Huurcontract van 3 jaar niet geregistreerd

Jawaddezeg
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract van 3 jaar niet geregistreerd

#1 , 14 nov 2016 20:41

Beste iedereen,
Zit in eerste jaar van een driejarig huurcontract, dat niet werd geregistreerd, alsook geen plaatsbeschrijving. Nu wil ik hier graag zsm weg, maar...
Volgens de info die ik heb gevonden, blijkt dat huurder ingeval van niet-registratie van een driejarig huurcontract GEEN gebruik kan maken van het vervroegd opzeggen van dit huurcontract, en dus wel gebonden is aan het inachtnemen en betalen van opzegtermijn en alle klassieke kosten.
Bij navraag bij advocaat en Immobiliën, zou ik wel weg kunnen zonder enig probleem, maar volgens wat ik in de huurwet heb gelezen, blijkt dat niet zo te zijn... De Belgische wetgeving is ook zo simpel, en veranderd graag nogal eens...
Daarom, beste mensen, roep ik jullie hulp in; wie kan mij hier aub duidelijkheid in geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 15 nov 2016 09:08

Een huurovereenkomst van korte termijn, of 3 jaar, is normaal NIET OPZEGBAAR. Wat staat er in uw overeenkomst over een eventuele opzeg.

sloeberken

#3 , 15 nov 2016 09:12

Huurcontract korte duur is niet opzegbaar, enkel als er een opzeg clausule in contract staat of met wederzijdse toestemming.
Over algemeen hanteren vrederechters de opzeg mogelijkheden zoals bij een 9 jarig contract, maar dit is onder voorbehoud.
Je zal bij een verbreking minstens 3 maand opzeg moeten geven, met een verbrekingsvergoeding van 3 maand huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Jawaddezeg
Topic Starter

#4 , 15 nov 2016 12:54

Hallo,
In het huurcontract staat effectief opzegtermijn en kosten zoals Sloeberken aanhaalde. Kan het feit dat er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt en geen huurprijs staat vermeld in het huurcontract niet worden gebruikt als eventueel argument? Volgens wat ik reeds heb gelezen, heeft een huurcontract - onder voorbehoud van mijn vergissing uiteraard - slechts een effectieve startdatum wanneer die geregistreerd wordt. Gezien een huurcontract de eerste weken of maanden kan worden ontbonden, vroeg ik me nu af of ik dit eventueel kan gebruiken...? Geen idee, is allemaal nogal complex.

artemis

#5 , 15 nov 2016 13:11

Niet-registratie heeft geen invloed op een huurcontract beperkte duur (wel tegen wanneer het zou overgaan in een 9-jarig contract en het dan nog steeds niet geregistreerd zou zijn).
Dat er geen PB werd opgemaakt maakt dit contract niet ongeldig en is verder enkel in uw voordeel.
Dat er geen huurprijs in het contract staat is bizar maar gaat hier niets aan veranderen; de maandelijkse huur die u ondertussen betaald hebt wijst immers op een overeenkomst.
Laatst gewijzigd door artemis op 15 nov 2016 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken

#6 , 15 nov 2016 13:16

Gezien een huurcontract de eerste weken of maanden kan worden ontbonden, vroeg ik me nu af of ik dit eventueel kan gebruiken...? Geen idee, is allemaal nogal complex.
Deze tekst of wet is me totaal onbekend, onbestaande.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#7 , 15 nov 2016 13:20

Gezien een huurcontract de eerste weken of maanden kan worden ontbonden, vroeg ik me nu af of ik dit eventueel kan gebruiken...? Geen idee, is allemaal nogal complex.
Deze tekst of wet is me totaal onbekend, onbestaande.
Ook nog nooit van gehoord. Zelfs voor aanvang van bewoning kan je het contract niet meer ontbinden.

Terug naar “Huren”