Beste,
ik ben in 2004 beginnen werken in een bedrijf waarvan de openingsuren in de loop der jaren zo'n 3x zijn aangepast. Nu zijn we enkele jaren geleden franchise-ondernemer geworden met wederom nieuwe openingsuren én zouden we ook open zijn op zondag. Nu, swat, het was te nemen of te laten en ik zit niet in een financiële situatie dat ik het kan riskeren om op te stappen...
In ons contract staat over de uren:
"volgens de noodwendigheden van het werk, de werkgever aan de werknemer een andere taak, uurregeling of arbeidsplaats kan toevertrouwen"
en over ons loon:
"alle voordelen die naast en boven de wedde worden toegekend, geen deel uitmaken van de bezoldigingen en als een vrijgevigheid moeten beschouwd worden. De werkgever heeft het recht deze voordelen op ieder ogenblik af te schaffen of te verminderen"
We hebben recent een brief ontvangen waarin aangekondigd wordt dat onze winkels vanaf dit jaar ook op feestdagen geopend zullen zijn.
De regeling hierover indien ze je inplannen is dat je eerstvolgende verlofdag omgezet wordt naar feestdag, waardoor je die verlofdag alsnog op een later tijdstip mag opnemen.
Dus stel je komt werken op paasmaandag en de eerstvolgende week heb je 5 dagen verlof. Die maandag zou dan omgezet worden naar feestdag en die week heb je dan maar 4 verlofdagen opgenomen ipv 5 en heb je dus nog 16 van je 20 dagen verlof over.
Maar sowieso heb je daar recht op. Indien - in de vorige regeling - je rustdag op een feestdag viel, dan kreeg je die feestdag uitbetaald én kreeg je die week een andere vrije dag. Dit is eigenlijk hetzelfde maar dan een andere dag vrij te kiezen ipv diezelfde week.
Nu is mijn vraag of we eigenlijk compensatie moeten krijgen indien we komen werken op een feestdag. Ik heb gehoord dat ze niet persé 150% of 200% moeten betalen, dát is een vrijgevigheid van je werkgever, maar dat men op zen minst recht heeft op alsnog een extra vrij te kiezen verlofdag.
Dus bv komen werken op paasmaandag, de week erachter heb je verlof waarvan je eerste dag dus feestdag wordt en je 4 ipv 5 dagen hebt opgenomen PLUS nog één dag extra ter compensatie waardoor je nog 17 dagen verlof tegoed hebt.
Weet iemand of dit zo is?
met vriendelijke groeten