Die opschortende voorwaarde is inderdaad het enige dat u kan redden.
Hier sluit ik me ook bij aan. Als je naar de bank stapt om het volledige bedrag te ontlenen, en je verteld er ook bij dat je ook nog héél wat kwijt zal zijn aan verbouwingen, zou een bank wel eens kunnen besluiten dat het financiële plaatje voor jullie niet haalbaar is, het risico voor de bank te hoog, en de lening weigeren. Als genoeg banken u op papier zetten dat ze een lening weigeren, omdat het gewoonweg een te groot financieel risico is, dan pleeg je helemaal geen fraude, en voldoe je aan de opschortende voorwaarde om de verkoop niet te laten doorgaan.
Moest ik van u zijn, ik zou niet opnieuw onderhandelen over de prijs of iets dergelijks, want dan geef je de indruk aan de makelaar dat je onder de koop wil uitkomen, en zou deze wel eens moeilijk kunnen beginnen doen.
Maar je geeft zelf aan dat de aankoop + verbouwing van deze woning eigenlijk financieel te zwaar is voor jullie. Zorg dat banken waar jullie om een lening gaan vragen, dit ook beseffen, en ze gaan je die lening waarschijnlijk weigeren. Maar ZELF achter een attest van weigering vragen bij de bank, is inderdaad fraude. Dus begin daar zeker niet aan!
Wat het pushen voor dezelfde notaris betreft: daar valt zeker en vast iets achter te zoeken! Het ereloon bij de verkoop van een woning ligt vast, en moet verdeeld worden onder de notarisen. Dus één notaris = volledige bedrag, twee notarisen = elk de helft. Het is sowieso beter om je eigen notaris te nemen, want die zal eerder uw belangen verdedigen dan een notaris die ook de belangen van de verkoper moet behartigen. Niemand kan u weigeren uw eigen notaris te nemen (tenzij het om een openbare verkoop gaat, maar dat is hier niet het geval). Het kost je niets meer, dus zeker doen!