aankoop terugsturen

pkt
Topic Starter

aankoop terugsturen

#1 , 28 sep 2015 14:09

Is een verkoper verplicht om goederen terug te nemen binnen de wettelijke termijn? Als de koop gebeurt is via de telefoon . Ik heb de goederen gezien op een website en dan contact opgenomen met de verkoper om te bestellen. Aankoop is geleverd geweest door de leverancier,maar er waren zichtbare gebreken. En heel belabberde kwaliteit. Direct contact opgenomen met de verkoper dat ik wou beroep doen op het herroepingsrecht,maar dit gaat zo maar niet zegt hij en dit staat ook in zijn algemene verkoopsvoorwaarden zegt ie. Ik heb nooit geen algemene verkoopsvoorwaarden gezien en op zijn site zijn ze nergens zomaar terug te vinden. Ik heb es een simulatie gemmaakt en dan moet je de verkoopsvoorwaarden aanvinken en kan je ze normaal lezen,maar telkens krijg je foutmelding als je ze wil lezen.Heeft hij het bij het rechte eind?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2015 14:22

Heeft u de goederen gekocht als particulier?

sloeberken

#3 , 28 sep 2015 17:48

Als consument (particulier) heb je een herroepingsrecht van 14 dagen na ontvangst, dit meld je best via mail of beter via een AS.
Verkoopsvoorwaarden moeten duidelijk vermeld staan, maar als deze het herroepingsrecht uitschakelen is dat nietig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

pkt
Topic Starter

#4 , 28 sep 2015 22:08

Ik ben idd particulier.

Gebruiker21

#5 , 29 sep 2015 15:53

Bijkomende vraagjes:
1. Hoe hebt u de goederen betaald? Indien via PayPal of CreditCard kan je je geld terugclaimen na het terugsturen van de goederen.
2. Was het een Belgische leverancier of ééntje in het buitenland?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pkt
Topic Starter

#6 , 29 sep 2015 22:15

Heb de goederen vooraf betaald! en was belgische webwinkel. Ondertss is de aankoop terug opgehaald door de leverancier die het geleverd heeft omdat er een produktiefout was en 2verschillende lotnummers,maar van de verkoper heb ik nog geen enkele reactie gehad sindsdien.

Gebruiker21

#7 , 02 okt 2015 09:46

OK, je hebt de goederen op voorhand betaald, maar waarmee? Overschrijving, PayPal, Creditcard? In de laatste twee gevallen kan je vrij makkelijk je geld terugkrijgen, normaal gezien.

Wat bedoel je met "de leverancier die het geleverd heeft heeft de aankoop terug opgehaald"? Op wiens initiatief is dit gebeurd? Heb je hier ook bewijs van? Stel nu dat de verkoper reageert met "Stuur de goederen terug en ik betaal je volledig terug", dan zit je wel in een moeilijke situatie, natuurlijk. Kan je even specifiëren over welke goederen het gaat? Je koopt deze aan op een webshop, maar de leverancier is niet effectief de verkoper? Iets in onderaanneming of zo? Het is me niet helemaal duidelijk op dit moment?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pkt
Topic Starter

#8 , 04 okt 2015 21:35

Sorry voor de onduidelijkheid Tom. Hier een anwtoord op je vragen:
De goederen(vloertegels in dit geval) zijn via overschrijving betaald,vooraf. Ik had dus contact opgenomen met de webshop omdat ik de tegels op hun website had gezien,de man van de webshop heeft de tegels dan rechtstreeks laten leveren door de leverancier/importeur. De webshop heeft de tegels dus zelf niet gezien voor ze geleverd werden bij mij!Ze werden rechtstreeks van de depot naar mij geleverd. Zoals gezegd zat er een produktiefout op de tegels en kleurverschil. Dan heeft de webshop contact opgenomen met hun leverancier/importeur en hebben ze een vertegenwoordiger gestuurd die het probleem vastgesteld heeft en die voorstelde om de tegels terug op te halen . Dit is dus gebeurt. Nu geeft de webshop geen enkele reactie meer!

Gebruiker21

#9 , 05 okt 2015 09:31

OK, dat is al veel duidelijker. Wat is er met de leverancier afgesproken? Was er een afspraak voor een nieuwe levering van correcte tegels?

Uiteindelijk hebt u gekocht bij de webshop. Het is dan ook de webshop die verantwoordelijk is dat u krijgt waar u voor betaald heeft. Als er van hen geen reactie komt, en de leverancier geeft ook niet thuis, dan kan u best een aangetekende brief schrijven naar de webshop, waarin u beknopt de feiten oplijst:

1. Dat u op datum X een bestelling van zoveel tegels van dat type besteld hebt tegen die prijs en via overschrijving betaald hebt.
2. Dat op datum Y een levering geweest is van tegels die gebreken vertoonden (kleurverschil, gebrekkige kwaliteit).
3. Dat op datum Z de tegels terug opgehaald zijn.
4. Dat u tot nu toe nog geen correcte levering hebt mogen ontvangen.

