En wie zegt dat ze verjaard zijn? Moeten we nog afwachten.
NMBS zegt zelf dat ze verjaren na 5 jaar. Maar dat ze toch proberen om de gelden in te vorderen en mensen proberen te overhalen "vrijwillig te betalen".
Ivm de (ik weet eigenlijk niet of we de naam van het bedrijf mogen vermelden volgens de forumregels). Laat het de firma X noemen...
Heel simpel: Je antwoord gwn netjes op alle brieven dat ze sturen met je argumentatie dat je wel degelijk betaald hebt. En je schrijft dat jij bewijst conform artikel 870 Ger.W. Actori Incumbit Probatio dat je geen schuld hebt, als zij beweren dat je dat wel degelijk hebt, vraag je hen dit te bewijzen met toepassing van 870. Ger.W.
Vergeet niet te schrijven in AL UW BRIEVEN:
"Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis".
Naar dat incassobureau kan je iets schrijven van :
"Ik wens u vriendelijk mee te delen dat ik de zaken rechtstreeks met het bedrijf dan wel - zoals wettelijk bepaald met hun raadsman wens te communiceren. Ik verzoek u vriendelijk al uw activiteiten stop te zetten en de eventuele kosten die uw firma verricht te verhalen op uw opdrachtgever. Ik heb met u nooit een verbintenis aangegaan conform de bepalingen van het Belgisch Recht."
Voor de rest gewoon afwachten.
Dagvaarden ze u, ga naar de zitting, zet al uw motivatie op papier. Al uw bewijsstukken bundelen en opschrijven op een INHOUDSTAFEL (of ze worden niet geaccepteerd). Conclusies (onder voorbehoud van alle rechten en.....) opsturen naar de advocaat van de tegenpartij en tegelijkertijd neerleggen op de griffie.
Eventueel een datumkalender afspreken met de rechter op de zitting waarop jullie uw conclusies uitwisselen.
Firma X stuurt u zijn conclusies, legt ze neer op de griffie.
U stuurt uw conclusies (weer onder voorbehoud van alle rechten. enn.... onderaan schrijf je OM DEZE REDENEN, BEHAGE HET U GEACHTE RECHTER, Akte te nemen, Ontvankelijk en gegrond te verklaren, verzoek eiser af te wijzen, mijn verzoek gegrond te verklaren) opsturen naar Firma X en op griffie.
Op het einde van het spel moede SYNTHESECONCLUSIES schrijven. Alles wat je geschreven hebt in het begin moet je opnieuw schrijven in een grote samenvatting. Die samenvatting leest de rechter. Opnieuw alles neerleggen op de griffie en opsturen naar firma X.
Dit is in een notendop hoe het proces er zal uitzien. Wat nog steeds niet betekend dat je dient te betalen. Je kan ook vb de ombudsman ofzo proberen laten bemiddelen. Die weg lijkt me beter eerst te bevaren omdat daar niet zo gekeken wordt naar procedurele "misstappen". Vb als je een fout schrijft in een conclusie of vergeet neer te leggen of zelfs geen inhoudstafel, kan dit resulteren in een totaal verlies van de zaak.
Indien je toch nog besluit om je zaak zelf te verdedigen kan je altijd een goed boek lezen over het gerechtelijk privaatrecht.
P. DAUW,
Burgerlijk procesrecht: basis met schema s , Intersentia , 2010.