Het is niet de bedoeling om ruzie te stoken (hoewel zij niet de meest aangename buren zijn en vaak zelf het recht in eigen handen nemen, zelfs al hebben ze het recht niet zoals in dit geval). Maar naar de vrederechter stappen omdat zij op onze grond gebouwd hebben en zelf kosten moeten maken (ok terugvorderbaar indien gelijk, maar dan moet de buur dat nog willen betalen anders gewoon gemaakte kosten om eigen grond terug te krijgen)?Om hierin gelijk te krijgen zal je naar de vrederechter moeten stappen, die dan een landmeter zal aanstellen (van wie jij het voorschot zal moeten betalen) Indien buur ongelijk krijgt dan je hem dat doorrekenen.
Je kan ook zelf een landmeter aanstellen voor een hermeting, maar dat is dan 100 % op uw kosten en is niet tegenstelbaar aan de buurman. Heeft hij inderdaad een stuk grond van u ingepalmd, zal je toch nog naar de vrederechter moeten stappen, die meer dan waarschijnlijk een hermeting zal laten doen. Voor het uitvoeren van werken vanop de grond van de buurman kan je steeds een ladderrecht aanvragen.
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... dderrecht/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ladderrecht
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... rijwoning/
Ons land is ingedeeld in Lamberrtcoordinaten, waarvan de punten juist gekend zijn en dewelke bij het kadaster gekend zijn. Van daaruit kan een landmeter dat teruggaan naar het op te meten perceel. Hij hoeft daarom geen hoekstenen of merktekens terplaatse te vinden.Mava105:
Hoe moet die landmeter dat oplossen als er nergens merktekens zijn?
Aangezien het tot begin vorig jaar nog een stuk grond was met sparren op en afgeschermd met treinbilsen, is het nog zeker geen 30 jaar. Als ik meen een zaak te hebben; stap ik dan niet beter eerst naar de buren? Ik vermoed dat zij in onwetendheid gehandeld hebben. Ja, ik ben pissed dat ze ons een loer gelapt hebben door de afspraken qua buitenisolatie niet te respecteren en daarom wil ik ook mijn grond terug. Maar waarom meteen naar vrederechter stappen?Hou rekening met verkrijgende verjaring. Als de buur dat stuk grond bewijsbaar (bv ahv oude luchtfotos) al meer dan 30 jaar bezet dan is het zijn grond geworden.
Je hebt dan idd ladderrecht om je muur te onderhouden doch inname van grond van de buur om te isoleren kan alleen met zijn toestemming.
Als je meent een zaak te hebben om de grond terug te claimen dan zal je naar de vrederechter moeten gaan.
Sorry, ik was blijkbaar niet duidelijk: vanaf onze muur tot 80 cm ver is het onze grond waar zij nu hun oprit gelegd hebben. Vanaf onze muur 20cm ver wil ik in de toekomst buitenisolatie steken tot aan de vorstgrens. Dus ik wil die 20cm niet verkopen aan hen om later dan geen buitenisolatie te kunnen steken. Maar ik wil wel de 60cm tussen die 20 cm en 80 cm verkopen aan hen aan een correcte prijs. Als zij dat niet willen, dan moeten ze de oprit afbreken. Of ik zet een omheining op de perceelgrens.Het probleem als je naar je buur stapt gaan zij u geloven van die 20 cm verschil ??
dit wil dus zeggen dat u muur 20cm binnen de grens ligt .
Ons land is ingedeeld in Lamberrtcoordinaten, waarvan de punten juist gekend zijn en dewelke bij het kadaster gekend zijn. Van daaruit kan een landmeter dat teruggaan naar het op te meten perceel. Hij hoeft daarom geen hoekstenen of merktekens terplaatse te vinden.Mava105:
Hoe moet die landmeter dat oplossen als er nergens merktekens zijn?
Het kadaster heeft meer info over uw perceel dan enkel dat plannetje dat bij de akte is gevoegd.
De landmeters tenvelde werken niet met online kadasterplannen, maar met officiële opmetingsplannen, die ergens in schuiven op het kadasterbureau liggen.is zeer verschillend van het online kadasterplan!