schijnzelfstandigheid

thomas1972
Topic Starter

schijnzelfstandigheid

#1 , 24 jun 2009 13:14

hoi,

ik wist niet goed waar dit te plaatsen.

Ik ben een freelance it'er die meestal korte projecten aanvaard van verschillende bedrijven, meestal zeker 2-3 verschillende klanten per jaar. Dit was geen enkel probleem.

Nu krijg ik de kans op een groot project waar ik massa's ervaring kan opdoen maar het gaat via een tussenkantoor, een zogenaamd detacheringsbureau die me 2-3 jaar bij een klant kan plaatsen voor een groot project en de bijhorende ondersteuning achteraf.

Ik ga dus in het beste geval (of het slechtste als het ware voor mijn probleem) 3 jaar factureren aan 1 bedrijf voor mijn geleverde diensten. Is dit schijnzelfstandigheid? Daarnaast gaat er niet veel tijd meer over zijn om nog iets anders bij te pakken om aan meerdere klanten per jaar te komen.

Heb er al het een en het ander over opgezocht en blijkbaar wordt je als schijnzelfstandige geklasseerd als je

- een vaste verloning ontvangt (dit is in mijn geval een afgesproken uurtarfief)
- afhankelijk bent van de opdrachtgever (degene aan wie je factureert) voor verlof en dergelijke (dit is niet het geval, dit is in overleg met de uiteindelijke klant waar ik ga zitten)

is dit een gevaarlijke situatie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 jun 2009 13:40

Neem eens contact op met de RSZ.

Je vindt hun regionale kantoren en contactgegevens terug op http://www.rsz.fgov.be

sniper

#3 , 24 jun 2009 14:46

laat mij iets weten dan, want ik riskeer in dezelfde situatie terecht te komen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Vandebos

#4 , 24 jun 2009 16:12

Je informeren gebeurt anoniem .... het is niet dat men je daar onmiddellijk gaat verplichten om bepaalde regularisaties uit te voeren... Zou anders veel stof liggen in die wachtkamers...

thomas1972
Topic Starter

#5 , 25 jun 2009 08:11

laat mij iets weten dan, want ik riskeer in dezelfde situatie terecht te komen
ik denk dat er veel in die situatie zitten, verschillende van mijn freelance collega's zitten meerdere keren voor langere tijd bij één en dezelfde klant.. maar over hun "zelfstandigheid" zwijgen ze allemaal als vermoord. Vanaf het moment dat je schijnzelfstandigheid in de mond neemt veranderen ze allemaal van onderwerp of horen ze het in keulen donderen.

Klaarblijkelijk is er een verandering in de wet voor de freelance journalisten om hun een zelfstandig kunstenaarsstatuut te geven (of iets in die aard) maar over de andere freelancers is er geen letter terug te vinden.

Volgende week es bellen naar de rsz

roadie

#6 , 26 jun 2009 01:30

Slechts werken voor één werkgever (klant) en het inbrengen van: gezag, leiding en toezicht kan leiden tot schijnzelfstandigheid.

Het aanvaarden van diverse (desnoods kleine) opdrachten vergroot het draagvlak van je zelfstandigheid.

Factureer ieder uur dat je voor een ander werkt, wees gerust, als ze een twintigtal klanten in je listing zien, vermindert het risico.

j.demoor

#7 , 26 jun 2009 10:25

“Art.3.§1.Dit besluit,verstaat onder zelfstandige ieder natuurlijk persoon,die in België een beroepsbezigheid uitoefent uit hoofde waarvan hij niet door een arbeidsovereenkomst of door een statuut verbonden is...“(Sociaal Statuut der Zelfstandigen 27 juli 1967).

‘De regel volgens welke de arbeidsovereenkomst een overeenkomst is waarbij de werknemer zich ertoe verbindt tegen loon arbeid te verrichten onder het gezag van de werkgever,is van dwingend recht,zodat de partijen hiervan niet kunnen afwijken door aan de arbeidsovereenkomst een andere kwalificatie te geven. Bij de beoordeling van de aangevoerde gezagsverhouding dient de rechter aan de hand van de overgelegde feitelijke gegevens van de zaak,te onderzoeken of die gezagsverhouding in werkelijkheid tussen de partijen bestaat. Wanneer de partijen hun overeenkomst hebben gekwalificeerd als een overeenkomst van zelfstandige samenwerking en als geen tegen deze kwalificatie ingaand wettelijk vermoeden bestaat,is het bewijs van een gezagsrelatie niet geleverd wanneer de door de rechter vastgestelde feiten evenzeer wijzen op de uitvoering van zelfstandige arbeid en daarmee niet onverenigbaar zijn‘[Cass. 3 mei 2004(R.S.Z./C.K.W.V.),R.W.2004-05,1220-1222,noot NEVENS,K.,Kwalificatie,bewijslast en bewijsrisico].

‘Het is de taak van de rechter om na te gaan of de gegevens die worden aangevoerd om het bestaan van een gezagsrelatie te staven,een toepassing of de mogelijkheid tot toepassing van gezag op de uitvoering van de arbeid zoals in een arbeidsovereenkomst aantonen,die onverenigbaar is met de loutere uitvoering van controle en het geven van instructies in het raam van een overeenkomst voor zelfstandige arbeid‘[Cass. 20 maart 2006(R.M./R.S.Z.),R.W.2006-07,1317,Noot].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

thomas1972
Topic Starter

#8 , 30 jun 2009 16:24

Vandebos

#9 , 30 jun 2009 18:22

Oppassen met die website...

Zeker je email niet doorgeven. Is een gekende doorverkoper van adressen.

Terug naar “Archief”