Het is absoluut niet zo dat ik wens te profiteren van een werkloosheidsuitkering terwijl ik er geen recht op heb.
Men toont gewoon een vertekend beeld van wat dat bijberoep inhoud.
Gemiddeld zijn er per maand 3 à 4 bestellingen. De laatste 6 maand zijn bestellingen geplaatst bij leveranciers. Het enige wat ik doe ik regematig mails controleren, wat eigenlijk samen gebeurt met de privémails... Ik wil maar aangeven dat het dus een hobby is, die weinig tijd in beslag neemt en bovenal verlieslatend is...
Door de uitspraak heb ik nu geen werkloosheiduitkering maw: totaal geen inkomen!
Het enige wat ik wil is dat gerechtigheid geschiedt. Maar nogmaals: hoe pak ik dit aan?
1- Is dit een officieele firma, met eventueel ondernemersnr ?
2- Op wie zijn naam staat het ?
3- Heb jij al eens correspondentie persoonlijk ondertekend of je persoonlijke naam op fax-sms-mail gezet ?
4- Indien op jouw naam, was je bij oprichting ervan al uitkeringsgerechtigde, of nog als loontreekkende bij een werkgever ?
5- Heb je op gesprek moeten komen bij RVA of meteen uitkering ingehouden ?
Als je al 1 handeling i.o. je eigen firma hebt gedaan, ben je verplicht een vakje zwart te kleuren, ze maken daarvoor geen enkele uitzondering bij RVA. Of de firma in bijberoep op jouw naam staat of niet doet er ook niets toe, want voor hen is het altijd fraude of zwartwerk (is ook een vorm van fraude uiteraard), en dan eisen ze altijd geld terug en schorsen ze je. Dit is in Vlaanderen tegenwoordig meer dan ooit topprioriteit bij de RVA, zoveel mogelijk schorsingen uitvoeren, Soms tot in het absurde toe.
Toen ik 17 ! jaar geleden een zelfstandig bijberoep oprichte was de wetgeving eenvoudig: je moet als loontrekkende aan de slag zijn, en min. de eerste 6 maanden na de oprichting dat ook blijven, anders moest je kiezen, overstappen naar zelfst. hoofdberoep of bijberoep stopzetten en doppen. Ik vermoed dat er ondertussen wel aanpassingen gebeurd zijn.