Keuring elektriciteit voor verkoper maar komt afspraak niet na.

kenns
Topic Starter

Keuring elektriciteit voor verkoper maar komt afspraak niet na.

#1 , 06 mei 2016 10:00

Bij aankoop van onze woning had de verkoper belooft de afgekeurde elektriciteit in orde te brengen. Dit werd ook zo opgenomen in de verkoopovereenkomst dat bij verlijden van de akte het goedgekeurd keuringsattest voorhanden moest zijn bij de notaris.

Echter was dit niet het geval en was het attest niet voorhanden, en dus hebben we een bedrag van 2500 euro laten blokkeren bij de akte. In de akte werd opgenomen dat de verkoper hiervoor nog een maand kreeg om dat in orde te brengen, maar de maand is al bijna om en we hebben er nog niets van gehoord. Ook geen antwoord op mijn sms.

Hoe zouden we dit het beste aanpakken? Kunnen wij dat geblokkeerd bedrag bij de notaris terug vorderen aangezien zij hun afspraken, die op papier staat, niet nakomen?

Maar wat als de kosten veel hoger zouden zijn dan 2500 euro? Wij hebben hier geen budget meer voor openstaan om dergelijke werken te doen want de verkoopsadvertentie was een gerenoveerde woning en ze hadden daarom beloofd zelf nog de elentriek te doen.

Na vochtvlekken in het plafond die ineens verschenen op minder dan een week hebben we dat een stuk opengebroken en zagen we dat naast een lekkende afvoer buis nog twee elektriciteitskabels lopen en nog een waterleiding. Ik denk niet dat dit mag en kan zelfs voor dit nog afgekeurd worden.

Alvast dank voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2016 10:41

twee elektriciteitskabels lopen en nog een waterleiding. Ik denk niet dat dit mag en kan zelfs voor dit nog afgekeurd worden.

Waarom zou dit niet mogen ???

Er liggen zoveel kabels buiten in weer en wind!

En voor 2500€ zal je zeker toekomen om de elektriek te renoveren in je huis, ik zeg wel renoveren om het gekeurd te krijgen.

voor 50€ heb je 50meters kabel 2,5mm²

Afbeelding

Afbeelding

Hier liggen de leidingen over de waterleiding !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kenns
Topic Starter

#3 , 06 mei 2016 11:11

twee elektriciteitskabels lopen en nog een waterleiding. Ik denk niet dat dit mag en kan zelfs voor dit nog afgekeurd worden.

En voor 2500€ zal je zeker toekomen om de elektriek te renoveren in je huis, ik zeg wel renoveren om het gekeurd te krijgen.

voor 50€ heb je 50meters kabel 2,5mm²

Afbeelding

Afbeelding

Hier liggen de leidingen over de waterleiding !!

Dank voor je antwoord.

Ben geen kenner, vandaar dat ik een beetje ongerust was, misschien te ongerust voor niets. Je berichtje stelt me toch al wat meer gerust.

We zullen de rest eens door een elektriciën laten bekijken en dan zullen we een breder zicht krijgen op het geheel.

Reclame

denlowie

#4 , 06 mei 2016 11:38

En vraag een offerte aan je elektricien

chantika

#5 , 06 mei 2016 11:55

Geef eens de code waarvoor het afgekeurd is. Soms is het om een zelfklever met het voltage op. Die mensen komen graag eens terug bij particulieren. Bij een zelfstandige zijn ze zo streng niet. Ze verliezen niet graag en goede cliënt. (lees fooi)

chantika

#6 , 06 mei 2016 12:43

.

Kabels ja, gepantserd kabels, ja. Preflex leidingen nee, Dit laatste soort dient om in de muur of chappe in te werken. Zeggen dat zal ik morgen misschien wel dicht chappen dat zal niet tellen.

kenns
Topic Starter

#7 , 06 mei 2016 15:24

Geef eens de code waarvoor het afgekeurd is. Soms is het om een zelfklever met het voltage op. Die mensen komen graag eens terug bij particulieren. Bij een zelfstandige zijn ze zo streng niet. Ze verliezen niet graag en goede cliënt. (lees fooi)
Dit is van het keuringsverslag, er bestaat zelfs nog geen schema van de leidingen.
Ben benieuwd als we later een offerte gaan aanvragen bij de elektriciën, want zo is dit denk ik de kostprijs moeilijk in te schatten.

Inbreuken schema's :
- 1.01. : Eéndraadschema van de installatie is te voorzien of te vervolledigen. (art 76,268,269)
- 1.02. : Situatieschema van de installatie is te voorzien of te vervolledigen. (art 269)
- 1.04. : De aanduiding van de nominale spanning en het gevarenpictogram electriciteit moet op een oordeelkundige plaats op het elektrisch bord geafficheerd worden.

