

4. Zijn er nog dingen die ik zou moeten weten?

Alvast hartelijk bedankt voor dit te lezen en te beantwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart 01

#2 , 11 sep 2015 09:29

Wachten op uw btw rekeninguittreksel om te betalen is niet zo een slim idee, u riskeert een bijzondere rekening als de bedragen wat oplopen. Dit gaat gepaard met fikse boetes.

Zowel de aangifte indienen als de btw betalen moet uiterlijk de 20ste van de maand volgend op de laatste dag van het kwartaal gebeuren.
Op het moment dat u de aangifte indient, ziet u uiteraard direct hoeveel btw er moet voldaan worden. Hiervan trekt u de gedane voorschotten af.
Dit betaalt u op rekening: BE22 6792 0030 0047 met als structurele mededeling: http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... ay-app.htm (zie: http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... /betaling/).
U bent gehouden om 1/3 van dit saldo als voorschot te betalen de 20ste van de twee maanden die hierop volgen.

U kan altijd uw btw controlekantoor bellen voor vragen. Je hebt de contactgegevens ontvangen per brief na opstart.

Ik vrees eerlijk gezegd, als ik zie wat u vragen zijn, dat een boekhouder u uiteindelijk wel eens goedkoper zou kunnen uitkomen op het einde van de rit.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2015 09:46

Heb je geen cursus bedrijfsbeheer gevolgd ??

Al je vragen maken deel uit van zo een cursus.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 11 sep 2015 10:29

1a Direct betalen, als de brieven komen, is het vaak te laat
1b Eerder een herinnering
1c Je ontvangt die alleen als je niet in orde bent

De rest is al beantwoord, denk ik. Zoals anderen gezegd hebben, het kan m.i. in uw geval geen kwaad om eens een boekhouder te raadplegen, al was het maar om u eenmalig de basics uit te leggen.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#5 , 11 sep 2015 15:00

Heb je geen cursus bedrijfsbeheer gevolgd ??

Al je vragen maken deel uit van zo een cursus.
Ik heb mijn attest behaald in het middelbaar. We hebben veel gezien, maar misschien toch niet alles.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#6 , 11 sep 2015 15:02

Wat is het antwoord dan exact op de volgende vraag?

1d. Mag ik het volledige verschuldigde bedrag betalen in 1 keer of ben ik verplicht slechts 1/3 te betalen?

Bedankt voor jullie reacties alleszins.

denlowie

#7 , 11 sep 2015 15:13

Je moet dit bedrag in één keer betalen voor de 20 ste van de maand die volgt op het kwartaal, dus in april, augustus, oktober en in januari.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#8 , 11 sep 2015 17:32

Je moet dit bedrag in één keer betalen voor de 20 ste van de maand die volgt op het kwartaal, dus in april, augustus, oktober en in januari.
Ik snap uw uitleg niet helemaal goed...

Dus als ik op 21/3 mijn kwartaalaangifte doe en ik moet 99,- EUR btw betalen, dan moet ik tussen 21/3-20/4 99,- btw betalen, tussen 20/4-20/5 33,- btw (1ste voorschot (1/3)) tussen 20/5-20/6 33,- btw (2de voorschot (1/3)) en tussen 20/6-20/7 33,- btw (overige 1/3). Dus in totaal betaal ik 198,- EUR btw betalen?

denlowie

#9 , 11 sep 2015 19:37

Die voorschoten zijn wel voor de komende btw.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#10 , 12 sep 2015 15:34

Volgens mij begrijp ik het principe met de voorschotten niet goed. Kan iemand een goed voorbeeld uitleggen (of tonen vanop een andere site)?

Ik ben alvast heel dankbaar voor jullie antwoorden.

denlowie

#11 , 12 sep 2015 15:40

Vb: je moet voor het eerste kw 90€ betalen die moet je gestort hebben voor 20 april!!!

En je moet ook voor 20 mei een derde (30€) ervan storten, als ook nog eens een derde op 20 juni en dan terug je btw dat je verschuldigd bent - min de 60€ die je als voorschot betaald heeft en dit terug opnieuw zo een gans jaar door !

Als je dit niet begrijpt is het zeer dringend nodig, dat je een boekhouder in huurt die dit voor u zal doen !

Begrijp nog steeds niet dat je bedrijfsbeheer heeft gezien, als je dit niet kent.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#12 , 12 sep 2015 16:26

U wilt dus zeggen als ik in het tweede kwartaal 100E moet betalen dat ik in de derde maand nog 40 EUR moet betalen met uw voorbeeld? (want 100 - (30+30)=40)

Wij hebben veel gezien in het middelbaar maar aan sommige dingen werd slechts enkele uren gespendeerd. Ik denk niet dat iemand die een opleiding bedrijfsbeheer heeft gedaan op de Syntra een eigen dubbele boekhouding kan doen. Volgens mij is een forum trouwens bedoeld om o.a. vragen te stellen aan mensen die er meer van weten, dus verschiet er dan alstublieft niet van dat mensen zoals ik vragen stellen aan mensen zoals u, voor iets wat voor u ogenschijnlijk simpel lijkt. U hebt het ooit ook eens moeten leren neem ik aan.

denlowie

#13 , 12 sep 2015 16:55

dit is het, je snapt het !

En zo doe je het ganse jaar verder.

Luister ik heb nooit enige cursus gehad over boekhouding, en ik heb 35 jaar mijn boekhouding en met personeel alleen gedaan.

Dit is natuurlijk ervaring, maar moeilijk is dit zeker niet.

Maar vind het persoonlijk zeer goed dat je als jonge man dit alleen wil doen, en lees er eens wat over als je de kans er toe krijgt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”