BS. Voor een voorzienbare hindernis moet je kunnen stoppen. Een voetganger die van achter een voertuig op het fietspad springt is géén voorzienbare hindernis. Ik heb zondagavond zelf als fietser op het fietspad bijna iemand aangereden die van het trottoir voor mij sprong. Nogal wiedes dat wanneer het tot een aanrijding was gekomen, dat niet mijn schuld kon zijn.Maar de politie zei dat je als bestuurder van een rijwiel steeds moet kunnen stoppen voor een onvoorziene hindernis... .
Artikel 10. Snelheid
10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien
Volgens de TS kwam de voetganger vanachtger een geparkeerde bestelwagen. Dan kan ik me goed voorstellen dat deze zo goed als niet zichtbaar was tot op het moment dat hij zich effectief op het fietspad bevond. En tenzij anders aangegeven, moet een voetganger die een fietspad wil kruisen, voorrang geven aan de fietsers op dat fietspad, net zoals een voetganger die de rijweg wil oversteken voorrang moet geven aan de wagens op de rijbaan (tenzij anders aangegeven door bijvoorbeeld een zebrapad).Alles zal afhangen op welke plaats het ongeval gebeurd is, was die voetganger zichtbaar op die plaats.
Voor een te voorziene hindernisJa, de politie heeft een PV opgemaakt, en ik ben met enkele breuken waarvoor nog een operatie volgt de enige gewonde.
Maar de politie zei dat je als bestuurder van een rijwiel steeds moet kunnen stoppen voor een onvoorziene hindernis... .