- Mijn schoonzus wel eigenlijk enkel het huis met tuin overnemen (en huis verbouwen)
- Mijn echtgenote zegt dat huis+tuin samen met een deel van de achterliggende grond kan opgedeeld worden in meerdere percelen. Kan inderdaad volgens stedenbouwkundige dienst van de gemeente, maar dat kan enkel als het deel woonzone van het achterliggend terrein mee gebruikt wordt; ook hun eigendom dus.
(er is zelfs kans dat het in 3 bouwgronden kan opgedeeld worden, waardoor het ongeveer dubbel zoveel waard zou zijn als de huidige toestand "huis met tuin").
Mijn schoonzus dreigt met gerechtelijke stappen. Zij kan idd eisen uit onverdeeldheid te treden.
Mijn vraag: als het gerecht een notaris/deskundige/xxx aanstelt, kijkt die dan naar het gehele plaatje, ttz houdt die rekening met het feit dat beide zussen eigenaar zijn van het perceel waarop het huis-met-tuin staat, maar ook dat ze eigenaar zijn van het perceel er achter en een herverkaveling meerwaarde geeft?
Want, als mijn schoonzus kan verkrijgen dat enkel huis+tuin moet verdeeld worden, dan zitten we idd aan de lagere waarde qua verkoop. Eens ze dat verworven heeft, kan ze in een 2de stap ook uit onverdeeldheid treden eisen van het achterliggend stuk, grotendeels landbouwgrond, en enkel echt veel waard voor de eigenaar van het perceel grenzen aan de straat.
We hebben al eens rond gehoord (bij een notaris en een advocate), en beide zeggen dat er naar het gehele plaatje gekeken zou worden, maar ik zoek wel bevestiging, helemaal zeker leken ze niet te zijn.