uitnodiging tot verhoor - wat als je het negeert ?

Belg
Topic Starter

uitnodiging tot verhoor - wat als je het negeert ?

#1 , 30 nov 2016 21:52

Stel dat je een brief krijgt met een uitnodiging tot verhoor, bijvoorbeeld voor een verkeersovertreding.
Je krijgt dan een datum en een uur en je kan een andere dag vragen door te bellen.
De vraag is simpel: wat als je niet opdaagt ? de politie belt je dan waarschijnlijk op om te vragen om langs te komen maar wat als je niet opneemt ? :twisted:
Ik neem aan dat de politie naar je thuisdomicilie komt ? :lol:
Maar is het strafbaar daar niet op in te gaan ? Het is hoogstens wat onbeschoft maar kan je hier een PV of boete voor krijgen ? Of kan je geseind geraken ?
Er staat nergens in die brief dat als je niet ingaat op dat verhoor, dat dat consequenties kan hebben.
de brief is niet aangetekend gestuurd, dus er is geen bewijs van ontvangst, zodoende kon het zijn dat ik die brief nooit ontvangen zou hebben, en dus niets afwist van een verhoor.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2016 22:12

Met het laatste beginnen.
Aangetekend of niet het is wel bij de politie geregistreerd - en wordt zo opgenomen in het PV, dus uw redenering gaat niet op.
Die consequenties staan in de wet.
U kan er inderdaad voor geseind geraken sterker nog u wordt er voor geseind.
Als het uw werkelijk adres is zeker - indien niet nog een PV erbij voor domiciliefraude - inbreuk bevolking en AACB procedure die opstart.
Bij uw werkelijk adres kan de wijkinspecteur langskomen en u thuis verhoren ..tenminste als u de bel hoort.
Het zou ook kunnen dat er nadat er een vonnis is dat in kracht van gewijsde is ook politie komt desnoods zonder aanbellen maar wel met een papiertje. Herstel van de deur is ter uwer laste. Dat kan zelfs voor een recalcitrante verkeersovertreder. Die had wel een gratis hotelbon gewonnen voor een lange vakantieperiode.

Staat op uitnodiging dat u het recht hebt een advocaat voorafgaand te raadplegen?

Indien u niet reageert gaat de zaak naar parket en dan naar griffie bevoegde rechtbank ...die zullen dan dagvaarden... en dat is ook niet aangetekend hoor.
Verstekvonnis heb ik hierboven al uitgelegd.

Belg
Topic Starter

#3 , 01 dec 2016 00:45

Met het laatste beginnen.
Staat op uitnodiging dat u het recht hebt een advocaat voorafgaand te raadplegen?
Neen dat staat er niet.
ik vind dat als ze me nodig hebben ze maar tot mij moeten komen.
Ze kennen mijn vast domicilie adres waar ik dagelijks verblijf dus ik veronderstel dat ze dan komen aankloppen na eerst gebeld te hebben, ik wist echter niet dat ze je deur mogen inslaan. Dus in principe kan ik wachten tot ze komen aanbellen, alvorens echt in de problemen te komen.
Maar die rechten of plichten staan nooit vermeld op die brief.

Reclame

Franciscus

#4 , 01 dec 2016 21:45

Dan zal het vb voor een verkeersovertreding zijn.
Opgelet we zeggen of schrijven wel overtreding maar nogal wat verkeersinbreuken zijn wanbedrijven en dus correctioneel vervolgbaar en bestrafbaar.
Verder uw veronderstelling is een veronderstelling niets verplicht de politie na het sturen van een uitnodiging dit nogmaals te doen. U bent uitgenodigd - dat staat geregistreerd. (Bij mijn weten wordt er voor eenvoudige zaken meerdere contactdata opgegeven en hebt u de mogelijkheid om zelf contact te nemen) . PS Hoe kent de politie uw telefoonnummer? Alleen als dat al door u is doorgegeven aan de politiedienst vermoed ik.
Een gerechtsdeurwaarder stuurt ook geen twee uitnodigingen.
Maar gezien ik de richtlijnen van het parket niet ken is dat koffiedik kijken.

Mocht het effectief om strafzaken gaan of verkeer hebt u al een afschrift van het proces verbaal of kopie van uw Pv van verhoor ontvangen *
U doet zichzelf geen plezier als het effectief om serieuze zaken.

PS u bent zelfs niet verlicht de deur te openen of u kan u altijd beroepen op uw zwijgrecht.
Maar zoals gewoonlijk zijn er aan alle handelingen gevolgen verbonden.
U hebt uiteraard uw rechten.

*niet in alle gevallen verplicht zie uitleg hoger.

tira00

#5 , 02 dec 2016 00:44

Maar eigenlijk..als ik het woord "uitnodiging" lees klinkt het of ze je de keuze laten om te gaan of niet.

Gebruiker21

#6 , 02 dec 2016 14:54

Heeft te maken met dit topic, vermoed ik? viewtopic.php?f=36&t=69689

Ik zou zeggen, Belg: negeer de uitnodiging, en kom ons vertellen wat er uiteindelijk gebeurd is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#7 , 03 dec 2016 00:45

Tja de politie heeft - buiten heterdaad - niet direct de mogelijkheden op dwang uit te oefenen.
Daarvoor krijgen ze dan wel een papiertje voor een gerechtelijk onderzoek met huiszoeking op ) - bevel tot medebrenging - bevel tot aanhouding ...waarmee ze ook de bijzondere sleutels mogen gebruiken om binnen te komen.
PS ze kunnen dat ook uitvoeren bij uw werkgever mocht u werken.
Maar laat ons maar weten hoe het verder verloopt.
Altijd bereid om iets te leren.

LeenW

#8 , 03 dec 2016 10:17

Ik zie het inderdaad gebeuren dat als u moeilijk blijft doen, ze op een bepaald moment bij uw werkgever binnenstappen en zeggen: "We proberen mr. Belg al maanden te contacteren voor een dringend verhoor, maar kunnen hem niet bereiken. Vindt u het erg dat we hem nu even ondervragen?"

Terug naar “Andere”