Kosten aanrekenen niet betaalde facturen.

nero987
Topic Starter

Kosten aanrekenen niet betaalde facturen.

#1 , 25 feb 2016 11:27

Hallo iedereen,

Eind volgende maand zal ik mijn handelszaak sluiten.
Nu liggen er op dit moment nog een 4 tal facturen van klanten open (ouder dan 6 maand, tot zelfs 2 jaar oud).
Op de 2 oudste facturen staat er enkel een betalingstermijn op de factuur als algemene voorwaarden:
"Gelieve het bedrag binnen 14 kalenderdagen over te maken op bovenvermelde rekening."
Op de nieuwere facturen staat er vermeld:
1. Al onze facturen zijn betaalbaar binnen de 14 kalenderdagen.
2. Eventuele klachten dienen ons overgemaakt te worden per aangetekend schrijven
binnen de 8 dagen na factuurdatum.
3. Bij wanbetaling zal het bedrag verhoogd worden met een forfaitaire schadeloosstelling
van 10% met een minimum van 25 € exclusief 21% BTW.
4. Alleen de rechtbanken van xxxxx zijn bevoegd.
Alle 4 de klanten hebben 2 schriftelijke herinneringen (niet aangetekend) ontvangen, zonder extra kosten.
Nu wil ik de 4 klanten dus een aangetekende aanmaning gaan sturen, voor de laatste 2 (met de langere algemene voorwaarden) zie ik hier weinig problemen in, aangezien de bijkomende kosten duidelijk vermeld zijn op hun factuur.

Voor de overige 2 stel ik mij de vraag: Kan ik hier extra kosten aanrekenen, en ik bedoel dan enkel en alleen de kosten voor de aangetekende zending (exact het bedrag dat ik aan de post betaal, geen extra kosten).
1 van de 2 facturen is zodanig klein (+-45€) dat het de kost van een aangetekende zending amper waard is, deze zou ik dan misschien gewoon open kunnen laten liggen en als verloren beschouwen.

Alvast Bedankt,
Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2016 11:37

Als je u zaak toch sluit, geef deze facturen uit aan een incasso, hier mede heb je de meeste kans dat je er nog iets van ziet.

Zij doen het papier werk voor u, ook de eventuele dagvaardingen worden door hun gedaan, mits u volmacht voor dit werk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2016 11:40

Als uw klanten particulieren zijn, kan u uw algemene voorwaarden niet opdringen via de factuur. Zij dienen deze expliciet te aanvaarden.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”