Parket werkt à charge: om bewijzen te verzamelen tegen een verdachte
Niet à décharge (om een verdachte vrij te spreken), dat moet die zelf doen ...
Neen
U moet u zelf verdedigen
Zelf de nodige argumenten aanbrengen waarom de tenlastelegging niet zou kloppen.
Wat u niet ter verdediging inbrengt, kan ook niet gebruikt worden ...
Geachte Inazuma, ook jij dank je wel voor je reactie, zeer verhelderend. Eerst en vooral. ben ik compleet in shock en dat is nog zeer zacht uitgedrukt. Ik dacht dat rechtspraak, het gerecht, .. ging over het gerechtigheid en het achterhalen van de feiten, de waarheid, en dat is dan in het algemeen, los van mijn eigen case. Dus als ik morgen in de rechtbank of zelfs maar tov. een getuige verklaar dat ik iemand vermoord heb en dat lijk heb vernietigd door het in stukken te snijden en te voederen aan de varkens, dan vlieg ik zonder verder onderzoek levenslang de bak in? Of ik eventueel onzin lig te verkopen doet er niet toe? Als ik het slim speel, kies ik de naam van een persoon die vermist is, eventueel eentje waarvan je weet dat er veel media-aandacht voor zal zijn. Of veranderen ze dan ineens wel hun principes? Eerlijk is het ook niet echt, het gerecht beschikt over een heel arsenaal aan middelen, als beschuldigde heb je enkel je advocaat en kan je onderzoeksdaden laten stellen, maar is verre van hetzelfde. Wat is de taak van een onderzoeksrechter? Die verzamelt toch alle bewijzen en zoekt naar de waarheid?
Ik weiger in elk geval een straf hiervoor aangezien ik onschuldig ben
Vluchtmisdrijf vereist dat u wéét dat uw voertuig betrokken was in een ongeval.
Net daarom dat ik enige straf hieromtrent onmogelijk kan aanvaarden, zelfs al was het maar 1 euro boete, als ik die betaal is dat net alsof ik ermee akkoord ben. Dus op 1 of andere manier ga ik toch sterk protest aantekenen, het gerecht vergist zich soms en dat zal Vlaanderen geweten hebben. Want anders ben ik levenslang gebrandmerkt.. onterecht. En ik kan de redenering van het parket wel volgen, jaja, ge wist het niet, dat zegt iedereen. Maar als men het bekijkt vanuit het standpunt van iemand die het echt niet wist, dan is dat niet bepaald prettig voor die persoon.
Met trekker-opligger ga je dat niet noodzakelijk gevoeld hebben.
Als de schade aan andere voertuig eerder miniem is, kan het perfect dat rechter aanvaardt dat je dat niet gevoeld hebt
Ik heb de foto's mogen gezien, maar heb ze niet. De schade is een behoorlijk stevige kras over de hele lengte van de wagen, allez pak twee derde ofzo. Miniem zou ik niet zeggen, maar ook niet perte total. Maar sowieso voel je zoiets gewoon niet, of ik heb het in elk geval niet gevoeld. Maar dat is het net, het parket zou dat toch ook moeten weten? Waarom vervolgen ze dan?
Wat er vermoedelijk gebeurd is: voorwaarts inrijden bij mijn klant. Ik had dat maneuver daar al 3,4 keer eerder gedaan, zonder ooit enig probleem. Op het moment van het zeer vermoedelijke ongeval was het donker (toen ik x aantal dagen eens terug mocht gaan naar die klant, was het nog steeds donker), of ik was niet goed wakker, of het regende geen idee. Ik heb niet gemerkt dat de wagen fout stond, vermoedelijk. Mijn maneuver is slechts op 1 manier mogelijk, de visgraat-markeringen zorgen ervoor dat ik zonder enig probleem vlot kan inrijden, maar als je niet doorhebt dat daar een wagen staat geparkeerd.. Je moet ook beseffen: ik kon mijn gsm niet horen bellen tijdens het rijden, zelfs niet op maximum beltoon. Hoeveel keer mijn baas niet gezaagd heeft dat ik mijn telefoon weer niet gehoord had, dus in de trekker hoor je echt niks. En van zodra de trekker en oplegger een hoek maken zie je ook niks meer. Je gaat er ook van uit dat de ruimte waar de remorque uitzwaait vrij is, dat ben je verondersteld te doen voor je aan het maneuver begint.
En dat brengt mij bij de tegenstrijdigheid tussen jouw antwoord en dat van Leen, vervolgen ze (bijna) altijd of toch enkel als ze denken dat ze een stevige case hebben? Op wat baseren jullie jullie respectievelijke antwoorden? Een heleboel cases, of slechts een beperkt aantal? Informatie die algemeen geweten is binnen de gerechterlijke wereld?
En natuurlijk hoe gaat het dan in zijn werk. Ik neem aan dat het parket afkomt met: op basis van dat en dat en dat, gaan wij ervan uit dat je iets gemerkt hebt. Hoe moet ik daar tegen ingaan, tegenbewijzen aanbrengen? Het enige dat ik kan zeggen is neen, niks gehoord. En op het werk zijn er eventueel wel wat getuigen die kunnen bevestigen dat ik oprecht verbaasd was. Zou het kunnen dat het parket, gegeven dat ik het ongeval heb proberen reconstrueren mss denken dat ik daardoor er weet van had? Want dan heb ik eenvoudig argument contra dat niet in mijn verklaring staat: ik doe bij deze klant namelijk altijd mijn maneuver op deze manier. En dan op basis van de foto's doe ik een poging tot reconstructie, al is het helemaal niet zeker dat het zo wel gebeurd is. Ze zijn pas 10 dagen na de feiten komen aandraven ermee, dus ik herinnerde mij toen al desbetreffende dag niet meer natuurlijk.
Compleet in shock,
Geert
ps: de rest van je raad, opmerkingen. Ik heb geen weet van camera's in de buurt. De werkgever wil dat ik gewoon mjin verhaal ga doen en denkt dat het daar bij zal blijven, dat ze gewoon mijn verklaring willen horen. En voor de rest mag ik hulp vragen indien er toch bijkomende problemen ontstaan. De verzekering heeft mogelijks over het hoofd gezien dat tegenpartij fout geparkeerd stond , allez vermoedelijk. Want ik moet zelf gissen hoe het ongeval is kunnen gebeuren, volgens mij is dat de enige mogelijke verklaring, gegeven de situatie ter plaatse. Of de verzekering heeft de tegenpartij aangesproken voor de schade, dat zou ook kunnen. Lijkt mij contraproductief dat ik tegenpartij zelf zou dagvaarden? Dan gaat mogelijks een foute indruk wekken en staat sowieso los van de schuldvraag rond het vluchtmisdrijf. Qua ongeval dat wel, maar het vluchtmisdrijf hecht ik zelf veel meer belang aan. Als ze mij dat ongeval 100% in de schoenen willen schuiven, dat zal dan wel zeker? Of zie ik hier iets over het hoofd?