Beste,
Een vriend van mij zit met het volgende probleem:
Vorig jaar doet de mutualiteit in kader van ziekte een uitbetaling. Hij had recht op enkele 100den euro's. Wat blijkt de mutualiteit betaald hem 2 maanden uit voor een bedrag van 2500 euro. Hij merkt na de 2de betaling dat er iets niet klopt en trekt zelf aan de alarmbel. Wat blijkt, de ziekenkas heeft alle nodige documenten van werkhervatting ontvangen maar ze hebben dit in hun administratie gemist. De ziekenkas vraagt hem het bedrag terug te betalen in schijven (bruto bedragen welteverstaan). Bij het invullen van de belastingsbrief dit jaar weet zijn bank hem te vertellen dat hij bijna 800 euro bij zal moeten betalen omwille van zijn ziekte uitkering.
Mijn vriend heeft me gevraagd om alles eens uit te zoeken omdat hij er weinig van kent. Mijn conclusie:
1) ziekenkas is in de fout gegaan, staat zwart op wit neergeschreven
2) hij moet eerst bijna 1000 euro betalen (200 euro verschil bruto/netto plus de belastingen)
3) zijn enkele 100den euro's wat ze hem moesten uitbetalen zal hij pas in 2019 ontvangen, zijn terugbetaling in schijven loopt tot 2017 waardoor hij pas via een negatieve fiche zijn geld ontvangen zal hebben in 2019
Mijn vraag aan jullie. Kan dit allemaal zomaar? Kan sociaal handvest artikel 17 worden ingeroepen voor de foute storting? Indien sociaal handvest artikel 17 niet kan is er geen andere wet die bepaald dat een mutualiteit de storting met de fiscus kan terugvorderen, want de fouten gebeurden midden 2015 waardoor ik zou denken dat ze er toch moesten kunnen voor zorgen dat mijn vriend geen 1000 euro moet voorschieten om dan via negatieve fiches het geld terug te krijgen?
Bedankt voor de hulp