Beste,
ik ben reeds enkele jaren gescheiden en we hebben 2 kinderen ten laste.
De echtscheiding werdt via de rechtbank uitgesproken met co-ouderschap met een gelijkmatig verdeelde huisvesting van de kinderen.
afgelopen maand kreeg ik een schrijven van de belastingdienst met een vraag om inlichtingen.
Mijn ex geeft de kinderen volledig(100%) ten laste in terwijl ik ze netjes in co-ouderschap (50%) ten laste inbreng . zo had ik het toch begrepen met al die wetten enzo.
de belastingsdienst vraag nu om een EOT of een vonnis waarin volgende bewoording in vermeld staan
1. Gelijkmatig verdeelde huisvestiging
2. gelijkmatig verdeeld fiskaal voordeel voor de kinderen
omdat dit laatste niet in het vonnis van de rechtbank staat dreig ik mijn 50% fiskaal voordeel te verliezen en zelfs 2 jaar terug te moeten betalen?????
terwijl ik dacht dat er een wet was waarbij de belastingen automatisch een gelijkmatig fiskaal voordeel dienen toe te passen wanneer er bij co-ouderschap een gelijkmatig verdeelde huisvesting is.
Hoe kan ik mij hierin verdedigen?
Overleg met mijn ex is nog steeds zeer moeilijk.
omwille van de kinderen doe ik mijn uiterste best maar op gegeven moment moet het natuurlijk ook van 2 kanten komen en dat is helaas niet.
Op de koop toe heeft de belastingsdienst ook aan mijn ex laten weten dat ze niks kunnen doen tegen het feit dat hij eigenhandig beslist heeft om de kinderen 100% ten laste aan te geven op zijn belastingsbrief.
Graag advies hierin.
Met Vriendelijke groeten,
Nele