#18 , 02 feb 2019 21:30
Als alleen maar het laatste pensioen op de rekening staat, is dit een zeer povere nalatenschap. De begrafeniskosten alleen al zullen meer kosten. Je moet zeker niet naar een notaris gaan voor zo'n miniem bedrag. Dat zou teveel kosten. De aangifte kun je zelf invullen en de erfenis zal onbelast zijn want het forfait van de schulden (iets meer dan 7500 EUR) is groter dan het actief.
Opgelet: als vader twee jaar voor zijn overlijden bijvoorbeeld vastgoed verkocht heeft voor 100.000 EUR en nu staat er alleen nog 1.200 EUR op zijn rekening dan zal de fiscus dit onderzoeken. Dit kan een fiscale booby trap zijn in zo'n dossiers, zeker omdat er een vermoeden is dat de partner de rekening heeft geplunderd.
Het feit dat ze 14 dagen heeft gewacht om het overlijden aan de bank te melden, is verdacht. Dit is echter nog geen bewijs dat ze effectief iets stouts heeft gedaan. Fiscaal maken die 14 dagen niets uit. De bank zal een fiscale lijst opstellen met terugwerkende kracht van hoe de rekeningstand was op de dag van het overlijden om 0:00 uur.
Rekeningafschriften opvragen is duur. Ik had vorig jaar een medewerker van Fortis aan de lijn en vroeg hoeveel dat kostte. Het was, als ik me goed herinner, 10 EUR per rekening per maand. Dus voor één rekening is dat 120 EUR om de afschriften van een heel jaar te krijgen.
In sommige nalatenschappen moet ik een onderzoek doen van drie rekeningen over drie jaar tijd. Dat is dan 1080 EUR. Ik vraag altijd de toestemming op voorhand van de cliënten want dit is geen evidente kost voor een arme nalatenschap.