Vooruitbetaalde huur - 15 jaar

KCT
Topic Starter

Vooruitbetaalde huur - 15 jaar

#1 , 09 mar 2017 21:49

Mijn vader wordt 65 en zou graag verhuizen naar een appartement zodoende hij meer flexibiliteit heeft in het reizen...

Een van de ideeen waar hij mee speelt is het huren van mijn appartement dat volgend jaar beschikbaar zou komen aangezien we zelf aan het bouwen zijn.

Om ons financieel te steunen (en aangezien zijn aanvullend pensioen uitgekeerd zal worden) stelt hij voor om de huur vooruit te betalen voor de volgende 15 jaar. Dit bedrag zouden we kunnen gebruiken in de afwerking van het huis en geeft hem ook de zekerheid dat hij de volgende 15 jaar een appartement heeft.

Hij zou ons dus een bedrag vooruit betalen van 12 x maandelijkse huur (vast bedrag) x 15 = 180 maanden huur.
Dit bedrag zou hij onmiddellijk betalen, maar hij heeft een aantal vragen:
- is dit wettelijk gezien aanvaardbaar?
- hoe kan dit best (contractueel) vastgelegd worden (bij notaris?)
- heeft dit systeem nadelen waar we nu niet aan denken?

Het betreft hier wel degelijk 2 private personen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mister Wolf

#2 , 12 mar 2017 21:56

Juridisch zie ik niet meteen een bezwaar tegen een eenmalige huurprijsbetaling. Het is bijna een soort van levenslange huur, hetgeen ook bestaat, en hetgeen een kanscontract uitmaakt. In dat kader bestaat er rechtspraak over, weet ik.

Gaat u iets voorzien voor het geval uw vader :
1/ na enkele maanden/jaren toch niet meer wil/kan huren - gaat u dan prorata terugstorten ?
2/ zou komen te overlijden alvorens de huur is afgelopen

U zal dit best wel notarieel doen inderdaad. Huur van meer dan 9 jaar moet bij akte worden verleden.

Fiscaal zie ik ook geen grote problemen aangezien u niet op het werkelijk huurinkomen (dat nu in 1x zal worden betaald) zal worden belast. Bij de ouders is er evenmin een probleem van aftrek.

Financieel is de berekening wel niet echt correct : indien u de huurprijs vooruit ontvangt, zou u de 12xhuurx15jaar moeten verdisconteren naar vandaag, want u zal rente ontvangen op het kapitaal gedurende de komende 15 jaar (al is die rente niet veel tegenwoordig), maar dat zijn zuiver financiële afspraken uiteraard.

Mister Wolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Blaatpraat

#3 , 17 mar 2017 21:34

Financieel is de berekening wel niet echt correct : indien u de huurprijs vooruit ontvangt, zou u de 12xhuurx15jaar moeten verdisconteren naar vandaag, want u zal rente ontvangen op het kapitaal gedurende de komende 15 jaar (al is die rente niet veel tegenwoordig), maar dat zijn zuiver financiële afspraken uiteraard.
Hier zou je bij kunnen stellen dat de rente die je ontvangt de jaarlijkse indexatie omvat (al is dat nog niet volledig juist).

Reclame

Terug naar “Huren”