Subsidie bij energetische renovatie na schenking

simeon
Topic Starter

Subsidie bij energetische renovatie na schenking

#1 , 03 okt 2019 13:40

Dag iedereen,

Enkele maanden terug heeft mijn vader een huis geschonken aan mij en mijn zus.
De prijs overeengekomen (voor uitbetaling aan zus, ik woon nu in het huis) was 349.000€.
De schenkbelasting was 14.943,77€.

Nu is er een subsidie die bepaalt dat je bij energetische renovatiewerken een deel van de belasting kan terugvorderen.
Beschreven op https://belastingen.vlaanderen.be/SB_ta ... -verhuring

Nu heb ik enkele vragen
1. Hoeft dit 1 factuur te zijn of mogen dit meerdere facturen zijn over de jaren heen?
2. Wat is de berekening, stel dat ik aan 10.000€ excl BTW kom, hoeveel gaat er dan vanaf, rekening houdend met de bovenstaande cijfers?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 03 okt 2019 15:14

Dat staat toch nagenoeg letterlijk in de link die je zelf geeft ?

a) voor de energetische renovatie
1° de verkrijger van de schenking, of een van hen, moet binnen vijf jaar vanaf de datum van de akte van schenking renovatiewerken laten uitvoeren voor een totaal bedrag van minstens 10.000 euro (exclusief BTW). Je moet facturen voorleggen van de werken die door de aannemer zijn uitgevoerd. Om te kunnen genieten van het verlaagde tarief mag je de werken niet zelf uitvoeren.

2° de aannemer attesteert dat de facturen voor de renovatiewerken beantwoorden aan de omschrijvingen in het Energiebesluit. De werken die in aanmerking komen voor de teruggave voor energetische renovatie zijn terug te vinden in het Energiebesluit onder de artikels 6.4.1/1, 6.4.1/1/1, 6.4.1/1/2 en 6.4.1/5, §1.
Na deze periode van vijf jaar heb je nog 6 maanden tijd om de bewijsstukken in te dienen. Lees ook de pagina m.b.t. de te vervullen formaliteiten.

Renovatiewerken, meervoud.
Totaalbedrag, wijst ook al op een som van meerdere.
Facturen, meervoud.

Voor elk ingediend factuur, attestering door aannemer.

Niet elke aannemer gaat elk van die in aanmerking komende werken kunnen uitvoeren ...

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 okt 2019 15:26

Tariefverlaging tegenover een normale schenking is
3% op de schijf tussen 150.000 en 250.000 €
6% tussen 250.000 en 450.000 €

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”