Hoy
Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriend.
Deze heeft zijn eigen huis dat hij nog afbetaald, ik heb er geen en huur nog steeds.
Nu vraag ik me af wat de "gebruikelijke" gang van zake is omtrent huur betalen. Het lijkt me zoizo wel logisch dat we 50/50 gaan voor de gemeenschappelijke kosten, doch hoor ik heel wat argumenten omtrent betalen van huur aan je partner.
-1. ieder het zijne, zijn huis ik betaal er niet voor
-2. mijn inbreng zie ik nooit terug als het misloopt
-3. ergens anders moet je toch ook huur betalen
-4. hij geniet van een fiscaal voordeel, ik niet
-5. toch niet betalen voor iemand anders' huis
-6. 50/50 lening afbetalen, maar geen eigenaar worden, klopt dan ook weer niet
-7. het huis wordt 2x zo snel "gebruikt"
-8. geen huur betalen, maar wel 'gebruik van het huis'..en hoeveel is dat dan??
etc...
Een vaste regel is hier waarschijnlijk niet, maar toch zoek ik een respectvolle manier om toch zonder grote discutie, ieder van ons heeft hier zijn mening wel over, tot een oplossing te komen. Een tijdelijke welliswaar we zouden graag ook samen iets kopen in de toekomst.
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verderhelpen
Een vaste regel is er inderdaad niet. Dit soort dingen moet je met gezond verstand doen. Wel is geld natuurlijk 'n bron van menig relatieprobleem en anders komt het vaak wel bovendrijven als er om andere redenen relatieproblemen zijn.
Meedelen in de kosten lijkt me normaal. U verbruikt immers ook elektriciteit, gas, licht en u eet ook. Ik heb uw argumenten maar even genummerd.
1. Correct dat het zijn huis is. U woont er natuurlijk wel in. Als u een huis zou moeten huren, zou u daarvoor ook moeten betalen. Ook al is het niet uw eigen huis.
2. Als u uw huurcontract opzegt, ziet u ook niets terug van uw "inbreng".
3. Correct.
4. U heeft dan ook geen woonkrediet en geen eigendom. Het risico is ook niet voor u. Als het huis bijvoorbeeld minder waard wordt, heeft u daar in theorie geen last van.
5. U betaalt voor uw eigen woongenot, niet voor zijn huis.
6. U betaalt niet zijn lening, maar in feite uw eigen woongenot. Wat hij met dat geld doet, moet hij zelf weten.
7. Twee keer zo snel is wat overdreven denk ik, maar sneller wel.
8. Daar zijn ook weer geen vaste regels voor. Gezond verstand. Mij lijkt het normaal dat ieder naar rato betaald.
Ik zelf heb er overigens geen afspraken over gemaakt met mijn vrouw. Wij komen daar samen wel uit. Ongeschreven is de afspraak een beetje dat ik het huis betaal (staat ook volledig op mijn naam) en de rekeningen GWL en internet (meesten staan op zakelijk) en dat zij alle andere kosten betaald. Ze doet bv. de boodschappen, koopt kledij, etc.