Beste,
ik heb een vraag als zelfstandige in bijberoep.
ik doe massage en workshops/lezingen. ik heb heel kleine opbrengst en ik werk met kleine bedragen (vanaf 7 tot 30euro), alle mijn klanten betallen altijd cash ter plaatse. ik noteer alles in mijn kasboek. Ik ben niet btw plichtig en alle mijn klanten zijn particulieren.
Ben ik verplicht voor alle klanten ook altijd en factuur opmaken?
Ik heb deze vraag ook aan een boekhouder gesteld volgens hem is dit(kasboek) voldoende maar voor ieder gevall stell ik mijn vraag ook hier.
alvast bedankt voor antwoord
Een kasboek ( desnoods met een betalingsbewijs in dubbel eentje voor u en eentje voor de klant ), een aankoopfacturenboek ( aankopen met betrekking op uw bijberoep ), bewijzen van de onkosten/staat ( tickets , facturen, betaalde taksen … ).dat zijn de zaken die u nodig heeft in uw geval ( kleine inkomsten ). Facturen moet u niet opmaken.
Aan te geven in deel 2 belastingaangifte. rubrieken 1600.13 1606.13 1617.02 deel 1 1570.49
Volgens mij is dit voldoende voor kleine inkomsten.
Tot op heden geen problemen gehad voor aangiften/controles zodanig . Ook sociale bijdragen zult u niet moeten betalen.
Indien u natuurlijk een grote omzet moest draaien; dan kunt u best extra comptabel bijkomende boeken aanleggen ( zoals Franciscus meldt ),
en een soort kleine VZW boekhouding bijhouden.