Volledig akkoord. Het is een beetje wraakroepend dat een zoon niets van zijn vader kan erven, enkel en alleen door dit systeem van vruchtgebruik (hoewel ik ook begrijp dat het vruchtgebruik toch ook enige vorm van zekerheid is naar de partner van de vader toe).Bedankt voor alle antwoorden...
Systeem is te gek voor woorden.
Wat indien ALLE potentiële erfenamen de erfenis verwerpen (want wie gaat er nu een erfenis aanvaarden die negatief is)? Gaat het huis en de schulden dan naar de staat?Om daar concreet op te kunnen antwoorden moeten we eerst de familiestamboom van TS kennen.als de zoon de erfenis weigert, wie is/wordt dan eigenaar van het huis?
In dit geval waarschijnlijk broers en zusters van de overledene, aangezien TS enig kind is en zelf nog geen kinderen heeft.
Als er geen erfgenamen zijn dan is het een erfloze nalatenschap en die gaan inderdaad naar de Belgische Staat.Volledig akkoord. Het is een beetje wraakroepend dat een zoon niets van zijn vader kan erven, enkel en alleen door dit systeem van vruchtgebruik (hoewel ik ook begrijp dat het vruchtgebruik toch ook enige vorm van zekerheid is naar de partner van de vader toe).Bedankt voor alle antwoorden...
Systeem is te gek voor woorden.Wat indien ALLE potentiële erfenamen de erfenis verwerpen (want wie gaat er nu een erfenis aanvaarden die negatief is)? Gaat het huis en de schulden dan naar de staat?Om daar concreet op te kunnen antwoorden moeten we eerst de familiestamboom van TS kennen.als de zoon de erfenis weigert, wie is/wordt dan eigenaar van het huis?
In dit geval waarschijnlijk broers en zusters van de overledene, aangezien TS enig kind is en zelf nog geen kinderen heeft.
Zo naief is de Belgische Staat nu ook weer niet....ze gaan die schulden wel niet uit de begroting betalen (die is nu al kaduuk)!Betaalt de staat dan ook de schulden af? En wat met het vruchtgebruik op die woning? Blijft die dan ook bestaan indien de staat eigenaar van de woning wordt?
Heft dit dan het vruchtgebruik op? Met andere woorden, zal de partner van de vader van de TS in dat geval uit het huis gezet worden? Het huis wordt dan immers eigendom van de staat...In dergelijke situatie zal een curator de nalatenschap vereffenen, te beginnen met het vaststellen van de staat van de nalatenschap door een boedelbeschrijving. M.a.w. het passief zal zoveel mogelijk gedelgd worden met het aanwezige actief.
Dan krijg je wel een héél vreemde situatie, niet? Huis is eigendom van de staat, maar de vruchtgebruiker kan er dan in blijven? Staat zal dan onroerende voorheffing aan zichzelf betalen voor dit huis? Of zal de staat sowieso proberen het huis te verkopen, ook al zullen ze er een lage prijs voor krijgen wegens het vruchtgebruik dat er op rust?De rechten die derden hebben op het huis, vruchtgebruik, mede-eigenaar, enz. kunnen hen niet worden ontnomen.
Tenzij ze natuurijk zelf tot de erfgenamen behoren en niet hebben verworpen (en daardoor ook instaan voor het passief van de nalatenschap).
Wat de Staat zal doen weet ik niet. Zij zijn wijs genoeg veronderstel ik.Dan krijg je wel een héél vreemde situatie, niet? Huis is eigendom van de staat, maar de vruchtgebruiker kan er dan in blijven? Staat zal dan onroerende voorheffing aan zichzelf betalen voor dit huis? Of zal de staat sowieso proberen het huis te verkopen, ook al zullen ze er een lage prijs voor krijgen wegens het vruchtgebruik dat er op rust?De rechten die derden hebben op het huis, vruchtgebruik, mede-eigenaar, enz. kunnen hen niet worden ontnomen.
Tenzij ze natuurijk zelf tot de erfgenamen behoren en niet hebben verworpen (en daardoor ook instaan voor het passief van de nalatenschap).
Als de TS weet dat niemand van de volgende erfgenamen in lijn de erfenis zal aanvaarden (ook voor hen is het niet interessant, meer nog, omdat de volgenden in lijn waarschijnlijk nog meer successierechten moeten betalen, zal het voor hen zo goed als zeker niet meer interessant zijn), kan de TS mogelijk wel inschatten of de erfenis uiteindelijk al dan niet bij de staat zal terecht komen.Neen dat gaat niet. Men kan enkel verwerpen voor zichzelf, niet voor een ander.
ik lees:"Is zij van plan om in het huis te blijven wonen (tenslotte moet zij ook de helft van de leningen afbetalen)?"
Zij moet niets afbetalen aangezien de lening werd afgesloten door de overledene alleen.
Ook heeft mijn vader samen met haar enkele leningen aangegaan. Eentje voor verbouwingswerken en eentje voor een auto (die op haar naam staat).
& dan staat er nog wat open van de hypothecaire lening op zijn naam alleen. Allemaal zonder schuldsaldo.