Beste;
Ik zal proberen kort en duidelijk ons verhaal hier neer te zetten.
- Op 20/12/2013 gaan wij een huurcontract aan voor een (privé)garage. Een standaard huurcontract voor een jaar, jaarlijks opzegbaar en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd indien niet opgezegd.
- Wij hebben de garage gehuurd via een immo, maar het contract spreekt van wij als huurder en de eigenaar van de garage als verhuurder, dus eigenlijk zit de immo daar op papier voor niets tussen.
- Wij tekenen bij de immo een contract en daarvan krijgen wij een kopie mee. Het contract telt 2 blz. en alleen op het laatste blad staat mijn man zijn handtekening, geen handtekening van iemand van de immo of van de verhuurder. Ook staat bijgeschreven dat we een sleutel meekregen.
- Wij hebben stipt iedere maand betaald.
In augustus 2016 sturen wij een opzegbrief;
- Deze wordt aangetekend en gewoon verzonden naar het adres dat op ons contract bij de verhuurder staat. Wij hadden naar de immo gebeld en zij zeiden dat we zo het contract moesten opzeggen.
- Wij vragen in die brief ook om contact met ons op te nemen ivm de sleutel. (het bewijs van die aangetekende zending heb ik dec 2017 weggegooid)
Wij horen niets van de verhuurder dus in januari sturen wij opnieuw een aangetekende én gewone zending, dat wij hem nog 3 maand geven om contact met ons op te nemen ivm de sleutel. Dat we dus nog 3 maand huur zullen betalen maar dat het wel de bedoeling is dat de opzeg doorgaat.
Maart 2017;
Wij horen nog steeds niets van de verhuurder en betalen jan, feb en maart nog huur maar dan zijn we het moe en gaan met ons contract naar de immo. Daar halen ze hun contract uit en op hun eerste blad staat bij de verhuurder een ander adres dan op ons contract. Niet achteraf bijgeschreven, wél netjes getypt dus de enige conclusie die wij daar toen konden trekken was dat het eerste blad veranderd is geweest. Het tweede blad waarop mijn man zijn handtekening staat is behouden gebleven maar het eerste blad is een ander. De immo gaf dat toe, maar stelde zich daar geen vragen bij.
Maar op dat bewuste eerste blad staat dus het adres van de verhuurder. En het is net dat adres dat veranderd is op het nieuwe eerste blad.
Wij hebben onze brieven naar een verkeerd adres gestuurd.
Wij hebben daar toen duidelijk gemaakt dat we daar niet mee opgezet waren, gezegd dat we geen huur meer gingen betalen wegens contract volgens ons correct opgezegd en hebben daar de sleutel achtergelaten.
Vandaag;
Net een aangetekende en gewone brief gekregen van de advocaat van de verhuurder.
- Waarin wij in gebreke worden gesteld en de vraag om de ontbrekende huurgelden te voldoen (april 2017 tot nu dus).
- Dat we ook de nog te vervallen huurgelden moeten voldoen want het contract loopt volgens hen nog tot eind dit jaar (opnieuw stilzwijgend verlengd).
- Anders wordt de ontbinding van het contract gevorderd
- Er wordt ook verwezen naar een eerdere ingebrekestelling maar die hebben wij nooit ontvangen.
Hoe zit dit nu, en wat doen wij nu best?
Wie gingen er van uit dat wij juist gehandeld hebben en de opzeg correct gedaan. Wij dachten dat alles reeds een klein jaar afgesloten was.
En ook; is het contract wel ooit geldig geweest, gezien het verwisselde voorblad? Ik weet niet of de verhuurder dit weet maar waarschijnlijk heeft hij een ander contract dan wij. Het immobureau zegt er niet tussen te komen, het is een contract tussen wij en de verhuurder, wij moeten het oplossen.
Dank bij voorbaat voor Uw tijd en raad.
Mvg.