#1 , 12 okt 2016 23:14
Mijn vader is onverwacht overleden. Hij was niet ziek en nog tamelijk jong, het kwam dus als een enorme shock.
Mijn ouders zijn jaren geleden gescheiden. Mijn vader is in het huis dat ze samen gebouwd hebben blijven wonen en heeft mijn moeder uitbetaald.
Hij heeft na een tijdje een nieuwe partner gevonden waarmee hij niet getrouwd is. Hij heeft altijd de kosten van de woning alleen gedragen, omdat hij wou dat het huis aan mij toe zou komen. Ikzelf ben 24, enig kind, werk en spaar, maar woon nog bij mijn moeder. Tot ik op kot ging, verbleef ik elk weekend bij mijn vader. Nu ik werk, ging ik regelmatig op bezoek. We hadden een erg goed contact, maar over geld spraken we niet.
Sinds zijn overlijden, heb ik opgezocht wat er allemaal op mij afkomt en blijkbaar is het een hoop ellende.
Mijn vader woonde wettelijk samen met zijn partner, die in zijn huis is ingetrokken. Dit wil zeggen dat zij levenslang vruchtgebruik heeft en ik naakte eigenaar zou worden.
Ook heeft mijn vader samen met haar enkele leningen aangegaan. Eentje voor verbouwingswerken en eentje voor een auto (die op haar naam staat).
& dan staat er nog wat open van de hypothecaire lening op zijn naam alleen. Allemaal zonder schuldsaldo.
Ik ben ten einde raad. Voor zover ik kan volgen, moet ik opdraaien voor de hypothecaire lening, de successierechten, de begrafenis, en misschien ook nog voor de leningen die ze samen aangegaan zijn? ...
Ik heb wel wat gespaard, maar uiteraard is dit nog geen groot bedrag. Wat kan ik het beste doen? Mijn erfenis weigeren...? Ik ben echt ten einde raad, mijn vader zou dit nooit zo gewild hebben, maar hij was dan ook een dromer en stond nooit stil. Hij ging ervan uit dat het huis naar mij zou komen omdat hij alles alleen afbetaalde en de wetgeving van wettelijk samenwonen pas veranderd is in 2007.