Vennootschap vastgoedproject

Rudolfo
Topic Starter

Vennootschap vastgoedproject

#1 , 16 okt 2015 16:24

Dag iedereen,

Voor volgende stelling had ik graag jullie hulp ingeroepen:

Twee personen voeren samen een eerste project uit in de vastgoedsector. Het feit dat dit slechts een eerste project is hier van belang, daar de samenwerking etc. nog beoordeeld moet worden op het einde. De continuïteit van de handelsactiviteit is m.a.w. nog niet 100% verzekerd.

Mijn vraag aan jullie: welke vennootschapsstructuur is hier volgens jullie het beste?

Ik dacht hierbij eventueel aan een VOF, daar een BVBA direct de nodige kosten met zich meebrengt. Uiteraard wordt de aansprakelijkheid dan wel aanzienlijk vergroot. Het project uitvoeren als natuurlijke persoon lijkt mij, aangaande de meerwaardebelasting, niet opportuun.

Bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 16 okt 2015 16:36

De jaarlijkse kosten voor een VOF zijn eigenlijk niet zo veel verschillend dan die van een BVBA.

Hoeveel winst (voor belasting) ramen jullie voor het project? Hoeveel maanden/jaren om hier te geraken? Is het bouwen + verkopen?

Rudolfo
Topic Starter

#3 , 16 okt 2015 17:23

De jaarlijkse kosten voor een VOF zijn eigenlijk niet zo veel verschillend dan die van een BVBA.

Hoeveel winst (voor belasting) ramen jullie voor het project? Hoeveel maanden/jaren om hier te geraken? Is het bouwen + verkopen?
Akkoord, maar de oprichtingsmodaliteiten zijn toch wel een stuk lichter meen ik? Voor de rest betreft het een project tot het renoveren of bouwen en terug doorverkopen van plusminus drie appartementen.

Reclame

Fortuin

#4 , 16 okt 2015 22:21

Oprichtingskosten zijn ongeveer €1.000, omdat een BVBA opgericht dient te worden adhv. een notariële akte. Vof kan met een onderhandse akte. Daar zit hem dus de besparing, maar daarover staat dat je geheel persoonlijk aansprakelijk bent.

Ik veronderstel dat je sowieso de €18.600 (of meer) van een BVBA zal volstorten als kapitaal? Aansprakelijkheidsbescherming voor €1000 lijkt me dan toch een goeie deal?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2015 12:38

1000€ oprichtingskosten voor een BVBA is toch wel zeer weinig dit is bij een notaris die gratis werkt zeker ???

De meeste bvba's betalen bijna het dubbel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin

#6 , 17 okt 2015 13:53

Een normale notariële oprichtingsakte heeft bij mij altijd al tussen de €1000-1200 gekost (excl. btw) wanneer ik zelf een afspraak inplan bij de notaris. Ben trouwens al bij verschillende notariaten geweest en dit was steeds de courante prijs.

Een oprichting via een gevolmachtigde (bv. mijn advocatenkantoor) ligt eerder rond de €2.000-2.500, maar daar zit dan wel alles in (statuten, aandelenregister, oprichting na 1 dag ipv. paar weken wachten op een afspraak bij de notaris, etc)

Misschien omdat ze weinig tijd moeten steken in mijn dossier? Ik weet exact wat ik nodig heb, en heb daar geen uitleg bij nodig, dus dat gaat wel snel vooruit. Dat is binnen en buiten.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2015 14:41

Een oprichtingskost dit betekend alles, opmaken statuten, opmaken financieel plan, akte notaris, publicatie staatsblad, ondernemingsloket en aanvragen BTW nummer.
De meeste mensen die ik ken en dit zijn er heel wat die betalen aan hun boekhouder om dit alles te doen tussen de 2500€ en de 3000€, dit is totaal iets anders dan 1000€, maak de vraagsteller toch niks wijs dat niet kan.

Je zit al aan 400€ publicatie, ondernemingsloket en aanvraag BTW, waar is dan de prijs opmaken statuten en het financieel en de aktekosten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin

#8 , 17 okt 2015 15:45

Toch wel belangrijk te benadrukken dat TS vroeg naar het verschil tussen oprichting van een BVBA en een VOF. De helft van de dingen die je opnoemt dien je ook te (laten) doen bij een VOF. Elke nieuwe vennootschap (BVBA én VOF) dient zich aan te melden bij het ondernemingsloket, een BTW nummer aan te vragen, statuten te laten opmaken, etc.

Die €1000-1200, dat is voor het verlijden van de notariële oprichtingsakte van de BVBA. Daar kan je dus besparen. Je hebt natuurlijk wel gelijk wanneer je zegt dat alle formaliteiten (in zijn totaliteit) meer kosten dan dit.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”