Beste forum,
Een kameraad van mij is net voor de zomer van dit jaar ontslagen als gevolg van een reorganisatie binnen de onderneming (dus geen tijdelijke werkloosheid omwille van COVID-19). Hij heeft zijn ontslagpremie gekregen en zijn opzegperiode loopt tot eind dit jaar, tijdens dewelke hij niet meer moet presteren.
Hij heeft van de zomer gebruik gemaakt om het te verwerken en na te denken wat hij wil in zijn verdere loopbaan... dit vermeld ik expliciet om duidelijk te maken dat hij dus na zijn ontslag niet op zoek is gegaan naar een nieuwe (gelijkaardige) job.
Uiteindelijk heeft hij beslist om een VDAB opleiding te volgen voor een knelpuntberoep, dat in het verlengde ligt van zijn persoonlijke bezigheden.
In principe (voor zover ik heb kunnen nagaan), heeft hij alleszins recht op een werkloosheidsuitkering + vrijstelling van sollicitaties vanaf zijn opzegperiode (dus vanaf start 2021), omdat hij
- buiten zijn eigen wil is ontslagen zonder in fout te zijn
- zich meteen heeft ingeschreven als werkzoekende bij de VDAB
- en als hij de erkende omscholing tot een knelpuntberoep kan volgen bij de VDAB
Toch zit hij nog met enkele vragen, dewelke ook mijn stelling hierboven doen wankelen. Bij de VDAB verwijst men voor uitsluitsel naar de vakbond en de vakbond is totaal onbereikbaar, in tegenstelling tot wat men beweert op hun website. Daarom kom ik even mijn licht hier opsteken.
DE Vraag: kan het zijn dat de RVA, vanaf zijn opzegperiode is beëindigd en zijn ontslagvergoeding tegen dan wellicht is opgebruikt, een werkloosheidsuitkering zou weigeren omwille van volgende redenen:
- na zijn ontslag en dus tijdens zijn "betaald" opzegperiode is hij niet op zoek gegaan naar een nieuwe job (eigenlijk wilde hij rondtrekken in de VS, maar de pandemie heeft dat onmogelijk gemaakt. Maar heeft hij bewust daarom van die periode gebruik gemaakt om tot de conclusie te komen dat hij absoluut niet meer terug hetzelfde werk wil en heeft hij ook tijd kunnen maken voor zijn gezin (hetgeen anders altijd moeilijk was).
- exacte datum start erkende opleiding VDAB mogelijk ergens in 2021 wegens wachtlijst, dus na zijn opzegperiode
- omdat hij reeds in het bezit is van een hogere diploma en voor zijn ontslag reeds zo'n 10 jaar als analist aan de slag was, maar zich toch wil omscholen?
Bedankt om jullie licht hierop te willen schijnen!