Geachte,
Bij mijn buurman zit onder de dakgoot een wespennest.
Dat Is op minder dan 2 m van mijn huis/tuin.
Ik krijg wekelijks de kinderen en kleinkinderen op bezoek maar we kunnen nering e tuin zitten vanwege de wespen.
Kan mijn buurman verplicht worden om het nest te laten verdelgen?
Praten met de buurman is onmogelijk, hij negeert iedereen in de straat.
Mvg
Op zich kan u hem niet verplichten om iets te ondernemen.
Echter... Als je last hebt van de wespen (en dat kan ik mij wel serieus voorstellen) kun je hem aansprakelijk stellen voor het verminderde woongenot.
Is praten echt geen optie? Een brief in de bus steken anders ook niet? Wespennesten laten wegnemen door de brandweer is normaal gezien gratis.
Een andere optie is het juridisch aanpakken, en hem voor de vrederechter dagen om het verminderd woongenot te bespreken, maar wil je die stap wel zetten?
Bellen naar de 112 is gratis, en wespen opruimen in mijn regio is ook gratis als ze eraan kunnen met een gewone ladder. Indien de ladderwagen moet komen, betaal je enkel de kosten van de ladderwagen of hoogwerker per begonnen kwartier..
112 is niet voor wespennesten . . . (en ook niet voor als ge ne platte band hebt)
Ik heb deze zomer tweemaal 112 gebeld voor het verdelgen van een wespennest, en raar maar waar, dat was het correcte nummer: je wordt doorverwezen.
Tweemaal is de brandweer geweest om die nest te vernietigen.
Ze zullen u wel doorverbinden, maar door 112 te bellen belet jij eventuele meer dringender oproepen om binnen te raken.
Je bent dus verkeerd bezit . Bel dus het gewone zonenummer van uw plaatselijke brandweer.
Bel inderdaad lokale brandweer. Als je meldt dat wespennest voor gevaar voor de kinderen zorgt, zullen ze die wel komen kapotspuiten. Kostprijs is voor eigenaar woning. Doorgaans ergens tussen 20 en 70 €, afhankelijk van de gemeente. En wijkpolitie even contacteren kan inderdaad evenmin kwaad.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.
Nu ja, ik heb tweemaal 112 gebeld, men vraagt of het dringend is en sturen je door naar een ander nummer waar je dan je boodschap kan inspreken.
Het verwijderen van de nest was gratis.