Schrijft dat u dan ook dat u verwacht binnen de zoveel tijd (14 dagen / een maand, wat je zelf redelijk lijkt) de correcte tegels geleverd krijgt of een volledige terugbetaling van uw bestelling, of dat u zich anders verplicht zal voelen verdere juridische stappen te ondernemen.

Misschien dat iemand hier op het forum nog aanvullingen heeft voor wat er best in het AS moet komen.

pkt
Topic Starter

#10 , 05 okt 2015 13:22

De taak van de leverancier was enkel en alleen maar het brengen en terug ophalen van de tegels. Ik heb een bewijs dat ze terug opgehaald zijn. En gemeld aan de leverancier EN de webshop dat ik geen nieuwe hoef. Leverancier ging dan terugbetaling doen aan de webshop wss. Ondertss heb ik hier in de buurt andere tegels gekocht en wil ik mijn geld terug. Maar de webshop geeft geen enkele reactie!

sloeberken

#11 , 05 okt 2015 14:22

Wel opletten door u zelf te rechten, en eenzijdig de aankoop verbreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#12 , 05 okt 2015 15:09

Inderdaad. Ik lees nu ook maar net dat de tegels telefonisch besteld zijn, niet via een webshop (geen idee hoe ik tot die conclusie kwam). Als je zelf via telefoon een bestelling plaatst, weet ik niet zo zeker meer of dit wel om een verkoop op afstand gaat. Ik denk het eerlijk gezegd niet. In dat geval zou je ook geen herroepingsrecht hebben, en kan je, zoals sloeberken zegt, niet zomaar de aankoop eenzijdig verbreken. Je moet de verkoper op zijn minst de kans geven de correcte tegels te leveren.

Mogelijk heb je jezelfs dus in een moeilijk parket gebracht door de verkoop te annuleren en reeds andere tegels te kopen. Misschien kan iemand hier met zekerheid zeggen of het hier al dan niet een verkoop op afstand betreft (dus indien de klant zelf telefonisch het bedrijf contacteert en de bestelling plaatst).

pkt
Topic Starter

#13 , 05 okt 2015 22:35

nja,ik heb de tegels gezien op de webshop en toen telefonisch contact opgenomen. Ik heb ondertss contact opgenomen met de FOD economie en volgens hen gaat het wel degelijk om een verkoop op afstand. En doordat de verkoper ook niks meer van zich laat horen en niet antwoord op mails gaat hij daar ook in de fout. Ondertss ook mijn rechtsbijstandverzekering van DAS ingeschakeld en volgens de jusiste kan ik in dit geval zeker aanspraak maken op het herroepingsrecht en gaat het hier duidelijk om een verkoop op afstand.

pkt
Topic Starter

#14 , 05 okt 2015 22:48

Wel opletten door u zelf te rechten, en eenzijdig de aankoop verbreken.
de vertegenwoordiger van de levarancier is zelf komen kijken en heeft zelf de gebreken vastgesteld. En dan ging ie ze sowieso terugnemen

Gebruiker21

#15 , 06 okt 2015 11:25

Dat er gebreken waren wordt niet echt in vraag gesteld, er wordt in vraag gesteld of je de verkoper de kans had moeten geven zijn fout recht te zetten (en dus correcte tegels te leveren). Dit laatste wil je niet meer, aangezien je zelf reeds andere tegels gekocht hebt. Als een rechter ook van oordeel is dat het een verkoop op afstand betreft, heb je inderdaad twee weken herroepingsrecht. Maar zover ik weet is het niet zo duidelijk of het nog om een verkoop op afstand gaat als je zelf een winkel opbelt om een bestelling te plaatsen. Stel dat ik vanavond naar een doe-het-zelf-winkel bel met de vraag of zij me die of die houten afsluiting kunnen leveren en deze aan huis brengen, kan ik na levering volgens mij geen beroep doen op het herroepingsrecht omdat dit geen zuivere verkoop op afstand is (had ik de afsluiting zelf in de winkel opgepikt, in plaats van dat zij ze naar mij gebracht hebben, had ik 100% zeker GEEN herroepinsrecht, dus het is een dunne lijn, denk ik).

Anyway, laat ons weten wat er uit de bus komt. Kans is wel groot dat een rechter hier de kant van de consument kiest, zeker aangezien de levering van de tegels niet in orde was.

Terug naar “Consumenten Koop”