verhuurcontract keuze maken

landscamp
Topic Starter

verhuurcontract keuze maken

#1 , 04 apr 2016 17:45

Van de buurvrouw verhuurcontract gekregen welke zij gebruikt. Toch had ik een opmerking en zij vertelde mij dat zij niks schrap in artikel 4
Artikel 4 hieronder terug te vinden.
Vragen mag dit zomaar ...niks schrappen er staat tenslotte toch of ...dan denk ik logisch er moet een keuze gemaakt worden.
En indien er een keuze moet gemaakt worden welke kunnen jullie mij dan aanraden?

Artikel 4: (Vervroegde) Opzeggingsmogelijkheden voor de verhuurder

1.A. OPZEGGING VOOR EIGEN BETREKKING * (artikel 3 § 2 van de woninghuurwet)

De verhuurder kan op elk ogenblik met een opzeggingstermijn van zes maanden de huurovereenkomst opzeggen om de woning persoonlijk en daadwerkelijk te betrekken, of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn familieleden.

Dit zijn: zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenote, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenote tot in de derde graad. Dit zijn kinderen, kleinkinderen, ouders en grootouders, broers, zussen, schoonbroers en schoonzussen, ooms en tantes, neven en nichten.
Een opzegging voor de betrekking van het goed door bloedverwanten in de derde graad van de verhuurder of van diens echtgenote (d.i. ooms en tantes, neven en nichten) kan evenwel niet verstrijken vóór het einde van de eerste driejarige periode vanaf de aanvang van deze huurovereenkomst.

De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. Op verzoek van de huurder moet de verhuurder deze band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van het verzoek van de huurder; zo niet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden vóór het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.

Binnen het jaar na het verstrijken van de opzeggingsperiode of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder, moet de woning gedurende minstens twee jaar werkelijk en doorlopend worden betrokken.

Indien de verhuurder zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de betrekking van het goed niet verwezenlijkt, heeft de huurder recht op een vergoeding gelijk aan achttien maanden huur.

 OF

1.B. UITSLUITING OPZEGGINGSMOGELIJKHEID VOOR EIGEN BETREKKING *

De verhuurder ziet voor de volledige duur van de huurovereenkomst af van het recht om deze te beëindigen voor betrekking door hemzelf, zijn echtgenote en de respectievelijke familieleden.

2.A. OPZEGGING VOOR VERBOUWINGSWERKEN * (artikel 3 § 3 van de woninghuurwet)

Tegen het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren.

De werken moeten:

• worden uitgevoerd met eerbiediging van de bestemming van het goed die voortvloeit uit de wets- en verordeningbepalingen inzake stedenbouw;
• worden uitgevoerd aan het door de huurder bewoonde gedeelte;
• meer kosten dan drie jaar huur van het gehuurde goed.

Indien het gebouw waarin de woning gelegen is, uit verscheidene verhuurde woningen bestaat, toebehorend aan dezelfde verhuurder, volstaat het dat de kosten van de werken meer dan twee jaar huur bedragen van alle woningen die van de werkzaamheden ongerief hebben.
In dit geval kan de verhuurder van verscheidene woningen in éénzelfde gebouw, met het oog op het goede verloop van de werken, deze huurovereenkomst altijd beëindigen, met een opzeggingstermijn van zes maanden, voor zover de huurovereenkomst niet tijdens het eerste jaar wordt opgezegd.

De opzegging moet vergezeld zijn van of de bouwvergunning, of een omstandig bestek, of een beschrijving van de werkzaamheden samen met een gedetailleerde kostenraming, of een aannemingsovereenkomst.
De werken moeten worden aangevat binnen een termijn van zes maanden en beëindigd zijn binnen een termijn van vierentwintig maanden na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave.

Op verzoek van de huurder is de verhuurder verplicht hem kosteloos de documenten mede te delen waaruit blijkt dat de werken, zoals beschreven, zijn uitgevoerd. Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de werken niet uitgevoerd, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.

 OF

2.B. UITSLUITING OPZEGGINGSMOGELIJKHEID VOOR VERBOUWINGSWERKEN *

De verhuurder ziet af van het recht om de huurovereenkomst te beëindigen voor het uitvoeren van werken

3.A. ONGEMOTIVEERDE OPZEGGING MITS BETALING VAN EEN SCHADEVERGOEDING *
(artikel 3 § 4 van de woninghuurwet)

Tegen het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding. Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel aan zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.

 OF

3.B. UITSLUITING ONGEMOTIVEERDE OPZEGGING MITS BETALING VAN EEN
SCHADEVERGOEDING *

De verhuurder ziet af van het recht om de huurovereenkomst te beëindigen zonder motivering.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2016 19:46

Staan al die opzegmogelijkheden ook letterlijk in de huurovereenkomst?

chantika

#3 , 04 apr 2016 20:05

Je moet zeker een keuze maken. Ik zou niet beginnen schrappen maar enkel printen wat je keuze is.

1 a is wat er van toepassing is als alles weg laat. (wet indien niets anders overeengekomen)
1 b Heeft aan de huurder een geruststelling. Als ik hier nieuw behang plaats dan weet ik toch dat ik er niet zal uitgezet worden omdat de zoon hier wil komen wonen.

2 b is terug een geruststelling voor de huurder. ( zijn er geen werken nogig?)

3 kan ik niets over zeggen. (3a is uit wetboek)

Persoonlijk zou ik alles weglaten dat spaart een blad uit. Het wetboek is daar.

Edit;

De punten b kiezen kan de verkoopwaarde van je huis veranderen. Een koper moet zich aan de overeenkomst houden.

Reclame

landscamp
Topic Starter

#4 , 05 apr 2016 15:42

Dat staat allemaal in de huurovereenkomst.
Artikel 4 gewoon weglaten en het overlaten aan de huurwet.
Bedankt voor het advies.

landscamp
Topic Starter

#5 , 05 apr 2016 15:49

heb er geen ervaring mee, maar dat document telt 24 artikels...waaronder een artikel huisdieren, bewoners aantal toegelaten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2016 16:18

En hoeveel bladzijden telt dit contract dan. Het aantal art. zelf zegt niet zoveel.

landscamp
Topic Starter

#7 , 06 apr 2016 20:11

14 pagina's...gewoon lettertype veronderstel ik.

Terug naar “Huren”