#22 , 04 okt 2018 09:05
Als wat op de factuur staat overeenkomt met de meteropname die je zelf gedaan hebt, heeft de watergroep zijn werk goed gedaan. De ombudsdienst zal niet helpen, vrees ik, want je hebt het water sowieso verbruikt (in theorie). Het enige dat de ombudsdienst voor jou kan doen, is een betalingsplan voorstellen zodat je niet alles in één keer moet betalen, maar verbruik is verbruik en moet betaald worden. Dus tegenover de watergroep zelf kan je weinig beginnen.
Dus nu zijn er drie mogelijkheden:
1. Je hebt gewoon veel verbruikt.
2. Je zit zat een lek dat je niet opgemerkt hebt (bijvoorbeeld een kapotte vlotter in de WC waardoor die permanent een beetje blijft doorspoelen.
3. Uw meter meette het verbruik voor uw woongelegenheid EN nog een aantal andere woongelegenheden / waterverbruikers.
In geval van 1 kan je niets doen. In geval van 2 sta je ook niet zo héél sterk. Je kan dit moeilijk afschuiven op de verhuurder, want een verhoogd verwaterverbruik kan enkel jij als huurder opmerken (en dan melden aan de verhuurder).
Als we echter over 3 spreken, is het een andere zaak. Dan kan je naar de rechtbank stappen en eisen dat de andere woongelgegenheden hun deel in het waterverbruik betalen (rechter zal dan een redelijke verdeling maken, vermoed ik). Maar 3 moet je wel kunnen bewijzen. Dus zoals reeds gezegd: vraag bij de watermaatschappij op, of op dat adres jij de enige meter hebt, of er nog andere meters zijn. Als jij de enige meter hebt, is het vrij duidelijk dat jij voor alle woongelegenheden betaald hebt, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!