Inbreuken metingen :
- 2.03. : De waarde van de isolatieweerstand van één of meerdere stroombanen is kleiner dan 0.5 M Ohm. (art 20) - 2.05. : Eén of meerdere differentieelstroominrichtingen werken niet met testknop enlof stroominjectie. (art 273)

Inbreuken aardingsinstallatie :
- 3.O4. : Aardingsonderbreker ontbreekt of is moeiluk of niet bereikbaar. (art 15.01, 70.05)
- 3.72. : Contactdozen: de aardingspen dient aangesloten te worden op de aarding van de installatie. (art 86.03)

Inbreuken borden :
- 4.O7. : De genaakbare. naakte delen onder spanning zijn onvoldoende afgeschermd. (art 19)
- 4.08. : Niet gebruikte invoeropeningen van het bord dienen afgedicht te worden. (art 19, 49.O1,248)
- 4.7O. ; De aanduiding van de stroomkringen enlof apparatuur, aansluitklemmen, enz. dient aangebracht of vervolledigd te worden (met voldoende leesbaarheid & bestendigheid). (art 16, 248,252)

Inbreuken bescherming tegen overstroom :
- 6.018. : Een beveiliging tegen overstroom moet voorzien worden in het begin van de voedingsleiding naar secundaire borden. geplaatst op meer dan 3m afstand van het hoofdverdeelbord. (art 114 t.e.m. 133)

Inbreuken elektrische installatie :
- 7.05. : De verbindingen verwezenlijken in borden, verbindings- of aftakdozen, aan de klemmen van schakelaars, contactdozen of in plafonddozen van verlichtingstoestellen. (art 207.07)

kenns
Topic Starter

#8 , 06 mei 2016 15:32

.

Kabels ja, gepantserd kabels, ja. Preflex leidingen nee, Dit laatste soort dient om in de muur of chappe in te werken. Zeggen dat zal ik morgen misschien wel dicht chappen dat zal niet tellen.

Bij ons zat het zo in ons plafon gewerkt, één kabeltje heeft een omhulsel.
https://www.dropbox.com/s/03fuq6l764hn8q6/IMG_0485.jpg
[/img]

chantika

#9 , 06 mei 2016 15:53

Zo te zien zal €2.500 ruim onvoldoende zijn om dit te herstellen.

2.03 zou kunnen betekenen dat er nieuwe leidingen moeten geplaatst worden.

Het zal wel iets van lange adem worden. Ingebrekestelling, Rechtbank die expert aanstelt.

Dom van de notaris om de verkoop te laten doorgaan als niet aan de voorwaarden van de verkoopovereenkomst is voldaan.

chantika

#10 , 06 mei 2016 16:04

Grijs is vermoedelijk een stroomdraad in een preflex buis dat is goed omdat die weg zit.

Wit zonder buis is dan ? Ik gok op een kabel van de cv naar de thermostaat. Dit moet niet gekeurd worden veiligheids spanning.

Maar het kan ook een coax kabel, kabel parlofoon, bel-draad zijn.

pablo1

#11 , 07 mei 2016 17:21

Recperatie van uw 2500. contacteer uw notaris , om de geblokkeerde 2500 te recuperen, vermits de tijd verstreken is en de elektriciteit niet in orde. Zo te lezen vele inbreuken en zal u dit meer kosten dan 2500 euro. Bespreekt dit met de notaris wat je kan doen hiervoor, om de meerkosten van elektriciteit te betalen, hij zal uw waarschijnlijk doorsturen naar een advocaat, maar je mag hiervoor niet te lang wachten, om de verkoper in gebreken te stellen bij het niet naleven van de verkoopovereenkomst

mava105

#12 , 07 mei 2016 19:37

Noteer echter wel dat het niet wettelijk verplicht is een te verkopen woning af te leveren met een goedgekeurde elektrische installatie. Verkoper moet enkel een keuringsattest afleveren, dat zelfs totaal negatief mag zijn. Koper heeft dan 18 maanden de tijd om hieraan te verhelpen. Bij u stond een goedgekeurde installatie echter in het compromis (gelukkig voor u)

jefke007

#13 , 08 mei 2016 18:38

de ex-eigenaar zal hopen dat hij er met 2500 euro vanaf zal komen, daarom dat hij waarschijnlijk niets laat horen.

Denk eerder dat het in de buurt van de 5 000 euro zal liggen

denlowie

#14 , 08 mei 2016 18:46

Denk eerder dat het in de buurt van de 5 000 euro zal liggen
Her is een bestaande woonst, en daar zal toch zeker veel materialen kunnen hergebruikt worden, zoals schakelaars, stopcontacten en zekeringen, en kabels die kosten niet veel geld, en het is toch niet alles slecht hé

kenns
Topic Starter

#15 , 09 mei 2016 17:18

De ex-eigenaar heeft toch nog gebeld. Hij gaat afkomen met een elektricien.
Ik ben opgelucht dat hij ons toch niet laat zitten ermee, want ik had er toch schrik voor.

Terug naar “Kopen”