Geen werkloosheidsuitkering door bijberoep

JohanMarijke
Topic Starter

Geen werkloosheidsuitkering door bijberoep

#1 , 12 okt 2009 14:57

In heb sedert een jaar een zelfstandig bijberoep (online webshop). In november 2008 kreeg ik als bediende ontslag bij mijn werkgever en werd uitbetaald tot mei 2009. Ik vertelde de RVA uiteraard over mijn zelfstandig bijberoep. Ik moest langsgaan voor een gesprek bij de RVA en enkele weken later kreeg ik een brief waarin stond, gesteund op artikel dit en dat, dat mijn zelfstandig bijberoep, voorlopig geen invloed heeft op de werkloosheidsuitkering wegens te laag inkomen (bijberoep). Na een jaar zou dit geevalueerd worden en eventueel zou mijn werkloosheidsuitkering aangepast worden... Ik ontving nog een tweede brief met de melding dat mijn dossier afgesloten was. Tot dusver geen enkel probleem.

Vorige week terug een brief. Dit keer laat men weten dat ik geschorst wordt van werkloosheidsuitkeringen en dat ik alle (volgens hen onterechte) uitkeringen (mei -> sept) moet terugbetalen.

Reden:
- de website heeft niet het karakter van een hobby (mijn man heeft het ontwerp gedaan en is webdesigner van hobby dus het oogt vrij professioneel)
- Bij de contactgegevens staat mijn naam met daarbij 'zaakvoerder'. Het betreft nochtans een éénmans zaak, geen venootschap of dergelijke. Men wil hebben dat een zaakvoerder het dagelijks bestuur moet regelenen dus dagelijks arbeid uitoefent voor dit bijberoep...

Kanttekening: Het doet er niet toe of het bijberoep verlieslatende is of winstgevend.

(De uitspraak is gebaseerd op artikel 48&3)

Ik heb 3 maanden om beroep aan te tekenen maar hoe pak ik dit aan!
Alle raad is welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 okt 2009 10:25

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn. Art.45Wordt voor de toepassing van artikel 44 als arbeid beschouwd :1° de activiteit verricht voor zichzelf die ingeschakeld kan worden in het economische ruilverkeer van goederen en diensten en die niet beperkt is tot het gewone beheer van het eigen bezit;2° de activiteit verricht voor een derde, waarvoor de werknemer enig loon of materieel voordeel ontvangt dat tot zijn levensonderhoud of dat van zijn gezin kan bijdragen.Tot bewijs van het tegendeel wordt elke activiteit verricht voor een derde geacht een loon of een materieel voordeel op te leveren.Art.48...§ 3. Het recht op uitkeringen wordt ontzegd, zelfs voor de dagen waarop de werkloze geen activiteit verricht, indien de activiteit ingevolge het aantal arbeidsuren of het bedrag van de inkomsten, niet of niet langer het karakter heeft van een bijkomstige activiteit.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

“Art.2.Met het oog op een duidelijke en objectieve voorlichting van het publiek over het optreden van de federale administratieve overheden...4° vermeldt elk document waarmee een beslissing of een administratieve handeling met individuele strekking uitgaande van een federale administratieve overheid ter kennis wordt gebracht van een bestuurde, de eventuele beroepsmogelijkheden, de instanties bij wie het beroep moet worden ingesteld en de geldende vormen en termijnen; bij ontstentenis neemt de verjaringstermijn voor het indienen van het beroep geen aanvang.”(11 APRIL 1994. - Wet betreffende de openbaarheid van bestuur).

Ik ga ervan uit dat deze bepaling in acht genomen werd. Gedraag u ernaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohanMarijke
Topic Starter

#3 , 14 okt 2009 15:37

Het is absoluut niet zo dat ik wens te profiteren van een werkloosheidsuitkering terwijl ik er geen recht op heb.

Men toont gewoon een vertekend beeld van wat dat bijberoep inhoud.

Gemiddeld zijn er per maand 3 à 4 bestellingen. De laatste 6 maand zijn bestellingen geplaatst bij leveranciers. Het enige wat ik doe ik regematig mails controleren, wat eigenlijk samen gebeurt met de privémails... Ik wil maar aangeven dat het dus een hobby is, die weinig tijd in beslag neemt en bovenal verlieslatend is...

Door de uitspraak heb ik nu geen werkloosheiduitkering maw: totaal geen inkomen!

Het enige wat ik wil is dat gerechtigheid geschiedt. Maar nogmaals: hoe pak ik dit aan?

Reclame

noahkelly

#4 , 18 okt 2010 15:03

ik zat in een relatie en na drie jaar heeft hij mij aan de deur gezet ik had aandelen in zijn bvba heb geen loon en heb geen recht op dop nog ocmw heb een kindje van zeven jaar en niemand helpt me ocmw ook niet van wege de aandelen het zijn maar aandelen dus aandelen verkocht en ze helpen mij nog niet sta 2 maanden achter met huur en andere kosten wat moet ik doen want ik weet niet meer

JPV

#5 , 18 okt 2010 16:11

ben je nog zaakvoerder van zijn bedrijf statutair? of wat is de reden dat je geen werkloosheidsuitkeringen zou krijgen?

