Ongevraagd abonnement + domiciliëring op Test Aankoop

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Ongevraagd abonnement + domiciliëring op Test Aankoop

#16 , 02 jun 2016 13:06

dan denk ik toch dat de boodschap ergens goed verstopt gezeten heeft in kleine lettertjes
Da's uiteraard goed mogelijk...
Hij herinnert zich niet ergens iets te maken gehad te hebben met/iets gelezen te hebben over Test Aankoop, lijkt me sterk dat hij dan ooit ergens zijn rekeningnummer achtergelaten zou hebben in die context.
Als je een digitale krant leest op een tablet waar ook uw e-banking app op staat, dan laat je bij wijze van spreken wel uw rekeningnummer achter... Ik zou het eerder in die sfeer gaan zoeken ipv dat uw man expliciet zijn rekeningnummer ergens ingetikt heeft. TestAankoop kan onmogelijk het rekeningnummer van uw man "raden" en de bank gaat dit rekeningnummer ook niet zomaar aan iemand doorgeven.
Misschien komt er via de bank meer duidelijkheid over de oorsprong van deze actie. (Al betwijfel ik dat een bank daar veel details over heeft...?)
Ik zou het zeer zeker navragen. De bank zou toch meer moeten weten, al is het maar over welk soort domiciliëring het gaat en wanneer deze exact ingegaan is... Hou ons op de hoogte, zou ik zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ellipse
Topic Starter

#17 , 02 jun 2016 13:36

Als je een digitale krant leest op een tablet waar ook uw e-banking app op staat, dan laat je bij wijze van spreken wel uw rekeningnummer achter... Ik zou het eerder in die sfeer gaan zoeken ipv dat uw man expliciet zijn rekeningnummer ergens ingetikt heeft.
Ik vermoed iets van deze strekking... Al geef je bij het installeren van een krantenapp volgens mij geen toegang tot andere apps op je apparaat? (Of toch niet de bankapp.)

artemis

#18 , 02 jun 2016 13:44

@Tom
al is het maar over welk soort domiciliëring het gaat en wanneer deze exact ingegaan is.
Momenteel bestaan er enkel nog SEPA domiciliëringen. De nieuwe zijn het automatisch en de oude zijn allemaal omgezet.

Reclame

giserke

#19 , 02 jun 2016 14:12

1 ding is zeker, TA moet ergens aan de bankgegevens geraakt zijn van uw man.
Naast een app op je smartphone is er nog een andere mogelijkheid.
Dergelijke aanbieders maken vaak gebruik van externe 'klantenjagers'. Die werken niet alleen voor TA maar ook voor andere aanbieders zoals Teleslet, Proximus, of kredietaanbieders. Zeer goed mogelijk dat op die manier bankgegevens bi TA zijn geraakt.
Je mag niet vergeten dat bepaalde banken als Fortis bankgegevens verkopen over klanten aan reclameronselaars.

Ik heb hier ooit al eens een draad opgestart over de gevaren van SEPA domicilieringen.
En heb daarin ook voorspeld dat die misbruikt zouden worden door allerlei aanbieders.
Stilletjes aan wordt duidelijk waarom TA zo positief was over SEPA.
Zie mijn eerdere draad van vorig jaar. http://www.juridischforum.be/forum/view ... pa#p347741

sloeberken

#20 , 02 jun 2016 14:57

Is nog steeds aan de consument om te kiezen hoe hij zijn betaling wenst te doen. Ik doe dit enkel in uiterste gevallen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#21 , 02 jun 2016 15:25

Kan een organisatie zomaar een domciliëring installeren zonder toestemming van de rekeninghouder? Of is het bij veel banken/rekeningen zo dat je 'by default' aan iedereen toestemming geeft tot domiciliëring tot je iets weigert?

?
Heb ook last gehad met TA. Schandalig hoe TA, die zogezegd de consument verdedigd soms handel.
Verschillende maanden VOOR het in voege gaan van de sepa-domiciliering, had ik mijn abo en bijhorende domiciliering opgezegd. Zeker 4 maanden later ontvang ik terug hun tijdschrift en zie ik dat de domiciliering bij de bank terug actief is. Alleen is het nu een Europese domiciliering, die ik niet zelf kon opzeggen. Het heeft me maanden, en tientallen mails en verschillende aangetekende brieven gekost om hier terug vanaf te raken. Op een bepaald moment had ik er zelfs aan gedacht de betreffende bankrekening op te zeggen om zo van hun af te raken
Schandalig gewoon hoe ze handelen.
Jij kunt gewoon een Europese domiciliëring blokkeren.
Bij de bank waar ik zit (is wel een grootbank in dit land) kan ik dit zelfs via de mobiele app doen; is 1 klik op een knop. Ik verwacht dus dat dit ook kan aan het loket bij elke bank in dit land.

Je kunt het inderdaad niet verwijderen, enkel maar blokkeren zodat er via dat mandaat geen geld meer van je rekening gehaald kan worden.

artemis

#22 , 02 jun 2016 15:41

Je kunt het inderdaad niet verwijderen, enkel maar blokkeren zodat er via dat mandaat geen geld meer van je rekening gehaald kan worden.
Maar gaat dat blokkeren niet enkel tijdelijk Blaatpraat? Maw, je moet de domiciliering nog steeds stopgezet krijgen bij de schuldeiser die dat dus moet goedkeuren?

giserke

#23 , 02 jun 2016 15:56

Inderdaad, enkel de tegenpartij kan dit stop zetten.

