Hey,
Ik ga mijn verhaal proberen kort uit te leggen.
Mijn vriend zijn fietslamp vooraan was al een hele tijd geleden gestolen op het werk. Op een dag ziet hij zijn lamp (ook enkel het voorlicht) o een andere fiets. Zonder nadenken neemt hij het terug. Dag erna werd op bureau geroepen want persoon van het lampje had klacht ingediend en op camera gezien dat hij het genomen had,hij moest zijn badge afgeven en werd geschorst in afwachting van een sanctie.
Ondertussen hebben we vakbond gecontacteerd alsook het bewijs van aankoop lamp.
Het werd ontslag met zware fout, dit is echter niet doorgevoerd omdat de vakbond hier niet mee akkoord was. Hij werkt daar al 22 jaar (bpost) zonder ooit afwezig geweest te zijn of een blaam te hebben gekregen. De persoon die dab over zijn sanctie moest beslissen plaatste hem over van Brussel naar Leuven met de meest onmogelijke uren. Hij heeft dit gewoon aanvaardt om zijn baan te kunnen behouden. Nu zoveel maanden later is er in Leuven geen werk meer voor hem omdat de zieke terug komen. Zijn huidige verantwoordelijke probeert hem weer over te plaatsen maar de persoon die hem santioneerde weigert elke overplaatsing met als gevolg dat hij momenteel niet weet waar hij naartoe moet. Hij is nu tot 1 maart in ziekteverlof op vraag van mij want was geen leven mee aan te vangen. 1 maart moet en wil hij terug hervatten maar niemand weet waar. Nu wil hij zijn ziekte verlengen en op het ziekenfonds vallen om toch nog een inkomen te hebben. Is dit wettelijk ? Werkgever moet toch ander werk aanbieden zoniet ontslag geven. ,?? Mijn vriend is geen dief heeft ook toegegeven dat hij lamp terug genomen heeft en zo een sanctie na 22 jaar dienst is dit er niet over ?
Nancy