Je kunt het inderdaad niet verwijderen, enkel maar blokkeren zodat er via dat mandaat geen geld meer van je rekening gehaald kan worden.
Maar gaat dat blokkeren niet enkel tijdelijk Blaatpraat? Maw, je moet de domiciliering nog steeds stopgezet krijgen bij de schuldeiser die dat dus moet goedkeuren?
Staat momenteel al een jaar of 4 iets geblokkeerd, waarbij ik nog steeds maandelijks meldingen krijg dat de domiciliëring mislukt is omdat deze geblokkeerd staat.
Schuldeiser kan het niet deblokkeren alvast.
Blokkeren kun je inderdaad meer zien als een tijdelijke oplossing: je wilt bijvoorbeeld dat een bepaalde schuldeiser een paar maanden geen geld kan krijgen van je (bijvoorbeeld meegemaakt met m'n verzekering die ik opgezegd had, agent zei dat ik best het mandaat blokkeerde omdat de maatschappij anders toch sowieso geld ging innen nadat de vervaldatum; ze hebben dit inderdaad 2x geprobeerd).
Het verschil zit hem vooral in: een blokkering kun jij, en enkel jij of een bevoegd afgevaardigde (in mijn geval bijvoorbeeld mijn vrouw ook), ook terug opheffen.
Een schrapping is permanent.
Dat laatste is inderdaad wat je zou willen, maar kan je niet zelf doen.
Tot de tegenpartij dit uitgevoerd heeft, is blokkeren ook voldoende, aangezien het dan ook niet werkt.
En sommige bedrijven gaan zelfs niet over tot schrapping... Ik heb nog steeds een lopend (geblokkeerd weliswaar) mandaat van een paar jaar geleden van m'n toemalige energieleverancier. Behalve dat ik het kan opvragen als geblokkeerde domiciliëring, heb ik er geen last van...