noahkelly

#6 , 18 okt 2010 19:42

ben al mijn rechten kwijd om dat ik al paar jaar geen lid van de vakbond en ben nooit zaakvoerder geweest heb alleen 10% aandelen en ze zeggen bij ocmw dat dat spaargeld is daarmee
het zijn gewoon aandelen dus

roharro

#7 , 18 okt 2010 20:55

Of men al of niet lid is van een vakbond heeft geen enkele invloed op je rechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#8 , 18 okt 2010 21:18

zie roharro + noahkelly: heb je in de laatste 3 jaar minstens 1 dag als loontrekkende gewerkt?

noahkelly

#9 , 22 okt 2010 15:06

ja ben nu zelf een week van22uren aan het werken en nog geen recht

JPV

#10 , 22 okt 2010 15:15

waarschijnlijk heb je nooit behoud van rechten aangevraagd. Dat heeft niks te maken met al dan niet lid zijn van een vakbond, wel met dit aan te vragen. Het is logisch dat, als je niet gevraagd hebt je rechten als voltijdse werknemer te behouden, dat nu met je 22 uur per week geen recht op hebt.

Het is niet omdat je deeltijds werkt dat je normaal gezien recht hebt op werkloosheidsuitkeringen. Je hebt enkel recht op werkloosheidsuitkeringen als je onvrijwillig minder uren presteert als loontrekkende dan je vroeger als loontrekkende deed én je, indien je (deeltijds) werkloos wordt, je daarvan zo vlug mogelijk aangifte van doet (even héél kort uitgelegd)

NIPA

#11 , 29 jan 2011 05:18

BEN WERKLOOS EN NEEM BIJBEROEP EEN ZOGENAAMDE GUNST VOOR OUDER DAN 50 JAAR
HEB HET BIJ BEROEP NOG NIET BEOEFEND MEAAR DACHT MET ONDERNEMINGSNUMMER EVENTUEEL WERK TE VINDEN ALS ZELFSTANDIG VERKOPER
RVA ZEGT NU DAT IK NIET VOLDOE AAN DE VOORWAARDEN VOOR BIJBEROEP ONDANKS DAT ZIJ VOOR DE NODIGE ATTESTEN ZORGDEN
MEN VERTELDE MIJ ENKEL DE GEWERKTE DAGEN ZWART TE MAKEN OP MIJN STEMPELKAART
TOEN IK VROEG OF ER NOG ANDERE FORMALITEITEN WAREN ZIEI MEN NEEN
NU ZOU IK GEEN RECHT MEER HEBBEN OP UITKERINGEN BAN 8 WEKEN GESCHORST EN DIEN 9 MAANDEN STEMPELGELD TERUG TE BETALEN VOOR EEN BIJBEROEP DAT IK NOOIT HEB BE OEFENT
KANS OP MEER WERK DACHT IK 1 JAAR STEMPELGELD TERUG BETALEN
IEMAND RAAD?

JPV

#12 , 29 jan 2011 13:15

1) heb je aangifte gedaan van je bijberoep op het ogenblik dat je een ondernemingsnummer aanvroeg?
2) ben je zaakvoerder van een onderneming?
3) op je aangifte (zie 1), wat heb je geschreven dat je ging doen?
4) zou je aub niet in hoofdletters schrijven, dit komt nogal agressief over...

Roger A

#13 , 22 feb 2011 22:01

Het is absoluut niet zo dat ik wens te profiteren van een werkloosheidsuitkering terwijl ik er geen recht op heb.

Men toont gewoon een vertekend beeld van wat dat bijberoep inhoud.

Gemiddeld zijn er per maand 3 à 4 bestellingen. De laatste 6 maand zijn bestellingen geplaatst bij leveranciers. Het enige wat ik doe ik regematig mails controleren, wat eigenlijk samen gebeurt met de privémails... Ik wil maar aangeven dat het dus een hobby is, die weinig tijd in beslag neemt en bovenal verlieslatend is...

Door de uitspraak heb ik nu geen werkloosheiduitkering maw: totaal geen inkomen!

Het enige wat ik wil is dat gerechtigheid geschiedt. Maar nogmaals: hoe pak ik dit aan?
1- Is dit een officieele firma, met eventueel ondernemersnr ?
2- Op wie zijn naam staat het ?
3- Heb jij al eens correspondentie persoonlijk ondertekend of je persoonlijke naam op fax-sms-mail gezet ?
4- Indien op jouw naam, was je bij oprichting ervan al uitkeringsgerechtigde, of nog als loontreekkende bij een werkgever ?
5- Heb je op gesprek moeten komen bij RVA of meteen uitkering ingehouden ?

Als je al 1 handeling i.o. je eigen firma hebt gedaan, ben je verplicht een vakje zwart te kleuren, ze maken daarvoor geen enkele uitzondering bij RVA. Of de firma in bijberoep op jouw naam staat of niet doet er ook niets toe, want voor hen is het altijd fraude of zwartwerk (is ook een vorm van fraude uiteraard), en dan eisen ze altijd geld terug en schorsen ze je. Dit is in Vlaanderen tegenwoordig meer dan ooit topprioriteit bij de RVA, zoveel mogelijk schorsingen uitvoeren, Soms tot in het absurde toe.
Toen ik 17 ! jaar geleden een zelfstandig bijberoep oprichte was de wetgeving eenvoudig: je moet als loontrekkende aan de slag zijn, en min. de eerste 6 maanden na de oprichting dat ook blijven, anders moest je kiezen, overstappen naar zelfst. hoofdberoep of bijberoep stopzetten en doppen. Ik vermoed dat er ondertussen wel aanpassingen gebeurd zijn.

Terug naar “Andere”