Blaatpraat

#24 , 02 jun 2016 16:35

Maar gaat dat blokkeren niet enkel tijdelijk Blaatpraat? Maw, je moet de domiciliering nog steeds stopgezet krijgen bij de schuldeiser die dat dus moet goedkeuren?
Staat momenteel al een jaar of 4 iets geblokkeerd, waarbij ik nog steeds maandelijks meldingen krijg dat de domiciliëring mislukt is omdat deze geblokkeerd staat.
Schuldeiser kan het niet deblokkeren alvast.
Blokkeren kun je inderdaad meer zien als een tijdelijke oplossing: je wilt bijvoorbeeld dat een bepaalde schuldeiser een paar maanden geen geld kan krijgen van je (bijvoorbeeld meegemaakt met m'n verzekering die ik opgezegd had, agent zei dat ik best het mandaat blokkeerde omdat de maatschappij anders toch sowieso geld ging innen nadat de vervaldatum; ze hebben dit inderdaad 2x geprobeerd).

Het verschil zit hem vooral in: een blokkering kun jij, en enkel jij of een bevoegd afgevaardigde (in mijn geval bijvoorbeeld mijn vrouw ook), ook terug opheffen.
Een schrapping is permanent.

Dat laatste is inderdaad wat je zou willen, maar kan je niet zelf doen.
Tot de tegenpartij dit uitgevoerd heeft, is blokkeren ook voldoende, aangezien het dan ook niet werkt.
En sommige bedrijven gaan zelfs niet over tot schrapping... Ik heb nog steeds een lopend (geblokkeerd weliswaar) mandaat van een paar jaar geleden van m'n toemalige energieleverancier. Behalve dat ik het kan opvragen als geblokkeerde domiciliëring, heb ik er geen last van...

artemis

#25 , 02 jun 2016 16:55

Re#24

Maar de SEPA-domiciliering is nog maar sinds 1/2/2014 officieel in voege. Tijdens de aanloopperiode ervoor werden wel al nieuwe domicilieringen als SEPA aangeboden, maar geen 2 jaar op voorhand.
Dus 4 jaar geleden kon jij nog met een muisklik je oude domicilieringen simpelweg schrappen, want dat was nog een overeenkomst tussen jou en je bank.

Voor 2/2014 heb ik via online bankieren mijn oude domicilieringen stopgezet om te voorkomen dat ze SEPA omgezet zouden worden.

artemis

#26 , 02 jun 2016 17:06

Dat laatste is inderdaad wat je zou willen, maar kan je niet zelf doen.
Tot de tegenpartij dit uitgevoerd heeft, is blokkeren ook voldoende, aangezien het dan ook niet werkt.
En sommige bedrijven gaan zelfs niet over tot schrapping... Ik heb nog steeds een lopend (geblokkeerd weliswaar) mandaat van een paar jaar geleden van m'n toemalige energieleverancier. Behalve dat ik het kan opvragen als geblokkeerde domiciliëring, heb ik er geen last van...
Het zou fijn zijn als een blokkering onbeperkt in tijd mogelijk is..
Maar een energieleverancier vind ik nog iets anders dan het geval van de TS. Jij hebt geen contract meer met die leverancier, en geen afname en geen facturen meer. Zelfs zonder blokkering van jouw kant zouden de betalingen in principe gestopt zijn.

Ellipse
Topic Starter

#27 , 02 jun 2016 18:36

Ik heb dit ook aan de media gemeld, een krant heeft het opgepikt en verder onderzocht. Geen vergissing van mijn man, daar was ik al wel van overtuigd. Er is effectief meer aan de hand. Morgen meer info.

artemis

#28 , 02 jun 2016 19:52

Ben heel benieuwd.
Hou ons op de hoogte!

Ellipse
Topic Starter

#29 , 03 jun 2016 07:49

Het staat vandaag op p. 23 van De Standaard, onder label 'fraude'. Ik quote een stukje:
'Wij zijn geen gesubsidieerde organisatie en moeten ons financieren met de bijdragen van leden', zegt woordvoerder Simon November. 'Om die op peil te houden, doen we beroep op e-marketing, waarbij we abonnees rekruteren met banners.'

Geïnteresseerden vullen dan hun gegevens in en geven ook toestemming voor een automatische betaling. Maar volgens Test-Aankoop heeft een derde partij, waar ze zelf niet rechtstreeks mee samenwerken, identiteitsdiefstal gepleegd en zelf gegevens ingevuld. Bij elk abonnement dat aangegaan wordt, strijkt de fraudeur een commissie op.

'We zijn al even op de hoogte', zegt November. 'We zoeken de zaak nog uit, maar zullen alles automatisch stopzetten. We voelen ons zelf bedrogen, en bieden onze excuses aan.'

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#30 , 03 jun 2016 08:57

Wow, dat is "heavy". Hopelijk wordt die fraudeur (particulier of firma) héél zwaar gestraft! Deze zaak zal die SEPA domiciliëring misschien wel in een héél slecht daglicht kunnen stellen...

Voor de betalende abonnees van de standaard online: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160602_02321131
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”