Betalingstermijn Creditnota

nero987
Topic Starter

Betalingstermijn Creditnota

#1 , 09 jun 2016 15:57

Hallo iedereen,

Ik ben niet zeker van de categorie, vandaar mijn vraag in deze algemene categorie..

Vrij simpele vraag, waar ik vreemd genoeg geen antwoord op kan vinden via de zoekmachines:
Is er een wettelijke betalingstermijn voor creditnota's?

Waarom deze vraag: Op 28/03/2016 heb ik mijn handelszaak (krantenwinkel) gesloten, voor pers geldt de regel dat de handelaar alles vooraf betaald, de onverkochte goederen kunnen nadien retour en daar wordt een creditnota voor opgemaakt. Dit was 1x per week (factuur leveringen van week x, samen met creditnota retours van week x-1 ). Wettige betalingstermijn voor de facturen was 7 werkdagen. Creditnota's werden altijd meteen in mindering gebracht met de factuur, en het verschil werd via domiciliëring afgeschreven.
Nu heb ik van het bedrijf mijn laatste creditnota ontvangen op 12/04/2016 (retour van alle goederen die nog in de winkel lagen bij sluiting).

Omdat hier geen datum op stond heb ik even gebeld naar het bedrijf met de vraag wanneer ik deze betaling kan verwachten.
De eerste dame aan telefoon zei dat dit gewoon met de domiciliëringen van alle klanten de week nadien ging verwerkt worden.
2 a 3 weken later nog niets ontvangen en opnieuw contact opgenomen. Die mevrouw zei dat ze hun aan de wettelijke 30 dagen houden, "de vorige had haar vergist". Midden vorige maand opnieuw een telefoontje naar het bedrijf gedaan, waar ik nog een andere mevrouw aan de lijn kreeg die me vertelde dat de terugbetaling van creditnota's tot 120 dagen kan duren, "beide collega's hadden zich vergist, sorry meneer, dat is niet altijd even duidelijk")... Lijkt me sterk mocht dat niet duidelijk zijn in een firma die alleen levert aan een sector met 3 sluitingen per week...

Kan dit kloppen? Het gaat om een aanzienlijke som, en ik heb andere schuldeisers die aan het wachten zijn, mocht er wat mogelijk zijn dit proces te versnellen zou ik dat graag horen... De factuur zit uiteraard al in de boekhouding, waardoor ik volgende maand ook de btw al mag gaan terugbetalen...

Alvast bedank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 jun 2016 16:06

Er moet toch een of ander contract zijn met de firma waar dergelijke zaken instaan? De algemene voorwaarden?

nero987
Topic Starter

#3 , 09 jun 2016 18:01

Bedankt voor de reactie.

Op de creditnota zelf staat enkel
"Het te ontvangen bedrag wordt automatisch op uw rekening bijgeschreven.
Voor de verkoopvoorwaarden verwijzen we u naar de verkoopovereenkomst."
In de verkoopovereenkomst staat er niets van betalingsvoorwaarden van hun aan mij. De 2 enige artikels in de verkoopvoorwaarden dat te maken hebben met betalingen:
Voor of bij ondertekening van de verkoopovereenkomst overhandigt de klant een ondertekende domiciliëringsopdracht aan de afgevaardigde van XXXXXX. Bij onvoldoende provisie of een eerste wanbetaling is is een waarborg verschuldigd aan XXXXXX ter waarde van 6 weken netto factuurbedrag gemiddeld per jaar met een minimum van € 620,00. Eens betaald blijft de waarborg ter beschikking van XXXXXX ook indien de betalingen regelmatig hernemen.
Bij niet-betaling van de desbetreffende factuur is de klant van rechtswege en na ingebrekestelling een intrest verschuldigd op het nog te betalen factuurbedrag gelijk aan 10% per jaar te rekenen vanaf de factuurdatum tot de dag der algehele betaling en een forfaitaire vergoeding van 10% op het factuurbedrag.
Ik weet dat als op een B2B factuur geen termijn vermeld staat, de wettelijke termijn van 30 dagen van toepassing is. Ik dacht dat dit voor een CN dan ook zou gelden? Of het meest logische lijkt me zelfs dat een CN dezelfde betalingstermijn heeft als de factuur waarvoor de CN is opgemaakt.(?)

Reclame

nero987
Topic Starter

#4 , 12 jun 2016 15:00

Niemand?
Kan ik er dan vanuit gaan dat er geen termijnen zijn en dat ik maar moet hopen dat het geld ooit bij mij terecht komt?
Als ik na die 120 dagen termijn bel en ze zeggen mij dan dat ze er een jaar over gaan doen om dat uit te betalen heb ik nog geen poot om op te staan?

Ik kan me ook moeilijk voorstellen mochten hun contracten niet in orde zijn... We zijn met 8000 verkooppunten in België met dit identieke contract...

Didymus

#5 , 14 jun 2016 10:56

Mijn educated guess: als er geen aparte termijnen zijn overeen gekomen, dan geldt volgens het wederkerigheidsprincipe dezelfde termijn als voor facturen.
"sowieso" schrijf je zo.

nero987
Topic Starter

#6 , 14 jun 2016 16:02

Exact wat ik ook dacht in eerste instantie. Ofwel 30 dagen (wettelijke termijn die voor een factuur geldt) ofwel dezelfde termijn als de initiële facturen...

Ik heb zonet teruggebeld en weer iemand anders aan de lijn gekregen. De dame vertelde mij dat het bedrag al lang had moeten terugbetaald zijn, en dat ze aanstaande vrijdag met alle andere betalingen mee verwerkt zal worden.
Volgens haar had ik het bedrag van de creditnota rechtstreeks via de bank kunnen storneren (?) en is dat de reden waarom ze minstens 30 dagen wachten, er zouden in het verleden klanten het bedrag via de bank opgevraagd hebben terwijl firma XXXXXX al aan de klant betaalt heeft.

Het is initieel een Nederlands bedrijf, dat ook gevestigd is in België. Ik heb nog nooit gehoord van het opvragen (storneren) van een CN via de bank.

Anyway, het zou binnenkort in orde moeten zijn. Bedankt!

Terug naar “Handelspraktijken”