Toen ik studeerde bestond er geen krediet, wel deliberalisatie voor één of ander marginaal tekort, tenminste als de rest echt goed was.
We deden ook maar één keer examen op het einde van het academiejaar (voor de ongelukkigen nog eens in september) en alle vakken op één week. Soms tot vijf examens op één dag.
Dat klopt, maar daar is met de invoering van het full credit systeem definitief verleden tijd. In het huidige systeem wordt gewerkt met 'rugzakjes' waarin een aantal studiepunten zitten die de studenten kunnen opnemen. Legt de student met succes examen af, dan krijgt hij die punten terug, zo niet is hij er een deel van kwijt. Hoe dan ook moet je tegen het einde van je traject alle vakken afgelegd hebben met minstens een 10. Buis je voor een vak, dan moet je je bagage van je rugzakje aanspreken om het vak opnieuw te mogen doen. Dat kan een paar keer, maar het aantal punten daarin is niet onbeperkt.
Om terug te komen op de vraagstelling van de TS: ik doe dit gewoonlijk als volgt: zodra ik alle examens verbeterd heb, stuur ik naar alle studenten een mailtje, waarin ze de punten bij mij mogen opvragen. Als ze die dan willen weten, dan sturen ze me een mail met een verzoek om de punten mee te delen, en dan stuur ik die door - op eigen verantwoordelijkheid natuurlijk -, willen ze ze niet weten, dan moéten ze die niet vragen, dan zien ze die wel op hun rapporteringsformulier een paar weken later, wanneer er geen ontkomen meer aan is.
Normaal gezien deel ik de punten van een (mondeling) examen niet mee op het ogenblik zelf. Buiten dan misschien de extreme gevallen: wie bij mij een leeg blad afgeeft, weet uiteraard zelf wel dat 'ie een nul heeft, en ook bij iemand die een foutloos examen aflegt, heb ik de neiging om dit meteen mee te delen. Meestal zijn dit niet echt diegenen die hierover beginnen klagen. In welk geval zat uw zoon? Was het een randgeval, of was het duidelijk? Moet hij van het vak in kwestie nog een oefeningenexamen afleggen?