frigo en fornuis

clm
Topic Starter

frigo en fornuis

#1 , 30 aug 2008 23:55

hallo,
heb vraagje mbt de figo en het fornuis. toen we enkele jare terug dit huis huurden stonden er een fornuis en frigo in. beide zijn de afgelopen 2 jaar door verhuurder vervangen door okkazie toestellen.

fornuis is weer kapot. heb melding gedaan maar volgens verhuurder is hij niet verantwoordelijk voor het fornuis.

nu heb ik geen probleem om een ander toestel aan te schaffen. maar hoet gaat het verder. blijven deze electrische toestellen bij het huis als ik ze vervang of kan ik ze meenemen mocht ik verhuizen. moet ik de kapotte toestellen bijhouden en evt terugplaatsen bij vertrek?

wat met een boiler voor warm wagter, is dit een onderdeel van de verwarming

bedankt voor het advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
armani

#2 , 31 aug 2008 06:46

De toestellen zijn voor de huurder omdat die ze gebruikt. Maar stel voor in een brief om de helft te betalen. Een boile moet elk jaar ontkalkt worden. Als het contract dit vermeldt dan zijn de kosten van herstel voor de verhuurder

j.demoor

#3 , 01 sep 2008 12:23

“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding,de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden...Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘behoudens andersluidend beding’ houdt in dat deze bepaling niet van dwingend recht is,zodat vooraf in uw huurovereenkomst dient onderzocht welke herstellingen en onderhoud ten laste van de huurder zijn.

“Art.551.Alles wat met de zaak verenigd wordt en één lichaam ermee uitmaakt, behoort de eigenaar toe, volgens de hierna gestelde regels.”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

sporting

#4 , 04 sep 2008 20:41

Ik zou hem aangetekend op de hoogte brengen dat het fornuis stuk is en jij hem vraagt deze te vervangen of te herstellen. (= bewijs) Zelfs per mail ofzo lijkt me ok, zolang er maar een bewijs is dat je het goed als een goede huisvader beheert en alle gebreken meldt!

Wetende dat hij daar niet op ingaat, kan jij het toestel vervangen door je eigen nieuw toestel dat uiteraard jouw eigendom is. Het oude toestel zet je ergens in bewaring tot je verhuist.

Volgens mij is de verhuurder verantwoordelijk voor de toestellen die reeds in het huis stonden, gelet deze stuk zijn na normaal gebruik (enfin, daar ga ik toch vanuit ;) ), moet hij een oplossing aanbieden.

clm
Topic Starter

#5 , 05 sep 2008 23:31

bedankt voor de antwoorden.

als ik het dus goed begrijp heeft de verhuurder gelijk. dit electrisch toestel is door normaal gebruik versleten. hij is niet verplicht om het te vervangen. ook hangt het bewuste toestel niet vast aan het huis dus valt het ten laste van de huurder.

in geval van de boiler: die hangt vanst aan het huis en is dus ten laste van de verhuurder. onderhoud van boiler is wel voor mij. dus eigenlijk net als de cv.

de eigenaar heeft me gezegd dat ik het fornuis mag wegdoen als ik een ander toestel plaats. denk dat ik het toestel ergens aan de kant zet. en als ik later vertrek zet ik het terug. kan hij zijn plan trekken met zijn brol en moet hij ook niet zagen omdat zijn toestel weg is...

sniper

#6 , 07 sep 2008 07:49

denk dat ik het toestel ergens aan de kant zet. en als ik later vertrek zet ik het terug. kan hij zijn plan trekken met zijn brol en moet hij ook niet zagen omdat zijn toestel weg is...
dat hebben wij ook gedaan bij aankomst in het huis
de toestellen waarvan we dachten dat ze op hun laatste liepen hebben wij vervangen door onze eigen toestellen
de toestellen van het huis staan netjes opgeborgen en komen terug bij ons vertrek
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Huren”