#4 , 12 mei 2018 06:19
Beste,
Ik vrees dat ik hier toch een kanttekening moet maken. Een recht op pensioen kan ingegaan zijn voor 01.01.2019, doch niet betaalbaar zijn volgens de regels die golden, bv. toepassing art. 10bis, eenheid van loopbaan. Indien een dossier dus werd beslist en met ingangsdatum voor 01.01.2019, dus is ingegaan voor 01.01.2019, ook al is het niet betaalbaar, vrees ik dat de oude wetgeving van toepassing blijft. Anders ligt het mijn inzien, als er nog geen aanvraag of ambtshalve onderzoek is geweest met ingang voor 01.01.2019, m.a.w. als het dossier wordt opgestart met ingang na 01.01.2019, dan is mijn inzien althans, de nieuwe wetgeving wel van toepassing. Bv. men voldoet voor 01.01.2019 aan de voorwaarden van een overheidspensioen omwille van diploma en pas na 01.01.2019 aan de loopbaanvoorwaarde pensioen privaatrechtelijke sector omdat de studiejaren niet meetellen. Anders ligt het ook als de opbouw van een pensioen nog doorloopt na 01.01.2019, bv. opbouw in ander stelsel waarvoor nog geen pensioen werd toegekend. Ik denk haar aan toegelaten arbeid. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden. Laat ons realistisch zijn, het zal zeker niet de bedoeling van de wetgever zijn dat iedereen waar deze regel in het verleden werd toegepast of tot 01.01.2019 wordt toegepast, een herziening zou aanvragen en gelijk zou krijgen.
Groetjes,
Thieu Rutten
pensioendeskundige.