Mag mijn buur mijn eigendom/woning filmen ?

chichi
Topic Starter

Mag mijn buur mijn eigendom/woning filmen ?

#1 , 19 okt 2009 10:45

Hallo,
Onlangs vernam ik dat mijn buur mijn huis heeft gefilmd terwijl we niet thuis waren. Dit om nog onduidelijke redenen en zonder toestemming.
Mag dit zomaar?
Bovendien zouden ze ook nog op ons terras zijn geweest om deze te filmen. Volgens ons is dit een grove schending van onze privacy.
Wat kunnen wij daar tegen ondernemen?
Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2009 11:52

ART. 439
Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

Vraag is hoe heeft hij gefilmd - vanop de openbare weg?
vanuit zijn woning - vanop uw grond
waren er personen zichtbaar ....
hoe weet u dat?

chichi
Topic Starter

#3 , 19 okt 2009 12:45

Hoe ze hebben gefilmd kan ik niet met zekerheid zeggen.

Wij werden ingelicht door de zoon van een broer van onze buur. Het filmje zou in het bezit zijn van die broer en de commentaar op het filmpje zou gegeven worden door een andere broer. Meer details kan ik nog niet geven

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 okt 2009 13:58

Hebben ze een bouwmisdrijf gefilmd? Als ze met dat filmpje niets gaan aanvangen dat onwettig is zou ik mij er niet over bekommeren.

chichi
Topic Starter

#5 , 19 okt 2009 22:22

Neen, het gaat niet over een bouwmisdrijf, zouden wel willen. Daar zijn ze op zoek naar geweest. Het zou gaan over mijn afdekstenen op de muur die 5cm overhangen. Zij willen dat we die gelijk met de muur leggen.

Dit komt omdat we na bijna 2 jaar zagen tegen hen om hun gemetste bloembak annex muurtje tegen onze muur zouden willen verwijderen omdat deze vocht in onze garage meebrengt. Ze hebben dat altijd belooft dat ze dat gingen doen maar de laatste keer dat wij het vroegen hebben ze ons in niet zo mooie woorden gezegd dat we maar klacht moesten neerleggen bij stedebouw. De dag erna heeft hij zijn muurtje en bloembak geverfd. Je weet zeker wel waarom. Heb hen dan gezegd dat ik mij ging informeren bij stedebouw en ja hoor, bingo, mog niet. Heb hen nogmaals gevraagd af te breken zoals ze beloofd hadden but guess? Kus mijn kl..... ge kunt den boom in, awel dikkenek ga klacht indienen hé, hij staat er en hij blijft staan enz.... Dus klacht ingediend en boenk, gans hun familie in onze nek, 3 broers en 4 zusters plus de moeder die twee huizen verder woont waarvan de achterkant ook uitgeeft op onze garagemuur. Enfin blabla van hier en van daar, blauwe steen hangt over, uw rioleringen moeten hier uit mijne grond (er is normaal een weggeltje langsheen onze muur maar de dochter, missis bloembak en muurke, is het laatste huis en heeft deze weggel afgesloten lang voor wij hier woonden. Ga daar niet moeilijk over doen). Alleen, nu mogen wij het vocht in onze garage niet behandelen langs hun zijde. Uw drainagebuizen komen niet in mijne grond, enfin ne ganse zever met advocaat en vrederechter. Donderdag komt een architect-deskundige langs want ze beweren dat er geen vocht van bij hen komt.
Hun probleem is dat ze een keuken hebben bijgebouwd zonder vergunning en deze hebben ze bovenop de muur van hun buren gemetst, deze woont tussen missis bloembak en het huis van de moeder van missis bloembak. Deze mens heeft ook klacht ingediend bij stedebouw en ik weet niet hoe het daar verloopt maar ik vrees dat ze dat ook niet mochten doen. Zo is van het een het ander gekomen en een kat in een hoek doet rare dingen zoals op uw eigendom komen als je er niet bent en alle hoeken van je terras of huis filmen om je ook maar op iets te kunnen pakken. Normaal, ik zou mij ook verweren, zou je denken maar ik vind het erg dat ze op onze eigendom zijn gekomen en ons huis filmen zonder enige vorm van toestemming, zijn ze gewoon, eerst doen en dan wel zien. Wij hebben niks te verbergen, daar gaat het niet om, wel dat ze weer een grens hebben overschreden. Indien we dat zo laten waar gaan ze dan eindigen? In onze slaapkamer komen filmen als we slapen? De schrik van op andermans eigendom te komen als ze er niet zijn die hebben ze toch reeds overwonnen, nu nog juist de schrik overwinnen als ze wel thuis zijn?

Johano

#6 , 21 sep 2010 19:09

Zij mogen alles filmen dat vanop een publiekelijk toegankelijke plaats te zien is.
Het allerbelangrijkste is dat u in acht neemt of zij zich als een normaal, redelijk buur gedragen. Dat is de norm waaraan getoetst zal worden in hoeverre zij fouten begaan en dat blijkt uit de feiten. De rechter oordeelt daar soeverein over. Het is aan u de rechter te overtuigen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 sep 2010 20:09

Het zou gaan over mijn afdekstenen op de muur die 5cm overhangen. Zij willen dat we die gelijk met de muur leggen.
Een afdeksteen op een gemeenschappelijke muur MOET oversteken aan beide zijden. Anders loop het water langs de muur naar omlaag, met natte muren tot gevolg. Daarom is er onderaan een afdeksteen normaal ook een klein gootje. Dit is om te beletten dat het water langs de muur loopt.
Als de afdeksteen echter op een NIET gemeenschappelijke muur ligt, en de muur is uw eigendom, dan moet die steen naar uw kant afhellen, en gelijk met het muurvlak aan de kant van de gebuur geplaatste worden.
Als dat juist de muur is waar die bloembak tegen staat, geeft u gebuur hier eigenlijk zijn ongelijk toe, gezien hij tegen uw muur gebouwd heeft.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”