Als je het dossier opvraagt bij Parket kan je zien wat er in staat ...
Dan weet je ook waartegen je je moet verdedigen
Als je werkgever rechtsbijstand heeft, is het nu het moment die in te roepen
Niet als het kalf al half verzopen is
Ik zei je dat er een overijverige ambtenaar in het spel was, daarom is de rechter dat nog niet.Ik ga u moeten ontgoochelen, zulk een zaak wordt niet behandeld zoals een moord-zaak, er staan op een gemiddelde zitting van de Politierechtbank een 120-200 tal zaken vastgesteld (op een 3-tal uur tijd).Idd. Ik zou ook verwachten dat het parket dit weet, maar zie de andere reacties. Het lijkt mij dat ze mijn niet zomaar voor hun plezier gaan vervolgen toch? Ze moeten toch denken dat ze een zekere case hebben tegen mij. Ik vraag mij af hoe ze dan wel hun case, argumenten gaan opbouwen en geen idee hoe ik mij kan verdedigen er tegen.
Voor mij ruikt dit ook naar cijfertjes en statistieken opboenen en blijkbaar zit het gerechtsapparaat zo in elkaar, de waarheid en rechtvaardigheid zijn van geen telIk vraag ook niet dat men mij zomaar gelooft, maar wel dat ze de waarheid zoeken. Stel gewoon maar eens dat iemand onschuldig is, en je wordt beschuldigd van pakweg vluchtmisdrijf...
En de rechter die iemand foutief veroordeeld, ligt die daar uberhaupt wakker van? Zijn er cases bekend van rechters die daarop de eer aan zichzelf hebben gehouden en hun ontslag hebben gegeven? Die een stuk van hun loon hebben moeten inleveren wegens ernstige beroepsfout? Ik zou dat verwachten. Want ik heb voor mijzelf besloten, de dag dat er ooit een fietser onder mijn vrachtwagen terecht komt, stop ik er mee, of ik nu in fout ben of niet, het is iets dat voor de rest van je leven in je hoofd speelt. Maar dat soort beroepsernst mag je blijkbaar niet verwachten van het gerecht, heel erg cynisch.
De procureur zal een korte samenvatting van de feiten geven: "feiten te ... op datum ..., betrokkene heeft vluchtmisdrijf gepleegd, ik vorder ...."
Uw advocaat (er werd u reeds gevraagd of u via uw werkgever niet over rechtsbijstand beschikt, dan is deze gratis) kan dan weerleggen (met bewijzen, bvb als uit dossier blijkt dat er getuige was, waarom deze u niet gestopt heeft e.d. ) of uitleggen waarom u niets gemerkt heeft enz.
De rechter spreekt 'op de bank' een vonnis uit (voor een eerste overtreding zijn deze straffen zeer mild).
Alles bij elkaar duurt dit een 5-tal minuten maximaal ...
Een rechter zal daar niet van wakker liggen, u gaat er vanuit dat voor een vluchtmisdrijf als eerste vergrijp u 10 jaar de gevangenis in moet ... Trouwens deze gaan voort op de vordering van het parket, zij maken aldus geen fouten.